۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۷۱۰۹
اندیشکده صهیونیستی «بیگن-سادات»:

اسرائیل برای مقابله با ایران و حزب‌الله باید رسما از شورشیان سوری اعلام حمایت کند

یکی از پژوهشگران اندیشکده «بیگن-سادات» در مقاله‌ای اعلام کرد دیگر زمان آن رسیده که اسرائیل به سیاست عدم مداخله خود در جنگ سوریه- به تعبیر وی- پایان دهد و در راستای منافعش، به صورت رسمی از شورشی‌های سوری اعلام حمایت کند.
 رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری رسا، مراکز پژوهشی رژیم صهیونیستی در ادامه ارائه پیشنهاد با هدف تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع ارتش سوریه و متحدانش یعنی ایران و حزب‌الله، پروفسور «هیلل فریش» از اندیشکده «بیگن سادات» در تل‌آویو اعلام کرد: قواعد بازی تغییر کرده و اکنون دیگر این امکان برای اسرائیل وجود ندارد که سیاست عدم مداخله در جنگ کنونی سوریه را ادامه دهد.

وی در ادامه نوشت: در پی اتفاقات اخیر و نزدیک شدن سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله به بلندی‌های جولان، مداخله اسرائیل که فقط در راستای منع انتقال سلاح‌های منحصر به فرد از سوریه و برای حزب الله محدود می‌شود، کافی نیست و اینها خطری بزرگ برای اسرائیل است؛ اسرائیل باید سیاست‌هایش را تغییر دهد به نحوی که بر جریان حوادث موثر باشد و مانع از آن شود که حزب‌الله وایران یک جبهه جدید علیه تل‌آویو در بلندی‌های جولان باز کنند همانگونه که حزب‌الله در جنوب لبنان اقدام به این کار کرده است.

فریش تأکید کرد: تغییرات اساسی اخیر در توازن قدرت به نفع ایران و متحدانش به مثابه دعوت از اسرائیل برای اتخاذ یک راهبرد جدید در سوریه و اعلام رسمی آن است و اسرائیل باید با هدف آنچه حصول توازن و ایستادن در مقابل ایران و حزب‌الله نامیده شده، باید از شورشیان سوری اعلام حمایت کند.

وی در ادامه مدعی شد: منفعت راهبردی بزرگ اسرائیل این است که نظامی دمکراتیک در سوریه ببینیم یعنی اینکه بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و همراهانش که اجازه ظهور دموکراسی در سوریه را نمی‌دهند، کنار بروند البته باید به پیامدهای احتمالی این موضوع بر روابط اسرائیلی-روسی نیز توجه داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: توازن قدرت میان سوریه و متحدان آن ایران علیه دشمنانشان از زمان ورود روسیه در سپتامبر 2015 (آغاز انجام عملیات‌ها در سوریه) به صورتی گسترده تغییر کرده است به نحوی که نظام توانسته کنترل حلب را به صورت کامل در دست بگیرد و ائتلاف ایران و حزب‌الله در لبنان موفق شده میشل عون را به کاخ ریاست‌جمهوری بفرستد؛ «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان، که رییس بزرگترین حزب در لبنان است؛ حزبی که اعضای آن سنی‌مذهبند و از تندترین مخالفان حزب‌الله و متحدانش است ناچار شده‌اند از نامزد حمایت شونده از سوی ایران، سوریه و حزب‌الله (میشل عون) اعلام حمایت کنند. این نشان می‌دهد الحریری به عنوان شریک ساکت اسرائیل با تغییر توازن قدرت پیش رفته و از روی بیم و ترس ناچار به تایید میشل عون شده است.

به نوشته فارس، فریش سپس نوشت: سوریه که از سوی ایران و حزب‌الله حمایت می‌شود هلال «امپراتوری شیعی-علوی» را از تهران تا بیروت و تا جنوب سوریه گسترده است. این افزایش نفوذ علیه منافع طولانی مدت اسرائیل و منافع کشورهای سنی میانه‌رو ماننده اردن است و این دستاوردها ، موفقیت اسران در تامین توافق هسته‌ای را تکمیل می‌کند.

در ادامه این گزارش به نقل از فریش آمده است: اکنون راهبرد اسرائیل در قبال سوریه چه باید باشد؟ پاسخ این است که مسأله مهم‌تر «آغاز یک بحث جدی درباره اهداف اسرائیل» باید باشد که طبیعتا بر روی روابط با روسیه و تفاهم رییس‌جمهور روسیه «ولادیمیر پوتین»  و آمریکا «دونالد ترامپ» درباره سوریه و نیز منافع ترکیه در سوریه تاثیر خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: اسرائیل می‌تواند علنا اعلام کند آینده سیاسی سوریه به مثابه تعرض به امنیت اسرائیل است و تل‌آویو باید علنا اعلام کند از معارضان سوری و کشورهای عربی سنی معتدل همکاری می‌کند و از گروه‌های شورشی معتدل برای کنار زدن پاکسازی نژادی که نظام حاکم سوریه دست به آن زده – به تعبیر وی- حمایت می‌کند.

در یک اشاره واضح به امکان مداخله نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه، فریش گفت: اسرائیل بسیار قوی‌تر از گذشته است و باید نقشی در تصحیح خلل‌های به وجود آمده در موازنه قدرت‌های جدید در سوریه بازی کند. اسرائیل نباید از شکست سال 1982 برای ایجاد یک لبنان با اکثریت مسیحیت مارونی بترسد  زیرا این بدان معنا نیست که تل‌آویو نمی‌تواند با کمک نیروهای شورشی سوری و در راستای منافعش، یک سناریوی ژئواستراتژیکی در سوریه بیافریند./847/ب103/د

ارسال نظرات