۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۷۷۵۹۶

نمایشگاه خیریه اوقاف گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

همزمان با دهه فجر، نمایشگاه خیریه پارک طوبی با عرضه‌ محصولات متنوع داخل کشور و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی گشایش یافت.
اوقاف اقتصاد مقاومتی اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نمایشگاه خیریه طوبی با عرضه‌ محصولات متنوع داخل کشور روز گذشته به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گشایش یافت و تا  12 فروردین ماه سال آینده در پارک طوبی تبریز بدون هیچ واسطه‌ای و تنها با قیمت تولید اقدام به فروش و عرضه‌ کیف، کفش و لوازم برقی، کالاهای فرهنگی، صنایع دستی و ... خواهد کرد؛ قرار است سود حاصل از فروش محصولات نیز در امور خیریه صرف می‌شود.

نمایشگاه خیریه 60 روزه با 36 غرفه، در راستای توسعه‌ و ترویج امور خیریه برپا شده و حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال را نیز از جمله اهداف خود قرار داده است، این فروشگاه توسط انجمن یاوران وقف که به همت اداره اوقاف و امور خیریه استان برای اولین بار در کشور تشکیل شده، بر پا می‌شود.

مشارکت بازاریان خیر در این اقدام حسنه
حجت‌الاسلام رضا جعفری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز با اشاره به اهمیت و تاثیر به سزای وقف و امور خیر در جامعه، در خصوص این فروشگاه خیریه، اظهار داشت: تمامی محصولات عرضه‌ شده در این نمایشگاه 60 روزه بدون واسطه بوده و از تولید به مصرف است، از این رو قیمت‌ محصولات عرضه شده در این فروشگاه، بسیار نازل‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: غرفه‌داران این نمایشگاه، از اصناف و بازاریان خیری هستند که در راستای امور خیریه در این غرفه‌ها حضور یافته‌اند، این نمایشگاه می‌تواند اقدامی مؤثر در راستای اشتغال‌زایی و حمایت از تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد، از این رو اگر تجربه‌ خوبی در این فروشگاه به دست آوریم در تلاش خواهیم بود که در آینده‌ای نه چندان دور با توسعه‌ این نمایشگاه ‌ها در جهت اشتغال‌زایی نیز بتوانیم قدم‌های مثبتی برداریم.

وی تأکید کرد: این نمایشگاه با هدف اشتغال‌زایی، عرضه‌ محصولات با کیفیت و حمایت از تولید داخلی و همچنین حرکت در مسیر امور خیریه برپا شده و تمامی محصولات آن اعم از کیف، کفش و صنایع از این دست و همچنین بسیاری از محصولات دیگر شامل لوازم برقی، کالاهای فرهنگی، صنایع دستی و ... بسیار باکیفیت بوده و ساخت داخل هستند، از این رو تمامی افراد و عموم مردم می‌توانند از این نمایشگاه اجناس مورد نیاز خود را با قیمت‌های بسیار مناسبی خریداری کنند.

حجت‌الاسلام جعفری یادآور شد: با توجه به اینکه عمده‌ فروش محصولات این فروشگاه کالاهای داخلی هستند، از این رو در جریان این نمایشگاه حمایت از تولید داخلی ترویج می‌شود، علاوه بر این عرضه‌ کیف و کفش و محصولات از این دست در این نمایشگاه خیریه اقدام مبارکی است که مردم عزیز می‌توانند با قیمت مناسب این اجناس با کیفیت و ساخت تبریز را خریداری کنند.

