۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۴۸۰۹۳۷

برگزاري همایش «زن در فرهنگ و ادبیات ایران» در اسپانیا

همایش «زن در فرهنگ و ادبیات ایران» به همت رایزنی فرهنگي كشورمان در دانشگاه سالامانکا اسپانیا برگزار شد.
زن

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت گراميداشت فرارسيدن سي‌وهشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران، همایش «زن در فرهنگ و ادبیات ایران» به همت رایزنی فرهنگي كشورمان در اسپانیا و با همکاری دانشگاه سالامانکا (غرب) در محل دانشکده زبان‌شناسی‌ این دانشگاه برگزار شد.

در آيين افتتاحیه این همایش، ویسنته گنزالس مارتین، ريیس دانشکده زبان‌شناسی‌ دانشگاه سالامانکا طي سخنانی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی‌ ايران برای برگزاری این نشست و با اشاره به سابقه تمدنی غنی کشور ایران به سفر اخیر خود به جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد.

وي ادامه داد: ایران کشوری بزرگ با گوناگونی‌های فرهنگی‌ است که مردمی بسیار مهمان‌نواز و فرهنگ‌دوست دارد.

ویسنته گنزالس مارتین، برگزاری همایش «زن در فرهنگ و ادبیات ایران» را برنامه‌اي مناسب برای معرفی‌ بخشی از فرهنگ ایران دانست و اظهار امیدواری کرد که با توجه به توافقات انجام شده دانشگاه سالامانکا با رایزنی فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران و همچنین، دانشگاه تهران، تبادلات علمی‌ و فرهنگی‌ بیشتری انجام شود.

علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی‌ ایران در اسپانیا نیز دیگر سخنران مراسم افتتاحیه بود که طی‌ سخنانی، ضمن‌ تشکر از مسوولین دانشگاه سالامانکا، به معرفی‌ جایگاه و نقش زن در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی بیان كرد: برگزاری اين همايش، عنوان مناسبی است که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران یادآور نقش برجسته و اساسی‌ زنان کشورمان در پیروزی انقلاب مبتنی‌ بر ارزش‌ها و عقاید اسلامی است.

رايزن فرهنگي كشورمان افزود: زنان نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کردند بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی، حرف نخست را زدند و با حضور در صحنه انقلاب اسلامی، توطئه‌های دشمنان را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره نقش بر آب ساختند.

اسماعیلی همچنین، با اشاره به سخن امام خمینی (ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص زنان که فرمودند: ما نهضت خود را مدیون زنان می‌دانیم، گفت: ذکر همین جمله از امام راحل برای بیان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از هر کلامی‌ رساتر است و ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلامی است، آسیب نخواهد دید.

وي در پايان سخنان خود، با اشاره به اصولی از قانون اساسی‌، به تبیین جایگاه زن در قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

پس از آن، خانم ایرما نوابی، استاد دانشگاه تهران، طی‌ سخنانی به معرفی‌ نقش زن در سینمای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و جايگاه زن را در این سینما بسیار اساسی‌ ارزیابی کرد.

خانم نازیا بارانی، استاد دانشگاه سالامانکا، دیگر سخنران این همایش بود که مقاله خود را با عنوان «اهمیت نقش زنان در جامعه امروز ایران» ارائه كرد و با اشاره به حضور بسیار پُررنگ زنان در جمهوری اسلامی ایران گفت: متأسفانه برخی‌ از رسانه‌ها تصویری منفی‌ از زنان مسلمان ارائه می‌دهند که با واقعیت سازگار نیست.

بارانی با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنر، اجتماعی و ورزشی در جامعه ایران و آمار بالای متخصصان و فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان زن در جمهوری اسلامی ایران، آن را بی‌ بدیل توصیف کرد.

آخرین سخنران این همایش، خانم مریم حق روستا، استاد دانشگاه تهران بود که طي سخنانی به ارائه مقاله خود با عنوان «نگاهی‌ به شعر پروین اعتصامی» پرداخت. وی با اشاره به زندگی‌نامه پروین اعتصامی گفت: پروین شاعری درون گرا، محجوب، آزاده اندیش و مردمی بود و در اشعار و مناظره‌هایش از زبان اشیاء و پرندگان و انسان‌ها به پند و نصیحت خوانندگان خود پرداخته است.

حق روستا در ادامه، افزود: یکی‌ از شاخصه‌های آثار پروین اعتصامی این بود که اعتقاد داشت زن سنتی ایران می‌تواند در جامعه مدرن امروزی نیز حضوری فعال داشته باشد.
در بخش پایاني این همایش نیز، از سه تن از فارسی‌آموزان دانشگاه سالامانکا با اهدای هدایايي از سوی ريیس دانشکده زبان‌شناسی‌ و رایزن فرهنگی ايران‌ تقدیر به عمل آمد./982/ب102/د

ارسال نظرات