۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۷۹۲۳۱
بشار اسد:

همکاری آمریکا و روسیه به نفع جهان است

رییس‌جمهور سوریه، می‎‏گوید همکاری میان روسیه و آمریکا برای باقی جهان از جمله سوریه، نتایج مثبتی به بار خواهد آورد.
بشار اسد

به گزارش خبرگزاری رسا، بشار اسد رییس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با رسانه‏‎های بلژیکی گفت: سوریه به مردم این کشور تعلق دارد.

رییس‌جمهور سوریه تأکید کرد: صلح در این کشور در وهلۀ اول منوط به «مبارزه با تروریست‎‏ها و تروریسم و جلوگیری از پشتیبانی لجستیکی از جریان تروریسم» است و در وهلۀ دوم منوط به برگزاری گفت‎وگو میان سوری‎هاست تا برای آیندۀ کشور خود و کل نظام این کشور تصمیم بگیرند.

اسد دربارۀ انتظارات خود از دولت جدید واشنگتن نیز گفت آن‌چه از دونالد ترامپ، رییس‎جمهور آمریکا، در طول مبارزات انتخاباتی‌اش و پس از آن به گوش رسید، تأکید وی بر مبارزه با تروریست‎ها و به طور عمده گروه داعش بود و این امری است که سوریه طی شش سال گذشته خواستار آن بوده است.

رییس‏‎جمهور سوریه افزود: «بنابراین، من تصور می‎‏کنم این امیدوارکننده است. ما باید صبر کنیم. هنوز برای انتظار داشتن در مورد هر امر عملی، زود است... هنوز برای قضاوت زود است.»

وی تصریح کرد: «اگر می‎خواهید دربارۀ چشم‎انداز صلح صحبت کنید، این موضوع به طور مستقیم به [مذاکرات صلح] آستانه [پایتخت قزاقستان] ارتباط ندارد؛ به امری بسیار بزرگ‎تر ارتباط دارد: این‎که چگونه می‎توانیم از گسیل تروریست‌ها به سمت سوریه، یا داخل سوریه، جلوگیری کنیم و این‎که چطور می‎توانیم پشتیبانی [از تروریست‌ها] را از سوی کشورهای منطقه مانند ترکیه و کشورهای حوزۀ خلیج‌فاس، یا فرانسه و بریتانیا در اروپا و آمریکا در دروۀ دولت [باراک] اوباما [رییس‌جمهور پیشین آمریکا] متوقف کنیم.»

اسد دور اول مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانه را که به ابتکار مسکو، تهران و آنکارا برگزار شد، «مثبت» ارزیابی کرد و افزود در این مذاکرات «اصل وحدت سوریه» و تصمیم‌گیری سوری‎ها برای آینده‎شان محور بود.

رییس‎جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که آیا آتش‎بس اخیر در سوریه نابود شده است؟ گفت: «نه، این آتش‌‎بس نابود نشده است و این طبیعی است که هر آتش‌‎بسی در هرکجای دنیا، در هر جنگی و در هر منازعه‎ای دچار مواردی از نقض شود.»

اسد دربارۀ نیاز به استفاده از تمامی ابزار و گزینه‎ها از جمله حملات نظامی برای مقابله با تروریسم، گفت در جایی که نیاز به دفاع از مردم وجود دارد، می‌بایست از گزینۀ نظامی نیز بهره برد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‎شد در شهر حلب در شمال سوریه برای مقابله با تکفیری‎ها از ابزار دیگری غیر از گزینۀ نظامی استفاده کرد، گفت: «از ابتدای بحران در کشور و جنگ در سوریه ما از تمامی راه‎های موجود استفاده کردیم.»

رییس‎جمهور سوریه افزود: «ما همۀ تلاش خود را برای کشاندن افراد به میز مذاکره به کار بردیم، اما هنگامی که دربارۀ تروریست‏‎ها سخن می‏‎گوید، وقتی دربارۀ القاعده، النصره و داعش سخن می‎‏گویید، تصور نمی‏کنم هیچ‎‏کس در دنیا باور داشته باشد که آن‎ها برای مذاکره آماده هستند.»

