۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۸۰۵۷۸
عضو هیأت علمی مؤسسه امام:

شاهد کمرنگ شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه هستیم

حجت الاسلام موسوی نسب نسبت به کمرنگ شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه هشدار داد و از همه دلسوزان و مسؤولان خواست همت خود را معطوف این مساله کنند.
حجت الاسلام  موسوی نسب

حجت الاسلام سید محمد صادق موسوی نسب، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی مشتمل بر ابعاد زندگی اسلامی، اعتقادات و گرایش‌های دینی و اسلامی یک جامعه است.

حجت الاسلام موسوی‌ نسب ابراز داشت: اگر در زمینه‌ زندگی فردی و زندگی اجتماعی، مجموعِ ظواهر زندگی، اعتقادات درونی و گرایش‌های درونی ما به سمت و سوی آموز‌ه‌‌های دینی و اسلامی باشد و در صدد عمل کردن به این آموزه‌ها باشیم، می‌توانیم بگوییم از سبک زندگی اسلامی برخورداریم.

وی خاطرنشان کرد: با تعریفی که از سبک زندگی اسلامی بیان شد، می‌توانیم ارزیابی صحیحی از سبک زندگی خود داشته باشیم تا اگر سبک زندگی ما، به آموزه‌های دینی و اسلامی گرایش ندارد، برای جبران کردن خلاء‌ها، مسیر را مجددا تعیین کرده و به سمت آن حرکت کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به این که در سایه انقلاب اسلامی، شعار‌ها، حرکت‌ها و قوانین، اسلامی شد، تصریح کرد: با حرکت عزت‌بخش و کمال‌بخش حضرت امام خمینی(ره) مقدمات تشکیل جامعه‌ای با سبک زندگی اسلامی فراهم شد.

‌ وی افزود: در تاریخ گذشته و در بین همه جوامع، حتی در زمانی که انبیا و اولیای الهی حضور داشتند،‌ موانع و امیال مُتزاحمی در انسان‌ها وجود داشت که بعضاً نمی‌گذاشت فطرت پاک انسان‌ها که به سمت اطاعت از دستورات و فرامین الهی است، حرکت بی‌غَلّ و غَشی داشته باشد.

ضرورت رصد کردن جامعه برای رسیدن به سعادت و کمال

معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که جامعه اسلامی ایران در میانه راه خود قرار دارد، گفت: ضروری است تا علاوه بر امید بر آینده، از لغزش‌های احتمالی جامعه نیز خوف و نگرانی داشته باشیم و همواره حرکت جامعه را رصد کرده و همراه با برنامه‌ای جامع آن را کنترل کنیم تا جامعه به سوی سعادت و کمال هدایت شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت کلی جامعه اسلامی ایران، اظهار داشت: وضعیت کشور در یک نگاه کلی خوب است اما در این میان نارضایتی‌هایی نیز وجود دارد. اگر کشور، مردم و جوانان کشور اسلامی خود را با سایر کشور‌ها مقایسه کنیم، شاهد باور‌ها، اعتقادات و رویش‌هایی خواهیم بود که مانند آن را در کشور دیگری نمی‌توان یافت.

حجت الاسلام موسوی‌ نسب یادآور شد: توریست‌هایی که از کشور‌های دیگری به ایران می‌آیند، زمانی که به سطح اعتقادات و علایق دینی جوانان ایران مواجهه می‌شوند، غبطه می‌خورند اما با این حال وضعیت آنطور که بزرگان دین از ما انتظار دارند نیست.

ضرورت آسیب‌شناسی اجتماعی ناهنجاری‌های فضای مجازی

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)  در ادامه افزود: امروزه شاهد برخی ناهنجاری‌های اخلاقی و ضعف مسایل تربیتی در سطح مسؤولین و در سطح جامعه هستیم.

وی با تأکید بر آسیب‌شناسی کردن خود‌زنی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده است، تصریح کرد: خود‌زنی‌هایی که به عنوان یک بیماری رایج در شهر‌های بزرگ و به ویژه در میان دختران جوان و نوجوان شاهد هستیم، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد چرا که چنین حرکت‌هایی هیچ شباهتی به سبک زندگی اسلامی ندارد.

معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: دشمن با صرف هزینه‌های گزاف و به وسیله‌ رسانه‌های جمعی همچون فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، در صدد گمراه کردن جوانان هستند از این رو برای مقابله در برابر هجوم عظیم دشمن، نیازمند برنامه‌ای جامع و منسجم هستیم.

وی با بیان این که تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام، تنها منحصر به کشور ایران نمی‌شود، گفت: تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام در کشور‌های اسلامی همچون عراق و افغانستان هم وجود دارد،‌ همانطور که تاریخ آندلس حکایت از این نوع تهاجم‌ها دارد.

حجت الاسلام موسوی‌ نسب، آسیب‌شناسی اجتماعی را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: بزرگان حوزه همواره به مسؤولان توصیه می‌کنند تا نسبت به فضای مجازی حساس بوده و برنامه داشته باشند. به همین دلیل یکی از مهم‌‌ترین پایه‌های آسیب‌شناسی در مسایل اجتماعی توجه و عمل کردن به توصیه‌های علما و بزرگان است.

نباید از عوامل درونی بروز مشکلات فرهنگی غافل شد

وی با بیان این که نباید از عوامل درونی بروز مشکلات فرهنگی در جامعه غافل شد، تصریح کرد: در منابع مختلفی، بحث‌های متعددی درباره عوامل تربیت بحث شده است که خانواده، مدرسه، هم‌سالان، قوانین کشور، بزرگانی که الگو‌های جامعه هستند، مسؤولان و چگونگی اداره کشور توسط آنها، از مهم‌ترین عوامل تربیت معرفی شده است.

معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با قرائت «النّاسُ عَلى دِینِ مُلُوکِهِم»،‌ ابراز داشت: این کلام نشان‌گر آن است که در میان عوامل مختلف تربیت در جامعه، مسؤولان مهم‌ترین عامل تربیت در جامعه است از این رو مسؤولان کشور می‌توانند نقش مهمی در تربیت جوانان داشته باشند.

وی بررسی عوامل مختلف در برطرف کردن یک مشکل تربیتی را مهم‌ ارزیابی و تصریح کرد: در عصر کنونی شاهد کمرنگ شدن سبک زندگی اسلامی در ایران هستیم. لذا باید تک‌تک عواملی که منجر به پدید آمدن این مشکل شده است مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام موسوی‌ نسب تأکید کرد: متأسفانه عوامل تربیت در جامعه آنگونه که باید نقش و وظیفه خود را انجام نمی‌‌دهند، خانواده یکی از عوامل مهم در تربیت جوانان است اما خانواده‌ها نقش خود را در تربیت فرزندان به خوبی ایفا نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خودزنی‌هایی که در فضای مجازی شاهد هستیم، انگشت اتهام به سوی خانواده است و روانشناسان و متخصصان، سوء مدیریت و سوء تربیت خانواده‌ها را عامل شکل‌گیری این آسیب در فضای مجازی می‌دانند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) واکاوی و اصلاح عوامل درونی را نخستین قدم در اصلاح آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار داشت: مسؤولان باید اولویت اول خود را به اصلاح عوامل درونی آسیب‌های اجتماعی و اصلاح آن بگذارند و همزمان با این مهم از فعالیت‌های خصمانه دشمن غافل نباشند و در موضع عمل، با دشمن مقابله کنند.

وی با بیان این که مشکل ما در نوع نگاه و نگرش ما است،‌ گفت: ضروری است تا نوع نگاه ما نسبت به مشکلات کشور اصلاح شود، مسؤولان باید نگاه امام راحل را ترویج داده و بر عزت نفس مسلمانان بیافزایند، امام خمینی(ره) ‌فرموده است: «شما به دست دیگران نگاه نکنید چرا که خودتان همه چیز دارید».

حجت الاسلام موسوی نسب با تأکید بر این که اندیشه بزرگان دینی آن است که عزت مسلمانان باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) آمد تا نگاهی که غرب را برتر از مسلمانان معرفی می‌کرد، اصلاح کند و توانست این کار را در میان آحاد جامعه انجام دهد لذا مسؤولان نیز باید همکاری کنند. /878/ت302/ج

ارسال نظرات