۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۴۸۰۴۸۹
منابع دیپلماتیک تاکید کرد؛

باج‌دهی شیوخ عرب برای تشدید فشار بر ایران

منابع دیپلماتیک روسیه با اشاره به قدرت ایران برای پاسخ به تهدیدهای آمریکا از تلاش کشورشان برای کاهش تنش در موضوع توافق هسته‌ای ایران سخن گفتند.
هسته ای

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، مقامات ایران تهدیدهای رو به افزایش دولت جدید آمریکا را چیز جدیدی ندانسته و معتقدند واشنگتن از لحظه پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون دست از تهدید ایران و پیشبرد پروژه ایران هراسی خود برنداشته است.

تهدیدها و خصومت ورزی آمریکا ضد ایران، تمایل شیخ نشین ها برای انتقام گیری از ایران در موضوع فناوری هسته ای را دو چندان کرده به گونه ای که ریاض و شیخ نشین ها از افزایش قدرت ایران در منطقه هراس دارند با وجود اینکه می دانند افزایش قدرت حق هر کشوری است از همین رو حکام عرب حاشیه خلیج فارس بر اصل تبادل دلارهای نفتی خود با تسلیحات غربی برای دفاع از رژیم های متزلزل خود تکیه دارند.

هنگامی که توافق هسته ای بین گروه 1+5 با ایران به امضا رسید شیخ نشین ها به خشم آمدند و رژیم هایشان تحرکات دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی خود را برای منحرف کردن کشورهای غربی از این توافق بیشتر کردند و با وجود اینکه در این کار شکست خوردند اما با آمدن دونالد ترامپ ناامید نشده و از آنجایی که وی یک سرمایه دار بزرگ است او را با پول فریب بدهند.

روسیه نقش سازنده ای در پرونده هسته ای ایران دارد و قدرتی ضامن معاهدات بین المللی بین کشورهای هم‌پیمان خود با جامعه بین المللی است آن هم از این جهت که قدرت های غربی صاحب نفوذ در جامعه بین المللی همواره خیال می کنند کشورهای عضو جبهه مقاومت ممکن است هر توافقی را نقض کنند.

در همین راستا مدیر اداره امور منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه میخائیل اولیانوف، خروج احتمالی ایران از توافق هسته ای حاصله در وین را که عنوان رسمی آن برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام است، شکست جدی برای کل جامعه جهانی نامید.

به عقیده این دیپلمات روس، تحریم های اعمال شده از سوی دولت امریکا و واکنش شدید تهران محیط فوق العاده نامساعدی را برای ادامه اجرای برجام به وجود می آورد.
اولیانوف اعلام کرد مسکو برای کاهش تنش در اطراف توافق هسته ای در تماس دائم با واشنگتن و تهران قرار دارد.

نگرانی های روسیه ناشی از این است که مبادا بحران بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به شعله ور شدن آتش جنگ دیگری در منطقه منجر شده و سپس این قضیه بر مهم ترین مسائل منطقه و بخصوص پرونده سوریه نیز تاثیر گذارد.

برخی ناظران معتقدند که جنگ بین آمریکا و ایران در منطقه درگیری ها را به خلیج فارس و آبراهه های بین المللی مهم خواهد کشاند علاوه بر اینکه آتش درگیری های سوریه را نیز بار دیگر شعله ور می کند.

در همین خصوص منابع دیپلماتیک روسیه در دمشق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از تلاش های روسیه برای تقریب دیدگاه های بین واشنگتن و تهران خبر دادند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند : ایران هیچ توافقی را نقض نکرده و اقدامات تحریک آمیز از سوی واشنگتن انجام شده است اما نگرانی ها در خصوص پاسخ ایران به رفتارهای آمریکاست و بازتابی که این اتفاق می تواند بر اوضاع ملتهب منطقه داشته باشد.

منابع روسی ضمن تاکید بر اینکه روسیه هرگز اجازه وخامت وضعیت پرونده هسته ای ایران را نخواهد داد، افزودند: مقامات مسکو هر آنچه را از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک لازم باشد برای خارج نشدن تهران از معاهده برنامه هسته ای انجام خواهند داد با وجود اینکه مسکو به حق تهران در استفاده از فناوری هسته ای مسالمت آمیز یقین دارد.

این منابع با اشاره به نقش بسیار منفی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس در منطقه و بخصوص در عراق، سوریه و یمن گفتند: برخی حکام عرب می خواهند نبردهای جاری در منطقه را به نبرد دینی مبدل کنند و این بزرگ ترین خطری است که منطقه و جهان را تهدید می کند.

منابع روسی با بیان اینکه ریاض از طریق دلارهای نفتی و جذب سرمایه گذاری و امتیازدهی به آمریکا به دنبال تاثیرگذاری بر دولت ترامپ است، افزودند: شیخ نشین ها باید هزینه خدماتی که آمریکا برایشان انجام می دهد بپردازند و مطمئنا قول و قرارهایی بین آنها صورت گرفته که ما شاهد تشدید سیاست های تهاجمی آمریکا در قبال ایران هستیم./1325//102/خ

ارسال نظرات