اسد همچنین گفت: «آن‌ها [تروریست‎‏ها] ایدئولوژی و مسیر خود را دارند و هیچ امر مرتبط با یک دولت و کشور مدنی را نمی‎پذیرند. بنابراین، نه، گفت‎وگو با النصره و القاعده، گزینۀ ما نیست، اما اگر کسی بخواهد مسیر خود را به صورت شخصی تغییر دهد... هنگامی که به زندگی عادی برگشت و اسلحۀ خود را تحویل داد، وی را مورد عفو قرار می‏دهیم.»

پذیرش نتیجۀ انتخابات ریاست‎‏جمهوری

رییس‌جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت شکست در انتخابات ریاست‎‏جمهوری از قدرت کناره می‎گیرد یا خیر؟ گفت: «قطعاً، کاملاً طبیعی است، نه فقط به دلیل آراء صندوق‌های رأی، بلکه به این دلیل که اگر شما حمایت عمومی نداشته باشید، قادر به کسب هیچ‌چیز در سوریه نخواهید بود. به خصوص در طول جنگ. در طول یک جنگ، مهم‌ترین امری که برای بازگردان امنیت و ثبات در کشور خود بدان نیاز دارید، حمایت عمومی است.»

اسد دربارۀ طولانی‌شدن مدت زمان حکومت وی و پدرش بر سوریه، گفت: «کشور متعلق به خانوادۀ من نیست که معتقد باشم حتماً یک اسد باید رییس‏‌جمهور باشد... پدرم از دنیا رفت و من در انتخابات پیروز شدم. وی هیچ نقشی در انتخاب من نداشت. وقتی وی رییس‌‎جمهور بود من هیچ نقشی در دولت نداشتم... سوریه متعلق به سوری‎ها است و هر شهروند سوری این حق را دارد که رییس‌جمهور باشد.»

حمایت اتحادیۀ اروپا و ناتو از تروریست‏‎های سوریه

رییس‏‎جمهور سوریه همچنین در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یا اتحادیۀ اروپا می‌توانند نقشی در بازسازی سوریه داشته باشند، گفت: «آن‎ها نمی‎توانند در حالی این نقش را ایفا کنند که در حال نابود کردن سوریه هستند. اتحادیۀ اروپا از همان ابتدا تحت عناوینی نظیر کمک‌های بشردوستانه یا «معتدل» خواندن تروریست‌ها از آن‎ها حمایت کرده است.»

وی افزود: «در واقع آن‎ها از همان ابتدا از النصره و داعش حمایت کردند... بنابراین نمی‎توانند هم‌زمان هم [سوریه را] نابود کنند و هم بازسازی. در وهلۀ اول آن‏ها باید موضعی بسیار روشن دربارۀ حاکمیت سوریه اتخاذ کنند تا سور‎ی‏‎ها بپذیرند که نقشی در این زمینه ایفا کنند.»

به نوشته پرس تی وی، اسد دربارۀ امکان نقش داشتن کشور بلژیک در بازسازی سوریه، گفت: «بگذارید دربارۀ موضع سیاسی کلی اروپا سخن بگویم. بسیاری در این منطقه بر این باور هستند که اروپایی‎ها وجود سیاسی ندارند و تنها از آمریکایی‎ها دنباله‎روی می‎کنند. بنابراین پرسش شما باید در مورد آمریکایی‎ها باشد چرا که اروپایی‏‎ها آن‎چیزی را پیاده‎سازی خواهند کرد که آمریکایی‎ها می‎خواهند.»

وی افزود: «بگذارید صراحتاً بگویم، هنگامی که شما در مورد سهم بلژیک در عملیات علیه داعش سخن می‎گویید، حقیقاً عملیاتی علیه داعش وجود نداشت... اگر می‎‏خواهید دربارۀ ائتلاف آمریکایی علیه داعش صحبت کنید، این ائتلاف امری موهوم بود چرا که داعش هم‎زمان در حال گسترش بود.»

رییس‎‏جمهور سوریه تأکید کرد: «این عملیات [موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا] یک عملیات غیرقانونی است چرا که بدون مشورت یا کسب اجازه از دولت قانونی سوریه در حال اجرا است... آن‎ها از کشته شدن هیچ شهروند سوری به دست داعش جلوگیری نکردند. بنابراین باید قدردان چه باشیم؟»/982/ب102/د

ارسال نظرات