۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۴۸۱۹۸۳
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

تبیین سیره فاطمی از رسالت‌های مهم روحانیان در ایام فاطمیه است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های اصلی روحانیان مبلغ در طول سال به‌ ویژه در ایام فاطمیه، ترویج و تبیین سبک و سیره فاطمی در بین اقشار مختلف جامعه است.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در جمع شماری از روحانیان استان، با گرامیداشت ایام فاطمیه، بر ترویج و تبیین بیش از پیش سیره فاطمی در جامعه از سوی روحانیان و مبلغان تأکید کرد.

وی با اشاره به نقش ویژه خواهران مبلغه در این زمینه، اظهار کرد: سیره و مکتب فاطمی باید چراغ راه زندگی فردی و اجتماعی بانوان و همه افراد جامعه قرار گیرد؛ زیرا اگر دختران و زنان جامعه از الگوهای راستین پیروی کنند جامعه‌ زیبا و عاری از هر گونه گناه و فساد شده و مواردی چون طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و رواج بدحجابی در جامعه از بين می‌رود.

وي اضافه کرد: با توجه به اینکه امروز بیش از نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، در چنين جامعه‌ای الگو قرار دادن حضرت زهرا(س) به‌ عنوان الگويي عملي و عيني، می‌تواند تأثیر شگرفي بر جای بگذارد؛ از این‌ رو باید حضرت فاطمه(س) در همه زمینه‌ها سرمشق نسل امروز و فردا قرار گیرد.

حجت‌الاسلام قدیمی افزود: خداوند متعال با آفرينش شخصیت بزرگی چون حضرت فاطمه زهرا(س) نشان داد که اسلام دین جامع و كاملي است که براي زن تحقیرشده در جاهلیت دیروز و زن غرب‌زده امروز الگويي ایده‌آل و کامل فرستاده است.

وي تأكيد كرد: به‌ طور يقين پرداختن به ابعاد گوناگون شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) می‌تواند الگوی عملی مناسبی برای جامعه شیعی باشد؛ چرا که اگر بانوان بتوانند سیره دخت نبی مکرم اسلام(ص) را در خانواده خود و جامعه جاری و عملی کنند، قدر و منزلت پیدا كرده، افتخار جامعه می‌شوند.

حجت‌الاسلام قدیمی تصريح كرد: بانواني كه طالب سعادت دنیوی و اخروی هستند باید از سیره حضرت فاطمه زهرا(س) در تمامی شئون زندگی نظير سبک زندگی، عفاف، حجاب، ساده زیستی، شرم و حيا، ساده زیستی و ولایتمداری ایشان درس گرفته و آن را سرلوحه امور زندگی خود قرار دهند.

وي در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر الگوبرداری از ائمه اطهار(ع) در تمامی زمینه‌ها، افزود: با توجه به اينكه شکل‌دهی صحيح شخصيت كودكان و جوانان نقش بسزايي در رشد و بالندگي كشور ايفا می‌کند بايد به جوانان و نوجوانان جامعه فرصت ابراز وجود داد و استعدادهاي آنها را جدي گرفت تا كشور به‌ سوی رشد و شكوفايي حركت كند.

حجت‌الاسلام قدیمی تصريح كرد: به‌ طور يقين با شعار و سیاسی‌کاری، فرهنگ و سبک زندگی هيچ جامعه‌ای درست نمی‌شود؛ از این‌ رو مسؤولان بايد بدون در نظر گرفتن تفکرات سیاسی، با الگوبرداری از ائمه اطهار(ع) از جمله حضرت فاطمه زهرا(س) و با اعمال خوب خود مردم را به سمت کارهای فرهنگی و زيربنايي راهنمایی کنند.

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به‌ ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل مراسم ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات