۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۴۷۸۸۰۴
دبیر علمی سی و چهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران:

دزدی الکترونیکی؛ نشر، ناشر، محقق و نویسنده را به خاک سیاه نشانده است

دبیر علمی سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: متأسفانه امروزه دزدی الکترونیکی فاجعه بسیار مهمی بوده و سبب به خاک سیاه نشاندن نشر، ناشر، محقق و نویسنده می شود.
کتاب سال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شامگاه امشب در نشست خبری که در سرای اهل قلم برگزار شد، به تشریح عملکرد این دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی گفت: در مدت زمان فراخوان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از 6 هزار اصحاب قلم خواستیم آثار خود را ارسال کنند و در این مدت در بررسی اولیه 6 هزار کتاب مورد بررسی اولیه قرار گرفت و از این تعداد 3 هزار و 473 انتخاب شد که 2 هزار 100 أثر به سبب داشتن ملاک های مورد نظر مورد بررسی داوران قرار گرفت.

حجت الاسلام مهدوی راد موضوعات کتاب های سی و چهارمین دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را شامل کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و کودک و نوجوانان برشمرد.

وی ادامه داد: آثار ارسال شده از سوی 2 هزار 500 داور مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد هزار و 76 داور حوزوی و دانشگاهی به صورت مستقیم کمک می کردند و بقیه نیز در طول سال ها کمک کرده اند.

دبیر علمی سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: البته اگر جایزه جلال را در نظر بگیریم تعداد کتاب های بررسی شده 8 هزار و 364 عدد می شود.

وی ادامه داد: آثار انتخاب شده نیز به 4 داور عرضه می شود تا امتیازات آن ها جمع شده و میانگینش در نظر گرفته شود. امتیازهای 80 تا 90 مورد تقدیر و امتیازهای 90 تا 100 برگزیده می شوند. امسال 11 برگزیده و 40 أثر شایسته تقدیر داریم.

حجت الاسلام مهدوی راد تعداد کتاب های امسال را 46 هزار و 527 عدد دانست و خاطرنشان کرد: این تعداد کتاب غیر از کتاب های آموزشی است.

وی تأکید کرد: از نظر کمیت مشکلی در زمینه کتاب نداریم ولی از نظر کیفیت مشکلات جدی داریم. در زمینه تألیف، تحقیق و ترجمه از نظر کیفیت خوب عمل نشده است.

دبیر علمی سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همچنین عنوان کرد: متأسفانه امروزه دزدی الکترونیکی فاجعه بسیار مهمی بوده و سبب به خاک سیاه نشاندن نشر، ناشر، محقق و نویسنده می شود./201/993/ب1

ارسال نظرات