۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۴۸۱۷۶۹
استاد حوزه علميه خراسان شمالي:

پیروی از سیره فاطمی بهترین شیوه ابراز محبت و ارادت به حضرت فاطمه است

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: پیروی از سبک و سیره فاطمی در زندگی فردی و اجتماعی بهترین شیوه ابراز محبت و ارادت نسبت به حضرت فاطمه(س) است.
حجت الاسلام احمدی - استاد حوزه علمیه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام عليرضا احمدي، استاد حوزه علميه خراسان شمالي، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تسليت ايام شهادت حضرت فاطمه(س)، اظهار کرد: با توجه به اينكه نسل امامان شيعه از نسل حضرت فاطمه(س) است، ايام فاطميه سندي بر حقانيت شيعه بوده و بايد براي زنده نگاه‌ داشتن آن تلاش كنيم.

وی اضافه کرد: ضروري است در ايام فاطميه با شناخت و عمل به سیره فاطمی كه راه رسیدن به رستگاری است در تعميق و نهادينه كردن فرهنگ فاطمي در جامعه گام برداريم.

حجت‌الاسلام احمدی با بيان اينكه مراسم ايام فاطميه بايد به‌خوبی و به دور از بیان مسائل تفرقه‌انگیز برگزار شود، افزود: الگو قرار دادن سيره حضرت زهرا(س) به‌مثابه الگويي جامع و كامل در زندگي ما است كه انسان را به سعادت و تعالي می‌رساند؛ ازاین‌رو بايد هميشه به‌ویژه در اين ايام مورد اهتمام همه مردم قرار گيرد.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه كرد: یکی از بهترین و بزرگ‌ترین راه‌های بیان علاقه و ارادت به حضرت زهرا(س)، بهره‌گیری از سیره فاطمی در زندگی فردی و اجتماعی جامعه امروزاست تا به اين طريق مسلمانان راه را از بيراهه تشخيص داده و در مبارزه با مشكلات گوناگون رفتار آن حضرت را سرلوحه خود قرار دهند.

وي با اشاره به اينكه متأسفانه هنوز جامعه امروز شناخت کافی نسبت به سیره حضرت زهرا(س) ندارد، ادامه داد: عزاداران در ايام فاطميه باید بر وجوه مختلف زندگي حضرت فاطمه(س) تأمل داشته و با مطالعه و تعمق در احادیث و خطبه‌های ایشان، الگوی راه زندگی خود را ترسیم كنند.

حجت‌الاسلام احمدي که كتاب «مادر مهربانی‌ها» را در بيان جلوه‌های رفتاري و اخلاقي حضرت فاطمه(س) تأليف كرده است، تصريح كرد: زنان و بانوان باید سیره عبادی، سیاسی، عملی و اخلاقی آن حضرت را الگو و سرمشق زندگی خود قرار دهند و با مطالعه تحليلي ابعاد زندگانی آن بانوی بزرگ اسلام با شیوه همسرداری و تربیت فرزندان صالح آشنا شده و الگوی مناسبی برای تحکیم بنیان خانواده‌ها باشند.

وي خاطرنشان كرد: آن بانوی ارزشمند جهان علاوه بر وظايف همسرداري و تربيت اسلامي فرزندان در دفاع از نبوت، ولايت و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی هم یک الگوی بی‌نظیر بود و با تقوا، ايمان و ولايت مداري به الگوی عملی و عینی برای زنان مسلمان تبديل شد به‌گونه‌ای که می‌تواند در همه زمینه‌ها سرمشق نسل امروز باشد.

استاد حوزه علميه خراسان شمالي با تأكيد بر اينكه تأسي و پيروي از آن بانوي بزرگوار راه رستگاري و سعادت را به انسان نشان می‌دهد، خاطرنشان كرد: زنان مسلمان بايد در زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی خود زندگی آن بانوی نمونه اسلام را از نظر خردمندی، فرزانگی، عقل و معرفت الگو و سرمشق قرار داده تا با تکیه بر الگوی عملی فاطمی، به خودباوری و احیای هویت اسلامی دست یابد.

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به‌ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل مراسم ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات