۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۴۷۸۲۰۳
تولیت آستان قدس رضوی:

تمدن اسلامی به دنبال ترویج سبک زندگی دینی در جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه در الگوی اسلامی پیشرفت، مغرب زمین الگوی ما نیست، گفت: این تمدن فقط در یک بعد سخن برای گفتن دارد و این درحالی است که تمدن اسلامی سخنش این است که می خواهد سبک زندگی دینی و اسلامی را برای جامعه بیاورد.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام والمسلمین رییسی، تولیت آستان قدس رضوی در همایش «مبلغان و تمدن نوین اسلامی» صبح امروز 15 بهمن در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در واقع هر سال برای انقلاب اسلامی فجر جدیدی است.

وی درباره اقتضائات تمدن اسلامی با طرح این پرسش که برای اینکه مدنیتی به نام اسلام و دین در جامعه رقم بخورد، چه باید کرد، افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایط حاضر تمدنی به نام تمدن مغرب زمین وجود دارد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مغرب زمین می خواهد به همه کشورها اعلام کند که امروز مدنیت جهان، غربی است به طوری که در خانه برای وسایل زندگی شما طراحی کرده است که چشم همه را خیره می کند.

وی با بیان اینکه این نگاه به ظواهر و پذیرش اینکه این همان تمدن غربی است، سطحی می باشد، افزود: تمدن غربی لایه ها و ایدئولوژی دارد و در قسمت اول چند لایه است و برای شناخت جریان تمدن غربی، ظاهر نباید دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان اینکه نگاه انبیا به انسان نگاه کرامت انسان است، تصریح کرد: نگاه مغرب زمین، نگاه اسارت به انسان است که در مقابل آموخته های پیامبر اکرم (ص) که کرامت انسان و خدا محوری است قرار می گیرد.

وی درباره تمدن  گفت: در این تمدن به جای آمیزه های دینی و انبیا بحث از عقلانیت خود بنیان انسان است و اینجا عقل حسابگر مطرح است و بحث از آزادی فردی به جای معنویت و سخن از قدسی و قدسیت انسان نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در ادامه بیان لایه های دیگر تمدن گفت: این لایه فلسفه سازی است که توجه به علم و دانش سبب پیدایش انقلاب علمی است.

وی با بیان اینکه لایه سوم، لایه تکنولوزی یا انقلاب صنعتی است، تصریح کرد: این لایه برخاسته از نگاه انقلاب و خیزش علمی است و لایه بعدی هم تغییر در نظامات اجتماعی است که محصول یک نگاه به انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان اینکه علوم انسانی نباید فقط ترجمه باشد، تصریح کرد: مبانی علوم انسانی در دین و کلام امام صادق(ع) و امام رضا(ع) است.

وی درادامه درباره لایه چهارم و تغییرات نظام اجتماعی گفت: برخورد مابا این لایه متفاوت است که برخی آن را نوعی ترقی و عدم توجه به آن را تحجر می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی بابیان اینکه ما در انقلاب اسلامی یک دعوت داریم، اظهار کرد: این دعوت به توحید و عدالت اجتماعی است و یک دعوا هم داریم  که می خواهیم تمدنی را به نام دین رقم بزنیم که اجتهاد ما می تواند تمدن نوین به ارمغان بیاورد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آنچه به نام دین از لایه های تمدن غربی می شناسیم آیا اخلاق هم دارد، تصریح کرد: امام راحل همیشه نسبت به استفاده از فرهنگ غربی هشدار داده اند.

وی با بیان اینکه باید مراقب آفت های توسعه باشیم، تصریح کرد: در راستای رسیدن به این اهداف جایگاه مبلغان، دیده بانی و مرزبانی فرهنگی است و سخن از تمدن نوین اسلامی همان حرف جبهه حق و باطل است.

تولیت آستان قدس رضوی در تعریف شاخصه های تمدن نوین اسلامی گفت: این تمدن ایدئولوژی، استراتژی و تاکتیک دارد و جامعه سازی براساس قرآن و با پرچمداری امام راحل است.

وی درادامه با تأکید بر نظام سازی و اصل ولایت فقیه گفت: انقلاب اسلامی می خواهد بگوید که نگاه ما به جهان توحیدی است وسخن ما مقایسه انسان با حیوان نیست بلکه مقایسه انسان با فرشتگان و ملائکه است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی باانتقاد از اینکه  اگر چه غرب در صنعت، علم و فن آوری توسعه پیداکرده است ولی مگر انسان فقط اینها است، اظهار کرد: غرب در اخلاق، معنویت، انسانیت، عدالت و عقلانیت واقعی بدون جایگاه است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جامعه غربی، جامعه توسعه یافته از یک بعد است، تصریح کرد: در واقع بعد از رنسانس مهمترین اتفاق، تشکیل انقلاب اسلامی است که در همه ابعاد اخلاق ،معنویت، انسانیت و علم و صنعت حرفی برای گفتن دارد.

وی بابیان اینکه در الگوی اسلامی پیشرفت، مغرب زمین الگوی ما نیست، اظهار کرد: این تمدن فقط در یک بعد سخن برای گفتن دارد و این درحالی است که تمدن اسلامی سخنش اینست که می خواهد سبک زندگی دینی و اسلامی را برای جامعه بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی درادامه بیان اقتضائات تمدن نوین اسلامی گفت: از مهمترین اقتضائات اینست که نسلی نو، مومن، شجاع، غیرتمند، خودباور و انسان های فرهیخته که با مجاهدت و تلاش مارابه تمدن نوین اسلامی نزدیک کنندتربیت شوند.

وی با بیان اینکه اگر تربیت انسان نباشد معلوم نیست بر سر آرمان چه می آید، گفت: مساجد ما فقط جای نمازخواندن نیستند و در آن می توان به نشر معارف دینی و بسیاری از ارتباطات اجتماعی پرداخت.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اهمیت هدایت فرهنگی در تمدن سازی نوین اسلامی گفت: هدایت فرهنگی دردورن خودش سیاست هم دارد.

وی با بیان اینکه این داعشی ها و تکفیری ها چهره اقعی اسلام نیستند، اظهارکرد: در واقع دشمن برای ضربه زدن به پیکره اسلام سبب  شکل گیری این انحرافات شده است.

تولیت آستان قدس رضوی درادامه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم الگو شویم راهش تکیه زدن بر تواناییهای داخلی است، تصریح کرد: این سخن و فریاد رهبری است که همان اقتصاد مقاومتی است و از طرفی برای رسیدن به آن رشد علمی نیازمند است.

وی ادامه داد: از همه مهمتر تلاش مخلصانه و مجاهدانه برای رقم خوردن مدنیتی به نام اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به نقش آفرینی حضرت زینب(س) در حادثه کربلا گفت:  آنچه از انقلاب اسلامی داریم به برکت تلاش های حضرت زینب(س) است  که تضمین شده است و حیاتش با زنده نگه داشتن عاشوراگره خورده است./201/934/ب1

ارسال نظرات