۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۴۸۰۲۱۱
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

نماز مایه شادمانی قلوب مؤمنان است

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه نماز مایه شادی قلوب مؤمنان است، گفت: نماز همه کمبودهای دینی و عبادی انسان را در قیامت جبران می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم امروز به مناسبت ایام فاطمیه(س) در مسجد رسول‌ اکرم(ص) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خواندن اذان و اقامه در نماز مستحب است اما یک مستحب تأکیدی به شمار می‌رود، شکستن نماز حرام  است اما برای گفتن اذان و اقامه این فعل خالی از اشکال است.

وی افزود: خداوند به واسطه لفظ «حی علی خیرالعمل» به انسان تلقین می‌کند که چه عملی را انجام می‌دهی و توصیه به انجام عمل خیر می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان درباره اینکه هیچ عمل خیری همانند نماز نیست، ادامه داد: خداوند در اذان و اقامه به انسان متذکر می‌شود که بهترین عمل نماز است و ثواب او نسبت به سایر اعمال نیکو بیشتر است.

این مفسر قرآن کریم نماز را به دریایی پر از گوهر تشبیه کرد و گفت: نماز دارای باطنی عمیق است، برای مثال نمازگزار در تشهد نماز به یکتایی خداوند که توحید است اقرار می‌کند همچنین عبودیت، رسالت و نبوت، ولایت و امنیت را نیز بیان می‌کند.

وی سلام نماز را امینت خواند و عنوان کرد: امنیت به قدری اهمیت دارد که سه بار در تشهد نماز ذکر می‌شود و این امنیت شامل ائمه اطهار(ع) و انسانهای شایسته است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در تبیین عظمت و بزرگی سوره حمد، گفت: حقایق سوره مبارکه حمد به قدری فراوان است که اگر آن حقایق مکتوب شود نوشته‌های آن را با هفتاد شتر هم نمی‌شود جابجا کرد پس زمانی که انسان به اقامه نماز می‌پردازد با آن حقایق در محضر الهی حاضر می‌شود.

این دانشمند فرزانه ادامه داد: نماز اگر به صورت جماعت برگزار شود همه دریاها مرکب، درختان قلم و جن و انس نویسنده ثواب شوند قادر به نوشتن آن نخواهند بود، انسان تا این مقدمات را نداند نمی‌تواند بسیاری از آیات و روایات را درک کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) نماز را مایه شادی قلبشان بیان فرمودند، گفت: نماز سرشار از لذت باطنی است، نماز همه کمبودهای دینی و عبادی انسان را در قیامت جبران می‌کند اما هیچ عبادتی نمی‌تواند کمبود نماز را جبران کند.

وی با اشاره به قدرت نماز، عنوان کرد: در کتاب وسائل الشیعه امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر در روز رستاخیز دو رکعت نماز قبول شده داشته باشد و مابقی نمازهایش دارای ایرادهایی مانند عدم حضور قلب، تاخیر در اقامه نماز اول وقت و غیره باشد خداوند متعال به فرشتگان امر می‌کند که به مابقی نمازهایش توجه نکنند و به خاطر آن دو رکعت همه نمازهای او را قبول کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطر نشان کرد: خداوند بر مسلمانان واجب کرده که میت را با نماز بدرقه کنید، امام صادق(ع) هیچ نمازی را بدون سجده بر تربت اباعبدالله(ع) نخواند، تربت امام حسین(ع) عیوب نماز را برطرف می‌کند./813/201/ب2

ارسال نظرات