وی با اشاره به اهمیت حذف «واسطه» در این فروشگاه خیریه، تشریح کرد: با حذف واسطه‌ها در عرضه‌ محصولات تولیدی، قیمت از تولید به مصرف رسیده و گاها نیز شاهد آن هستیم که به تبع همین اقدام قیمت‌ها تا 50 درصد کاهش می‌یابد، از این رو این موضوع نیز بسیار با اهمیت بوده و می تواند در جریان حمایت از تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی نمایشگاه کمک به مستمندان و حرکت در مسیر امور خیر است، خاطرنشان کرد: سود اصلی حاصل از فروش محصولات این فروشگاه در امور خیریه صرف شده و غرفه‌داران نیز به تبع همین نیت خیرانه بساط خود را در این فروشگاه پهن می‌کنند.

حجت‌الاسلام جعفری در این باره بیان کرد: در ایام نزدیک عید نیز ممکن است برخی از نیازمندان را با بن خرید مخصوص به این فروشگاه معرفی ‌کنیم تا بتوانند موارد مورد نیاز خود را از این نمایشگاه خیریه به طور رایگان تهیه کنند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز درباره اهمیت و تأثیر امور خیر نیز بیان کرد: فطرت تمامی انسان‌ها بر مبنای نوع دوستی و کارهای خیرانه است اما گاهی این موضوع در وجود آدمی به فراموشی می‌گراید، از این رو باید در این راستا وارد عمل شده و با انجام کارهای خیر به نوعی این اقدام خداپسندانه را برای دیگران نیز یادآوری کنیم، چرا که امور خیر محبت بین انسان‌ها را زیادتر کرده و موجب رفع نیاز مستمندان می‌شود.

نمایشگاهی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
محمد علی‌منش، مدیر اجرایی این نمایشگاه خیریه نیز هدف اصلی برپایی نمایشگاه را امور خیر و ایجاد فضایی مناسب جهت معرفی و فروش تولیدات داخلی و کالاهای باکیفیت داخلی دانست و گفت: در این نمایشگاه خیریه بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم عرضه شده و طی آن، برخی از برندهای داخلی در این فضا معرفی می‌شوند و برخی دیگر از برندهای ضعیف نیز می‌توانند در این نمایشگاه عرض اندام کرده و خود را در سطح جامعه بشناسانند.

وی با تأکید بر اینکه برای عرضه‌ محصولات متنوع، 36 غرفه در این نمایشگاه فراهم شده است، یادآور شد: شش مورد از این غرفه‌ها به عرضه‌ محصولات فرهنگی در حوزه‌ی نماز، معرفی امامزادگان، مساجد و... که بخشی از فعالیت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، می‌پردازد.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه در یک بازه‌ زمانی ویژه، خاطرنشان کرد: زمان برپایی نمایشگاه نیز بسیار متمایز بوده و شاید تاکنون در این بازه‌ زمانی هیچ نمایشگاهی برپا نشده است، چرا که این نمایشگاه 60 روزه از 15 بهمن ماه تا 15 فروردین ماه برپا شده و روزانه به مدت 12 ساعت پذیرای عموم مردم خواهد بود.

علی‌منش با تأکید بر اینکه صاحبان غرفه‌ها از اصناف خیر استان هستند، تشریح کرد: با صنوف خیر درباره حضورشان در این نمایشگاه رایزنی کرده ایم تا هم ما بتوانیم در مقابل خیران رسالت خود را انجام دهیم و هم اینکه در جامعه معرفی کنیم که عواید این نمایشگاه خیریه، صرفا در امور خیر صرف خواهد شد.

وی درباره اقلام عرضه شده در این نمایشگاه نیز اظهار کرد: عرضه‌ لوازم خانگی برقی، حضور شرکت‌هایی با محصولات فرهنگی، صنایع دستی سنتی مثل گلدان‌های شیشه‌ای و همچتین حضور سه برند معتبر در زمینه کیف و کفش و... از جمله این موارد است و با توجه به مصادف شدن ایام برگزاری این نمایشگاه با شب عید، اقلام مصرفی شب عید مثل البسه و پوشاک، آجیل و شیرینی نیز درداین نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: از 25 اسفندماه نیز در مبادی ورودی شهر در چادرهای راهنمای مسافران، بروشورها معرفی و همچنین نقشه ی راهنمای این نمایشگاه بین مسافران نوروزی توزیع می‌شود.

