۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۴۷۷۷۴۳
آیت الله سبحانی:

خدا هرگز مجرم و مسلم را در یک ترازو قرار نمی دهد

حضرت آ‌یت الله سبحانی با بیان این که عقل انسان همانند قرآن می گوید مسلم نباید همانند مجرم باشد، گفت: مسلم همه اوامر خدا را اطاعت کرده اما مجرم این گونه نبوده است، خدا هرگز مجرم و مسلم را در یک ترازو قرار نمی دهد؛ ما هرگز به خدا حکم نمی کنیم بلکه از خلال تدبر در صفات خدا حکم را می فهمیم.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید امروز که درس خارج حوزه با اشاره به شبهه ای مبنی بر این که عقل بشری تا جایی تنزل کرده که بر خدا حکم می کند، گفت: در برخی از سایت ها این مسأله مطرح شده است، این ها بیشتر کلمه معتزله را به کار می برند.

وی افزود: ما که به حسن و قبح عقلی معتقد هستیم می گوییم بر خدا جایز نیست که کودک و انسان معصوم را به جهنم ببرد، این ها ادعا می کنند انسان از خاک است؛ اما می تواند بر رب الارباب حکومت کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات 35 و 36 سوره یونس اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید آیا مسلمین را همانند مجرمین قرار می دهیم، عقل انسان هم می گوید مسلم نباید همانند مجرم باشد.

وی ادامه داد: مسلم همه اوامر خدا را اطاعت کرده اما مجرم این گونه نبوده است، خدا هرگز مجرم و مسلم را در یک ترازو قرار نمی دهد؛ ما هرگز به خدا حکم نمی کنیم بلکه از خلال تدبر در صفات خدا حکم را می فهمیم.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در تبیین مثالی با بیان این که سه زاویه مثلث مساوی با دو زاویه قائمه است، ابراز داشت: مساوی حکم است آیا ما برطبیعت حکم می کنیم؟ انسان چه کاره است که بخواهد حکم کند ضمن این که طبیعت در اختیار او قرار ندارد.

وی عنوان کرد: ما از طریق براهین کشف می کنیم که سه زاویه مثلث مساوی با و زاویه قائمه است نه این که بر طبیعت حکم کنیم؛ از خلال صفات خدا می توانیم احکام را خارج کنیم، حکم ما کشفی است یعنی کشف می کنیم که خدا چنین خواهد کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: همانگونه که درطبیعت حکم می کنیم و حکم ما به معنای کشف است در این جا هم صفات خدا را جمع و احکام را کشف می کنیم، از این رو عقل بشری در این جا خطا نرفته است یعنی اگر انسان پس از سال ها تلاش و مطالعه در صفات خدا احکامی را کشف کند مورد علاقه قرآن است./1323/202/ص

ارسال نظرات