۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۴۸۲۳۸۰
مدیر ارتباطات حوزوی و امور روحانیت آستان قدس:

معرفت زیارت به معنای اقتدای به امام در سیره و سبک زندگی است

حجت الاسلام فرازی نیا با بیان اینکه معرفت زیارت به معنای اقتدای به امام در زندگی، سیره، سنت و گفتار است، گفت: گناه کردن، عدم حیاء، عدم حجاب، چشم چرانی، گران فروشی و بی حرمتی انسان را از امام معصوم دور می کند.
حجت الاسلام فرازی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عباس فرازی نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور روحانیت آستان قدس و سخنران حرم رضوی امشب در جمع زائران و مجاوران در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی، به اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام اشاره کرد و افزود: در روایتی از این امام بزرگوار نقل شده است که می فرمایند: هر کس در این دیار قربت مرا زیارت کند من در لحظه جان دادن، هنگام پرونده اعمال و میزان به زیارت او خواهم رفت.

وی با بیان اینکه حکایاتی هم مربوط به معجزات و کرامات  امام رضا(ع) نقل  شده است که لحظه جان دادن بسیاری از مردم چشمانشان به جمال آقا علی ابن موسی الرضا(ع) روشن شده است، ادامه داد: زیارت امام رضا علیه السلام در دنیا و در عالم برزخ و قیامت برای همه شیعیان مفید است.

 ادب و معرفت شرط زیارت

مدیر ارتباطات حوزوی و امور روحانیت آستان قدس با تأکید بر اینکه همه زیارات مشروط به رعایت آداب زیارات و معرفت است، ادامه داد: آداب زیارت به این است که همینکه در مشهد الرضا هستیم غسل زیارت کنیم، وضو بگیریم و لباس تمیز و مرتب بپوشیم و خوشبو و معطر بشویم.

وی قدم برداشتن کوتاه، اجازه گرفتن و اذن دخول را از آداب زیارت دانست و گفت: از مرحوم آیت الله بهجت نقل شده است که اذن دخول و ورود به حرم امام رضا علیه السلام را با تامل بخوانید که اگر اشک روزی شما شد این به این معناست که درب را به روی شما باز کرده اند.

حجت الاسلام فرازی نیا عدم مزاحمت برای دیگران در کنار روضه منوره را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: خواندن زیارت امین الله، زیارت مخصوصه امام رضا علیه السلام و جامعه کبیره و خواندن دو رکعت نماز زیارت امام رضا علیه السلام را از دیگر آداب زیارت این امام بزرگوار است.

وی دعا کردن برای والدین، فرزندان، همسایگان، ملتمسین دعا و خواندن نماز قضاء از دیگر آداب زیارت دانست و بیان داشت: خواندن چهار رکعت نماز جعفر طیار در حرم رضوی اکسیر است و خاک را طلا می کند که پیغمبر اکرم(ص) به پسر عموی بزرگوارشان جعفر طیار، این نماز را هدیه کردند.

سخنران حرم رضوی با تأکید بر اینکه معرفت زیارت به معنای اقتدای به این امام بزرگوار در زندگی، سیره، سنت و گفتار است، اظهار داشت: گناه کردن، عدم حیاء، عدم حجاب، چشم چرانی، گران فروشی و بی حرمتی انسان را از امام معصوم دور می کند.

وی در ادامه به شفای کودک پنج ساله نابینا و کور مادر زاد در زمان تولد امام رضا(ع) و شفای دختر 13 ساله فلج شده از فاروج، در زمان شهادت این امام بزرگوار اشاره کرد و افزود: مؤمنان اگر با چشم حقیقت بین نگاه کنند هر چه دارند از عنایت امام رضا و اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام فرازی نیا در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و اظهار داشت: فاطمه را فاطمه نامیدند چون کسی که محب شیعه و فاطمه زهرا(س) باشد از گناه و آتش جهنم به دور است.

وی تصریح کرد: فاطمه(س) را زهرا نامیدند چون وقتی عبادت می کرد محل عبادت آن حضرت از زمین برای آسمانیان مثل یک نورافکنی جلوه می کرد.

سخنران حرم رضوی ادامه داد: کسانی که ایام فاطمیه را تکریم کنند و نام مادر را گرامی بدارند در قیامت فامیل های مبارک اینها فاطمیون خواهد بود.

وی با بیان اینکه اولین کسی که وارد بهشت می شود حضرت فاطمه زهرا(س) است، گفت: محبین حضرت فاطمه زهرا(س) و کسانی که نام مادر را گرامی داشتند به احترام مادر وارد بهشت خواهند شد.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور روحانیت آستان قدس با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید فرموده اند که فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود، ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای با این همه گرفتاری های حکومتی که دارند می فرمایند: من مشکلات سال کشور را در مجالس فاطمیه حضرت زهرا(س) حل می کنم.

ادب و احترام، سیره زندگی حضرت زهرا(س) بود

وی در پایان یکی از سیره های معروف زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را حرمت، ادب و احترام دانست و ادامه داد: حضرت زهرا(س) به مقام شهید و شهادت حرمت قائل بودند که 9 سال مداوم روزهای پنج شنبه فاصله سه کیلومتری منزل تا قبرستان شهدای احد را پیاده می رفتند و قبر حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) را زیارت می کردند و برمی گشتند./859/201/ب2

ارسال نظرات