انجمن یاوران وقف به دنبال برنامه های خیریه در استان است
علی ساتکی، مسؤول کمیته تولید انجمن یاوران وقف نیز در خصوص انجمن یاوران وقف، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی اوقاف و امور خیریه، انجمن یاوران وقف برای اولین بار در کشور به همت اداره اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در استان در سال‌ جاری تشکیل شد، این انجمن با 9 کمیته تخصصی که شامل «کمیته علمی، کمیته پزشکی، کمیته اصناف و بازاریان، کمیته مستضعفان، کمیته نخبگان، کمیته طلاب و روحانیون، کمیته صنعت و تولید» اقدام به اجرای کارهای خیرانه کرده است.

وی در بیان عملکرد هر یک از این کمیته‌ها، یادآور شد: کمیته صنعت و تولید از جمله‌ کمیته‌هایی است که فعالیت‌های خود را سریع‌تر از سایر کمیته‌ها شروع کرده و به واسطه‌ فعالیت‌های خیرانه اقدام به برپایی نمایشگاه حمایت خیرانه از تولید داخلی و حقوق مصرف کنندگان در سال اقتصاد مقاومتی کرده و برای آینده نیز فعالیت بر روی طرح های بزرگ صنعتی در جهت حمایت از تولید داخلی، ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند.

وی درباره اهداف تشکیل انجمن یاوران وقف، تشریح کرد: این انجمن رابط بین خیران و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوده و متشکل از افراد خیری است که خودشان در کارهای خیر مشارکت داشته و در این میان به نوعی برای مردم عملکرد خیرانه اداره اوقاف و امور خیریه را نیز تبین می‌کنند.

ساتکی درباره فعالیت‌های کمیته علمی انجمن یاوران وقف نیز خاطرنشان کرد: در این انجمن یک سری فعالیت‌های علمی در نظر گرفته شده که هدف اصلی تمامی این برنامه‌ها، نخبه پروری است و به واسطه‌ این کمیته از افراد نخبه‌ بی بضائت حمایت شده و همچنین در کمیته محرومان و مستضعفان نیز تهیه جهیزیه از جمله فعالیت‌های اصلی است که امید است تا پایان سال‌جاری بتوانیم یک‌سری جهیزیه در این راستا توزیع کنیم.

مسؤول کمیته تولید انجمن یاوران وقف درباره عمده فعالیت‌های این کمیته، تأکید کرد: در قالب کمیته علمی، یک‌سری طرح‌های اقتصادی مطرح است که در این راستا نیز با حمایت اداره کل اوقاف و امور خیریه در شهر تبریز برای بیش از 500 نفر شغل ایجاد خواهد شد که می‌تواند بازتاب اقتصادی خوبی در پی داشته باشد.

وی با دعوت از خیران استان در راستای عضویت در انجمن یاوران وقف، بیان کرد: تمامی این اقدامات در راستای اهداف خیرانه بوده و حضور خیران در این انجمن نیز می‌تواند این عملکرد خیرانه را به مردم اطلاع‌رسانی کرده و حرکت خیران نیز از سوی این انجمن جهت دهی می‌شود تا دیگر افراد خیر نیز بتوانند در مسیر امور خیر به راحتی گام بردارند، ما نیز با تمام توان در انجمن یاوران وقف استان در خدمت خیران بوده و از حضورشان به گرمی استقبال می‌کنیم تا در شهر تبریز که همواره در امور خیر نامی بلندآوازه داشته، بتواند در این راستا نیز قدم‌های خوبی بردارد.

