منظومه فکری امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر مبنای توحید است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علی ذوعلم عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشستی با عنوان چیستی، چرایی و چگونگی فهم منظومه فکری رهبر انقلاب، که در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد، با اشاره به آیهای از قرآن کریم، گفت: انسان موجودی متفکر و اندیشهورز است که محور تمایز او با حیوان است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: هر انسانی همانگونه که اندیشه دارد حرکت میکند، این مساله اهمیت تفکر را نشان میدهد.
حجتالاسلام ذوعلم بیان داشت: کسی که شاکله فکر او الهی باشد عمل وی نیز توحیدی خواهد بود، بر همین اساس همه ما موظف هستیم که در ابعاد مختلف زندگی فردی و جمعی تفکر داشته باشیم.
وی گفت: بعد از انقلاب به تفکر بهای زیادی داده شد، امام راحل و رهبر معظم انقلاب نخستین عرصه پیشرفت را بر منبای تفکر معرفی کردند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: وقتی موانع اندیشهورزی، عقلانیت، و فطرت پاک انسانی زدوده شود انسان به شکوفایی میرسد.
حجتالاسلام ذوعلم اظهار داشت: شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت خود مهمترین محور تربیت را رشد فکری معرفی کردند.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب چندین سال است که میفرمایند باید حفظ محوری در دانشگاهها به فکرمحوری تبدیل شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: اسلام دینی بر مبنای عقل و اندیشه است، خداوند در قرآن کریم میفرماید که برای خدا قیام کنید و نخستین مصداق قیام را اندیشه معرفی میفرمایند، چراکه قیام بدون تفکر به نتیجه مطلوب نرسیده و پایدار نخواهد بود.
حجتالاسلام ذوعلم بیان داشت: اگر امام راحل برای حرکت خود در مسیر انقلاب محکم و استوار بودند به علت حرکت ایشان بر مبنای تفکر بود.
وی با بیان اینکه اسلام از همان آغاز بر دو حجت درونی یعنی عقل و حجت بیرونی یعنی پیامبران تاکید داشته است، گفت: عقل انسان زمانی که از فطرت الهی جدا شود برای او مفید نخواهد بود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه عقل به ما میگوید که شما به دین نیاز دارید، ابراز کرد: انقلاب اسلامی بر مبنای عقل بنا نهاده شده است، بنابراین استمرار، تکامل و دستیابی آن بر اهداف خود جز با استحکام بر مبنای تفکر عقلانی امکان پذیر نیست.
حجتالاسلام ذوعلم اظهار داشت: اگر نخبگان دانشگاهی و حوزوی ما با اندیشه و فکر انقلاب فاصله داشته باشند چالش برای جامعه ما خواهد بود که در بخش مدیریت، اجرا، قضائی، نهادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما خود را نشان خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: همه نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید به اندیشه ورزی انقلابی بپردازند که خلأها و نیازهای جامعه را تامین کنند اما متاسفانه در این زمینه با تعلل و کندی کار میشود که همه ما در آن مقصر هستیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: غایت تامل روی منظومه فکری رهبر معظم انقلاب برای این است که همه ما متفکر بشویم نه اینکه صرفا بدانیم، یعنی بشویم یک انقلابی که نگرش، انگیزه و رفتار ما در عمل منظومه فکری امام راحل و رهبر معظم انقلاب را در خود نشان دهد.
حجتالاسلام ذوعلم با بیان اینکه امام راحل و رهبر معظم انقلاب حکیم انقلاب هستند، بیان داشت: در واقعیت تاریخی انقلاب اسلامی فکری بوده بنابراین باید در تعالی و دستیابی به جامعه سازی اسلامی و تمدن سازی اسلامی با فرایند تفکر جلو رود..
وی با بیان اینکه بسیاری از انسانها در تفکر خود نظام ندارند، یعنی لحظهای به مسائل توجه دارند، گفت: فکر نظام یافته یعنی اینکه مفاهیم در ذهن فرد به صورت نقشه معنادار منسجم جایابی شده باشد، ما به یک منظومه فکری نیاز داریم که اگر به آن برسیم زندگی ما فکورانه و نظام یافته خواهد شد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: مومنان کسانی هستند که به یک ثبات فکری رسیده اند، یعنی او در دنیا و آخرت به یک فکر ایمانی رسیده است.
