۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۷۹۵۸۵
استاد حوزه علمیه خراسان:

والدین میان فرزندان خود با علمای دینی ارتباط برقرار کنند

حجت الاسلام عدالتیان گفت: باید فرزندان خود را با علمای ربانی مرتبط کنیم تا در مواجهه با شبهات سؤالات خود را از آن ها بپرسند.
تربیت دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عدالتیان صبح امروز در مراسم عزاداری ایام فاطمیه که در خیابان آخوند خراسانی مشهد برگزار شد، به بیان تفسیر حکمت 264 نهج البلاغه پرداخت و گفت: امام علی(ع) می فرمایند «با بازماندگان دیگران خوش رفتاری کنید تا با بازماندگان شما به خوبی رفتار شود.» درسی که از این فرمایش امام علی(ع) می گیریم این است که نتیجه اعمال انسان به خود او باز می گردد.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: قرآن کریم نیز همین مطلب را با این تعبیر به کار برده است که «هرچه در کشتزار خود بکاریم، همان را درو خواهیم کرد.» این مسأله در افکار تمام انسان ها به عنوان حقیقت شناخته شده است اما معمولا مورد فراموشی واقع می شود؛ در صورتی که اگر انسان این واقعیت را به خوبی متوجه شود، دیگر نمی تواند مرتکب گناه شود، دروغ بگوید و ظلم کند.

وی سپس به بیان سایر پیام های این حکمت نهج البلاغه پرداخت و اظهار کرد: افراد ضعیف و بی سرپرست برای محبت و احسان در اولویت هستند. ما باید با همه انسان ها به نیکی رفتار کنیم اما کسانی مانند یتیمان که غریب و تنها هستند، اولویت دارند.

حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «بهترین خانه ها، خانه ای است که یتیم در آن اکرام شود»، خاطرنشان کرد: اولیاء خدا به انسان ها آموخته اند که به ضعفا کمک کنند این ضعف گاهی در وضعیت جسمانی است و گاهی در تجربه و فکر است، راه کمک به کسانی که در تجربه و فکر ضعف دارند، مشورت و انتقال تجربیات است.

این استاد حوزه علمیه خراسان «تأثیرگذاری اعمال خیر والدین در سعادت فرزندان» را سومین پیام روایت مذکور دانست و گفت: وقتی پدر و مادر نیکوکار باشند، خیر رفتار آن ها به فرزندان شان نیز می رسد، پس ویژگی حتمی یک پدر و مادر صالح، دلسوز و خیرخواه این است که همان ویژگی به فرزندان آن ها نیز خواهد رسید.

حجت الاسلام عدالتیان در ادامه به بیان نکات تفسیر حکمت 265 نهج البلاغه پرداخت و یادآور شد: به فرموده امام علی(ع)، سخن دانشمندان و علما اگر درست باشد، برای مردم به مثابه داروی شفابخش خواهد بود و اگر نادرست باشد، برای آن ها موجب درد و بیماری خواهد شد از همین رو مسؤولیت علما سنگین است و امام علی(ع) فرموده اند «لغزش عالم مانند شکستن کشتی است.»

وی با تأکید بر این سخن امام علی(ع) که «سخن عالِمِ عامل شفابخش بوده و دوای دردهاست»، خاطرنشان کرد: با توجه به این مسأله انسان در می یابد که باید تلاش خود را برای انس گرفتن با علمای عامل و معاشرت داشتن با آن ها مصروف سازد به طور خاص باید فرزندان خود را با علمای ربانی مرتبط کنیم تا در مواجهه با شبهات سؤالات خود را از آن ها بپرسند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که علمای حقیقی فقط اهل بیت(ع) هستند، روحانیون دینی را واسطه های میان مردم و قرآن و اهل بیت(ع) دانست و گفت: شخص عالِم اگر فاسد و غیر عامل شود، نه تنها خیری ندارد بلکه زیان خواهد رساند و در نتیجه باید از او فاصله گرفت انسان نباید پای سخن هر کسی بنشیند، هر کتابی را بخواند و روح و روان خود را در اختیار هر کسی قرار دهد./820/202/ب1

ارسال نظرات