وی در مورد عملکرد کمیته پزشکان نیز اضافه کرد: طی مدت دو ماهی که نمایشگاه خیریه در پارک طوبی تبریز برپا می‌شود، ویزیت رایگان پزشکی نیز به همت کمیته پزشکان انجمن آماده خدمت‌رسانی به مردم بوده و همچنین در طول دهه‌ فجر نیز این کمیته در امامزادگان(ع) و به ویژه امامزاده سید حمزه(ع) تبریز به صورت رایگان ویزیت پزشکی خواهند کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های خیرانه کمیته علمی نیز یادآور شد: این انجمن در راستای تجهیز کتابخانه‌ امامزادگان(ع) نیز پیشقدم شده و در اولین قدم نیز به طور تخصصی اقدام به تجهیز کتابخانه‌ امامزاده سید حمزه(ع) کرده است، تا مورد استفاده‌ برای جوانان و نوجوانان قرار گرفته و منجر به توسعه‌ علم و دانش شود و امید است که کتابخانه‌ تجهیز شده‌ امامزاده سیدحمزه(ع) تبریز تا ایام‌الله دهه فجر افتتاح شود.

ساتکی با اشاره به فعالیت‌های شاخص انجمن یاوران وقف، تأکید کرد: به تبع همین اقدامات پربار در طی مدت کم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان نیز به عملکرد این انجمن اعتماد کرده و تشکیل دبیرخانه مرکزی موکب اربعین حسینی‌(ع) را به این انجمن واگذار کرده است، که ما نیز در تلاش خواهیم بود در اربعین سال آینده به عنوان دبیرخانه‌ مرکزی، در راستای تشکیل موکب دائمی در نجف کارهای خود را شروع کنیم؛ اکنون نیز انجمن در حال برنامه‌ریزی و انجام کارهای اولیه در این راستا است.

اهمیت تحول در راستای تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی
حجت‌اسلام حسن قربانی، دبیر انجمن یاوران وقف نیز با اشاره به تشکیل انجمن خیران وقف به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، گفت: این انجمن شامل چندین کمیته در بخش‌های تخصصی است که نمایشگاه خیریه پارک طوبی نیز در قالب کمیته‌ تولید برپا می‌شود، کمیته بازار، علمی، مستضعفان و ... نیز از جمله دیگر کمیته‌های این انجمن هستند که تمامی این کمیته‌ها پلی میان مردم و خیران است.

وی با اشاره به اهمیت تحول در راستای تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی استان نیز گفت: ضروری است علاقه‌مندان و نخبگان در این مراکز حضور یابند و در تلاشیم در قالب این انجمن، از افراد با استعدادی که استطاعت مالی ندارند نیز حمایت کنیم.

دبیر انجمن یاوران وقف درباره تأثیر حضور جوانان در فضاهای معنوی، ادامه داد: وجود جوانان و نخبگان در این اماکن موجب رونق امامزادگان(ع) شده و زمینه همکاری و تعامل آنان را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت و تأثیر برپایی نمایشگاه و فروشگاه تولیدات ملی در پارک طوبی تبریز، گفت: این نمایشگاه خیریه به مناسبت دهه فجر از 12 بهمن سال‌جاری آغاز و به مدت دو ماه تا 12 فروردین سال 96 ادامه خواهد داشت، از این رو فرصت مناسبی فراهم است تا مردم محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب و باکیفیتی بالا از این فروشگاه تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی موراد عرضه شده در این فروشگاه ساخت داخل کشور است، یادآور شد: این نمایشگاه با هدف حمایت از تولید داخلی و به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر برپا می‌شود.

گفتنی است، نمایشگاه خیریه عرضه و فروش کالاهای داخلی به همت انجمن یاوران وقف در  بهمن ماه سال‌جاری برپا می‌شود، این انجمن برای اولین بار در سطح کشور از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تشکیل شده است تا پل ارتباطی میان خیران و اداره کل اوقاف باشد و بتواند قدم‌های مثبتی در راستای خدمت‌رسانی به قشر نیازمند جامعه بردارد./935/503/ب2

ارسال نظرات