حجتالاسلام ذوعلم اظهار داشت: هرگز انتظار امام راحل، رهبر معظم انقلاب، ائمه معصومین(ع) و خداوند از ما این نبوده که صرفا بشنویم و اطاعت کنیم بلکه فرمودند که تفکر کنید قضاوت و داوری داشته باشید، با این عمل عقل ما رشد پیدا کرده و ظرفیت آن توسعه فکری خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: حضرت امام ده سال بعد از انقلاب با فراز و نشیب های زیاد در انقلاب که بسیاری را به تردید می رساند ایشان روشن و صریح راه را مشخص کرده و نشان میدادند، اگر شما صحیفه ایشان را نگاه کنید یک کلمه سخن غیرمعقول نخواهید یافت، چراکه محال است رهبران الهی سخن غیرمعقول داشته باشند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه انسان در جریان تحلیل و تفکر به ایمان ثابت میرسد، عنوان کرد: مایههای اصلی شناخت منظومه فکر رهبر معظم انقلاب چیزی جز شناخت منظومه فکر امام راحل نیست که در امتداد اسلام ناب محمدی است.
حجتالاسلام ذوعلم بیان داشت: ما معتقدیم اگر جامعه بشری بخواهد به رشد برسد ناگزیر باید به سراغ اسلام بیاید، اما چون اسلام با نگاههای سلفی و تکفیری، نگاههای تجددگرایانه یا غربگرایانه معرفی شده برخی نسبت به آن فهم اشتباهی کسب کردند که باید برطرف شود.
وی گفت: اگر ما اسلام را درست بفهمیم همان منظومه فکری رهبر معظم انقلاب است، ملت ایران اگر با فکر امام راحل فاصله گیرد سیلی خواهد خورد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: ما به یک معنا دنبال منظومه فکری انقلاب اسلامی هستیم که مامن آن رهبر معظم انقلاب و امام راحل هستند.
حجتالاسلام ذوعلم اظهار داشت: سه ویژگی اساسی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب وجود دارد، بیانات ایشان و امام راحل را بخوانیم، عقبه و پشتوانه فکری آنها را بیابیم که تفکری عقلانی و اهلبیتی است.
وی خاطرنشان کرد: نخبگان انقلاب اسلامی باید با مفاهیم اصلی تفکر امام راحل و رهبر معظم انقلاب آشنا شوند، بعد عقبه و پشتوانه فکری آنها پرداخته و در گام بعدی آن را امتداد دهند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: باید منظومه فکری آنها را در شیوه درسی و مدیریتی و بسیاری موارد دیگر وارد کنیم.
حجتالاسلام ذوعلم بیان داشت: منظومه انقلاب اسلامی، اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب توحید بنیان است، این توحید بنیان و ریشه منظومه انقلاب است.
وی گفت: اگر امام درباره سیاست، فرهنگ، تربیت، اخلاق، نظام اجتماعی و جامعه سخن میگویند همه با توجه به توحید است، ما باید این را به عنوان میزان در نظر داشته باشیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب بحث توکل به خداوند در پیشرفت انقلاب و پیروزی آن را بیان میکنند همه از خاستگاه توحیدی بلند میشود.
حجتالاسلام ذوعلم اظهار داشت: اینکه امام راحل در اوج اقتدار استکبار فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند از نگاه توحیدی ایشان بود، بر همین نگاه توحیدی میفرمودند خداوند مردم را به صحنه آورده و انقلاب شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: توحید بدون ولایت کامل نیست، کسانی که توحید را قبول دارند و ولایت را قبول ندارند توحید را عمیق نشناختند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: منظومه فکری انقلاب فرهنگسازی است، تحول اقتصادی هم نیاز به تحول فرهنگی دارد.
حجتالاسلام ذوعلم بیان داشت: منظومه فکری انقلاب پیشرفتگرا است اهل تحجر و برگشت به عقب نیست، توسعه علمی، اقتصادی، سیاسی و علمی را در نظر دارد.
وی گفت: امام راحل وقتی میخواهند انقلاب را ساده توضیح دهند میفرمایند نظام شاهنشاهی ما را عقب نگه داشته است، ایشان و رهبر معظم انقلاب کسب پیشرفت های غرب مخالف نبودند بلکه با فساد مخالف بودند./200/807/ب1