۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۴۷۹۲۴۴
در درس خارج آیت الله علم الهدی مطرح شد؛

بررسی نوع مواجهه مؤمنان باحکومت جائر ازمنظر صاحب‌‌ جواهر

امام جمعه مشهد گفت: برخی روایات دلالت می کند که اگر فقیهی در همکاری با حکومت جائر نفعی برای اسلام و توسعه توحید احساس کرد، حتما باید با آن ها همکاری کند.
دیدار مدیران رسانه های استان خراسان رضوی با آیت الله علم الهدی/مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس خارج فقه جکومتی خود که با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به ادامه بررسی دیدگاه مرحوم صاحب جواهر پیرامون ولایت فقیه پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که مرحوم صاحب جواهر میان سه دسته از روایات نقل شده از معصومین(ع) درباره «حکم رجوع به حاکم جائر» جمع بندی و دیدگاه خود را مرقوم کرده، در بررسی تفصیلی این روایات، اظهار کرد: در روایتی، ابوبصیر از امام باقر(ع) درباره عمال بنی عباس سؤال کردند که حضرت فرمودند «حتی به اندازه ذره ای نباید به آن ها کمک کرد.»

آیت الله علم الهدی با اشاره به تصریح امام باقر(ع) مبنی بر این که «هیچکس از دنیای حکام بهره نمی برد مگر این که حکام از دین او به همان اندازه استفاده می کنند»، افزود: امروز هم چنین وضعیتی صدق می کند و برخی جریان های سیاسی هر قدر از دنیا به شما بدهند، به همان اندازه از دین شما خواهند گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی سپس به دسته دوم از روایات مرتبط با این موضوع اشاره و خاطرنشان کرد: این روایات بر جواز همکاری با حکومت تحت شرایط خاصی دلالت دارد. فردی از خوارج خدمت امام(ع) رسید و از ایشان پرسید «چرا ولایت عهدی را قبول کرده اید در حالی که فرزند پیامبر(ص) هستید؟» آن فرد متوجه کاری که امام رضا کردند و دستگاه حکومت مأمون را با این اقدام بر هم زدند، نبود.

وی افزود: امام هشتم(ع) به او گفت «یوسف پیامبر(ع) با آن عظمتش فرمود اجعلنی علی مخازن الارض؛ معلوم بود می خواست کاری انجام دهد که مردم را از بت پرستی نجات دهد و این پذیرش ولایت عهدی از همان مقوله است. ضمن این که من کراهت داشتم اما با پذیرش ولایتعهدی منکر بزرگتری دفع شد.» آن خارجی وقتی پاسخ حضرت را شنید به امامت ایشان ایمان آورد و از مذهب خود خارج شد.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: این روایت دلالت می کند که اگر فقیهی در همکاری با حکومت جائر نفعی برای اسلام و توسعه توحید احساس کرد، حتما باید با این جائر همکاری کند. در حالی که حضرت ولایتعهدی را با کیفیتی قبول کردند که تقریبا مانند عهدنامه صلح امام حسن(ع) با معاویه بود و در جریان آن ثابت کردند حکومت معاویه حکومت رسمی نیست. در واقع مأمون به دست خودش مشروع نبودن ولایت خودش را امضا کرده بود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تبیین سومین دسته از روایات مرتبط با موضوع «حکم رجوع به حاکم جائر» اظهار کرد: سومین دسته از روایات، همکاری با حکومت را بنا به دلیلی مستحب اعلام کرده اند. در یکی از این روایات که مرحوم صاحب جواهر آن را از جامع الرّواه نقل کرده، معصوم(ع) فرموده اند «برای خداوند در دربار ظلمه کسانی هستند که مکنت پیا کردند تا از اولیاء خدا دفاع کنند و خداوند متعال به وسیله آن ها امور مسلمانان را اصلاح فرماید. این افراد مؤمنان بر حق هستند و امناءالله روی زمین هستند.» محمد بن اسماعیل از ایشان پرسید «چه کسانی این مقام را می یابند؟» امام رضا(ع) به محمد بن اسماعیل فرمودند «تو از همان افراد باش تا به شیعیان ما خدمت کنی.»/202/820/ب1

ارسال نظرات