چرا سرکرده فرقههای کاذب، خود را «پدر» مینامند
حجتالاسلام رسول حسنزاده، کارشناس عرفانهای کاذب، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در بررسی ابعاد گرایش به عرفانهای کاذب اظهار داشت: علت توجه جامعه شناسان غربی به عرفانهای کاذب و معنویتگرایی جدید پیامدهای اجتماعی و آسیبهایی است که به نهادهای اجتماعی داشتهاند.
وی یکی از مهمترین اتفاقات را چالش این جریان ها با نهاد خانواده دانست و گفت: باید توجه داشت که یک نوع ارتباط دوسویه میان عرفانهای کاذب و نهاد خانواده وجود دارد زیرا از یک سو عرفانهای کاذب سبب سست شدن نهاد خانواده میشوند و از طرف دیگر سست شدن نهاد خانواده به گرایش افراد به عرفانهای کاذب کمک میکند.
حجتالاسلام حسنزاده به گرایش به عرفانهای کاذب به جهت سستی نهاد خانواده اشاره کرد و افزود: اتفاقی که در فرقهها میافتد جذب از طریق احساسات است که با تأمین نیازها و کمبودهای احساسی و عاطفی که در یک خانواده ممکن است کمرنگ باشد افراد را جذب میکنند و در معنویتگرایی جدید بیشتر روابط احساسی و عاطفی است و نامگذاریهایی که در فرقهها میشود بر همین اساس است که سرکرده فرقه را «پدر» صدا میزنند.
وی افزود: در فرقههای معنوی ارتباطها نزدیک میشود و هویت خانوادگی به افراد میدهند و زمانهای زیادی را در کنار هم میگذرانند که ایجاد وابستگی میکند و اگر در خانوادهای پیوندها سست باشد چه بین فرزندان و والدین و چه میان زن و شوهر میتواند زمینه گرایش افراد خانواده به فرقهها را فراهم کند و در آنجا نه تنها به نیازهای عاطفی بلکه در برخی گروههای زیرزمینی نیازهای جنسی افراد را هم برطرف میکنند و ازدواجهای معنوی صورت میگیرد.
کارشناس عرفانهای نوظهور و فرقهگرایی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر اگر فردی خانواده مستحکمی هم داشته باشد و از طریقی وارد یک فرقه شود بهتدریج پیوندش با خانواده سست میشود و خانواده از هم میپاشد و گاها در برخی فرقهها توصیه به جدایی از نهاد خانواده میکنند؛ برای مثال در یکی از فرقههای جدید توصیه میشود که برای این که عشق حقیقی ایجاد شود باید ابراهیم وار و هاجر وار از هم جدا شوید و هجرت کنید.
مؤلفههای نظارتی و حمایتی در داخل خانواده مانع فرقه گرایی می شود
وی با بیان این که فرقه خود را به عنوان یک نهاد اجتماعی تعریف میکند، ابراز داشت: تنها راهکار مقابله با فرقهها تقویت بنیانهای خانواده است؛ زیرا دینداری و رشد عقلانی یک فرد و تأمین نیازهای معنوی و عاطفی فرد در درون خانواده اتفاق میافتد و اگر مؤلفههای نظارتی و حمایتی در داخل خانواده اتفاق بیفتد هیچگاه فرد به سراغ فرقه نمیرود.
حجتالاسلام حسنزاده با بیان این که آسیبهای اجتماعی با هم پیوند دارند و زنجیروار به هم وصل هستند، گفت: وقتی فردی به مسائل جنسی مبتلا میشود و اختلال جنسی پیدا میکند در نهاد خانواده دچار دوگانگی میشود و دنبال حل این مسأله است و وقتی فرقهای پیدا میکند که این اختلال جنسی را تأیید میکند به آن فرقه گرایش پیدا میکند و وقتی یک فرقه جدایی و طلاق را به عنوان رشد معنوی تأیید میکند فرد به این آسیب هم دچار میشود.
وی آگاهسازی پیشگیرانه را مهمترین راه حل این آسیبها دانست و تصریح کرد: چه آسیبهای اجتماعی و چه آسیبهای باوری و ارزشی نیاز به آگاهسازی دارد و باید در کنار آموزش به سراغ الگوهای مثبت معنوی برویم و با معرفی سیره اهلبیت(ع) و حتی سیره شهدا به توفیقاتی دست پیدا کنیم./843/ت302/س