نقش حضرت زهرا در دفاع از ولایت و حفظ دین
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان، با اشاره به آیه 35 سوره مبارکه نور، گفت: برای نور که در این آیه ذکر شده است مصادیق بسیاری بیان شده است، برخی فلاسفه نور را وجود معنی کردهاند، در مبانی کلامی ما قرآن، ایمان، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) تعبیر به نور شدهاند.
آیت الله مهدی با بیان اینکه برخی علم و برخی اعمال نیک را تعبیر به نور کردهاند، اظهار کرد: نور هم روشن است و هم عامل روشنی است، ویژگیهای در نور است که آن را منحصر به فرد میکند، یکی از ویژگیهای نور سرعت آن است، نور در یک ثانیه 300 هزار کیلومتر را طی میکند،ویژگیهایی که نور دارد لازم میدارد که ببینیم وقتی قرآن یا اهل بیت(ع) را نور میدانند ببینیم چه خصوصیتی موجب چنین توصیفی شده است، نور روشن کننده اطراف است و گاهی عملکرد یک شخص موجب میشود او را به نور تشبیه کنیم.
انسان میتواند سیر نزولی یا صعودی در خلقت داشته باشد
وی در ادامه افزود: امام حسین(ع) تاریکی را کنار زدند و سپیدی را برای همه روشن کردند و ما منتظر نور هستیم تا ظهور کند، به تعبیری دیگر ما انسانها جنبه حیوانیت داریم و جنبه مَلکی هم داریم، یعنی در حالی که خلقت ما فی احسن تقویم است میتوانیم سیر نزولی داشته باشیم و میتوانیم سیر صعودی نیز داشته باشیم، میتوانیم لفی خسر باشیم و به پایین برویم و میتوانیم جزء سعادتمندانی باشیم که پاداش بدون منت به ما تعلق میگیرد، در حقیقت میتوانیم به انسانیت خود نزدیک شویم و نورانی باشیم و یا اینکه انسانی باشیم که تنها جسم انسانی داریم اما از نظر رتبه بشویم مانند حیوانات.
عضو مجلس خبرگان رهبری برخوردار بودن از قوه فکر را برای رستگاری انسان کافی ندانست و تصریح کرد: اعطای عقل کافی نیست بلکه اعمال آن بسیار لازم است، این ما هستیم که باید حرکت کنیم تا نورانی شویم، حقیقت انسانیت در اعمال عقلانیت در زندگی است، گاهی هدایت تعبیر به نور میشود، چرا که نور میتواند سبب هدایت انسان و تشخیص راه از بیراهه شود.
آیت الله مهدوی با بیان اینکه در آیه 35 سوره نور خداوند نور جهان معرفی میشود، خاطرنشان کرد: در حقیقت هستی این جهان خداوند است، این جهان نظیر سایهای است که تمام هستی آن به موجودی که صاحب سایه است بستگی دارد، خداوند اراده کرده است جهان را خلق کند و اگر این اراده نبود این جهان هرگز وجود نداشت.
وی با اشاره به سیر تکامل خلقت ماه و خورشید بنابر یافتههای دانشمندان، اظهار کرد: اگر شاهد خلقت کرات و سیارات بودیم قطعا در برابر خداوند باز هم سجده میکردیم و جمله امام حسین(ع) را میگفتیم که خداوندا ما تو را از هر چیزی روشنتر و بهتر میبینیم. باید در برابر خداوند اظهار عجز و ناتوانی کنیم و به یاد داشته باشیم خداوند نور آسمانها و زمین است.
امام جمعه موقت اصفهان در ادامه افزود: هدایتی که در تکوین قرار داده شده است خداوند متعال را به ما نشان میدهد، نور این جهان خدا است، نور چون اسم مصدر است باید به معنای اسم فاعلی معنا شود، یعنی باید خداوند را اسم فاعل معنای آن نور بدانیم، اینکه خداوند نور جهان است یعنی هستی بخش جهان است و آن را از عدم به وجود تبدیل کرده است.
منظور از زجاجة در آیه 35 سوره نور حضرت زهرا(س) است
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وجود نام ائمه معصومین(ع) در تفسیر آیه 35 سوره مبارکه نور، تصریح کرد: نبی گرامی اسلام(ص) یکی از معصومین است که دیگر ائمه معصومین(ع) را در بر میگیرد، واژه «زجاجه» که در این آیه ذکر شده است منظور حضرت فاطمه زهرا(س) است، زمانی که شیشه دور نور را میگیرد از اطراف به نور گزندی نمیرسد و شیشه آن را مراقبت میکند، کار دوم شیشه این است که جریان را زیر به بالا میبرد و به شعله نور میرساند و موجب گرم شدن و صعود این جریان هوا میگردد و این کار شیشه مستمرا ادامه دارد.
وی ادامه داد: امام علی(ع) نوری است که در این آیه ذکر گردیده است و حضرت زهرا(س) مانند شیشه از آن مراقبت میکند و اجازه نمیدهد نور ولایت خاموش شود، دشمنان خبر نداشتند که ایشان شیشهای است که بنابر روایات نور را نگه میدارد تا روز قیامت، استمرار ولایت با حافظیت حضرت زهرا(س) شکل گرفت، این حافظ بودن شیشه یک خاصیت دیگر هم دارد، گاهی محافظتها حجاب ایجاد میکند اما شیشه علیرغم حافظ بودن نور را به خود نمیگیرد و حجاب برای نور نمیشود بلکه موجب نور افشانی هم میشود.
بعضی خادمان علما میان ایشان و جامعه حجاب میشوند
آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: برخی افراد در گرد علما هستند و قصد خدمت به آنها را دارند اما گاهی همینها حجاب آن عالم برای جامعه میشوند و ارتباط آن عالم با جامعه را قطع و یا کم میکنند، برای محافظت از علما به شیشه نیاز داریم که برای نور حجاب درست نمیکنند، حضرت زهرا(س) از ولایت حفاظت کردند و اگر ایشان نبودند امروزه دین وجود نداشت، ایشان هم نور ولایت را به ما رساندند هم از آن حفاظت کردند، اینکه میگویم اگر ایشان نبودند دین دیگر وجود نداشت علتش این است که پس از غصب خلافت بدعت هایی رخ داد و افراد و جریاناتی که در رأس آن معاویه است که اصلا اعتقادی به دین هم نداشتند تلاش میکردند دین را از بین ببرند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به نفرین شدن معاویه و پدرش و دودمان بنی امیه از سوی پیامبر اکرم(ص)، عنوان کرد: این وصیت حضرت زهرا(س) که فرمودند ایشان مخفیانه تشییع شوند توانست حافظ ولایت شود، در طول تاریخ اگر فکرهای ما نورانی است و هدایت یافتهایم از وصیت ایشان است، نباید ناراحت باشیم که چرا قبر حضرت زهرا(س) مخفی است، چرا که این مسأله موجب هدایت ما و روشن شدن فکرها شده است، این خیلی مسأله مهمی است که بدانیم وصیت ایشان یک وصیت استثنایی است، ایشان نمیخواستند امام علی(ع) را به زحمت بیندازند، بلکه هدفشان این بوده است که حقایق را روشن کنند و موجبات روشنی فکر ما را فراهم آورند./1304/201/ب2