۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۴۷۷۸۷۶
امام جمعه بجنورد:

تلاوت سوره بقره خانه و خانواده را در برابر شیطان بیمه می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به فضیلت سوره بقره، گفت: بنا به فرموده رسول گرامی اسلام تلاوت این سوره خانه و خانواده را در برابر ورود شیطان و حوادث شیطانی بیمه می‌کند.
حجت الاسلام یعقوبی - نشست تفسیر قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، چهارشنبه‌شب در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم برگزاری شد، با اشاره به اسامی سوره بقره، اظهار کرد: بقره، فسطاط القرآن؛ به معنای خیمه قرآن، سنام القرآن؛ یعنى بلنداى قرآن، زهرا به معنی درخشنده و سیدالقرآن ازجمله اسامی این سوره مبارکه است.

وی افزود: سیادت سوره بقره به این دلیل است که در آن به‌ویژه در آیه‌الکرسی توحید به‌صورت ویژه مطرح شده و از نگاه قرآن توحید سرور ارزش‌های اسلامی است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: البته هر کدام از این نام‌ها به یک بعد سوره بقره اشاره دارند؛ زیرا به طور کلی نام سوره‌ها عنوان مشیر بوده و اشاره‌ای به برخی از معارف موجود در سوره‌های قرآن دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بنا به تعبیر علما هر سوره‌ای آیات برجسته‌ای دارد، اضافه کرد: در سوره بقره هم برجستگی‌هایی وجود دارد که آیات موسوم به آیه‌الکرسی در این زمره قرار دارند که توحید و قیومیت خداوند، اشراف خداوند بر عالم هستی و عظمت پروردگار را در بهترین سطح بیان کرده‌اند.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین سوره قرآن بقره بوده و برترین آیه قرآن هم در این سوره است که به آیه‌الکرسی موسوم است، افزود: در این راستا پیامبر اکرم (ص) فرمود در سوره بقره آیه‌ای وجود دارد که گنج عرشی و آسمانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به تلاوت و فضیلت این سوره مبارکه بنا روایات ائمه اطهار (ع)، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام سوره بقره را سوره افضل قرآن دانست، شاید به دلیل این است که جامع و کامل بوده و به ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان پرداخته است.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشته باشیم که صفت افضل در این روایت نسبی بوده و مطلق نیست و شاید به اقتضا و نیاز مخاطب این‌گونه گفته شده است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه در برخی روایات سوره حمد هم به‌عنوان افضل سوره‌های قرآن مطرح شده است، اضافه کرد: سوره حمد به دلیل اینکه عصاره قرآن بوده و سوره بقره به دلیل جامعیت، افضل سوره‌های قرآن هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به فضیلت سوره بقره، افزود: حضرت محمد (ص) فرموده کسی که یک‌بار سوره بقره را بخواند تا سه رو شیطان حق حضور در خانه او را ندارد و اگر فرد یک‌شب این سوره بخواند تا سه شب راه ورودی شیطان به خانه وی بسته است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تلاوت سوره مبارکه بقره خانه و خانواده را در برابر ورود شیطان و حوادث شیطانی بیمه می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با اشاره به خطوط کلی این سوره، اظهار کرد: این سوره جامع قرآن بوده و همه آموزه‌های اسلامی را به یک نحو؛ یا به‌صراحت و یا به اشارت بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی بزرگان 12 عنوان کلی را در این سوره مطرح کرده‌اند، ادامه داد: محورهای مطرح شده در این سوره شامل مبدأ و معاد و خداشناسی و خودشناسی، نبوت انبیاء و داستان انبیاء، تقسیم‌بندی اصلی انسان‌ها به مؤمنان، کافران و منافقان، ترسیم شهادت و جایگاه شهدا، احکام عبادی نظیر نماز و روزه، تنظیم امور مالی، احکام کیفری نظیر قصاص، احکام خوراکی‌ها و حرام و حلال و احکام اجتماعی نظیر جهاد و دفاع می‌شوند./202/9314/ب1

ارسال نظرات