۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۴۸۲۶۳۸
رییس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی:

انتظار فراوان از فرزندان در زمینه عبادت صحیح نیست

حجت الاسلام سبحانی نیا گفت: نباید توقع داشته باشیم کودکان، انبار علم و عمل باشند اگر پدر و مادری از کودک شان انتظار عبادت فراوان یا مطالعه زیاد داشته باشند، صحیح نیست.
حجت الاسلام سبحانی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام امر الله سبحانی نیا، رییس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، شامگاه سه شنبه در ویژه برنامه «روش های دعوت به نماز» که در محل مسجد امام محمد باقر(ع) برگزار شد، با اشاره به تعبیر «عبد» برای انسان و تأثیر اقامه نماز در رسیدن مؤمنان به این جایگاه، اظهار کرد: انسان ها در ابتدا مانند خاک سردی هستند که هرکس روی او راه برود، عذاب می کشد اما نماز مانند راه رفتن روی این خاک است که او را تا جایی می شکند که بنده شود.

حجت الاسلام سبحانی نیا در تبیین آثار تربیتی نماز بر انسان، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) می فرمایند «خدا نماز را وضع کرد تا کبر و منیت انسان را بشکند.» اگر صفات و اخلاق حیوانی انسان از سوی نماز شکسته شود و اخلاق خدایی را در او زنده کند، به این فرآیند «اقامه نماز» اطلاق می شود.

وی با اشاره به این که مدیریت اخلاق حیوانی بشر از سوی آموزه های دینی، رمز پیشرفت و سعادت او خواهد بود»، افزود: امام صادق(ع) می فرمایند «اگر با خواندن نماز، اخلاق انسان نیکو شده و بدی ها از او دور شود، مشخص است که نماز او پذیرفته شده است.» پس بنده شدن یعنی تسلیم خدا باشیم و اجازه ندهیم شیطان اخلاق شیطانی را در وجود ما بکارد و آن را آبیاری کند.

رییس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین اهمیت توجه به شیوه رفتار دینی با کودکان، گفت: شیوه رفتار ما با کودکان، نوجوانان و جوانان باید به گونه ای باشد که آن ها به نماز عشق بورزند. باید رفتار پیامبر(ص) را الگو قرار دهیم که هرگاه مسجدی می ساختند، در جوار آن اتاق کوچکی تحت عنوان «روضه الصبیان» می ساختند.

حجت الاسلام سبحانی نیا ادامه داد: نباید توقع داشته باشیم کودکان، انبار علم و عمل باشند. اگر پدر و مادری از کودک شان انتظار عبادت فراوان یا مطالعه زیاد داشته باشیند، صحیح نیست.

وی با تأکید بر این که مسائل دینی را باید با محبت به کودکان و نوجوانان عرضه کرد، یادآور شد: بیش از 70 درصد یادگیری کودکان از طریق مشاهده است و سهم کمتری از یادگیری به شنیدن و سایر راه های ارتباط با او اختصاص دارد. کودک قدرت تحلیل ندارد اما اگر ببیند به هنگام برخاستن صدای اذان، مادرش دست از کار کشیده و به نماز می ایستد، آن را می آموزد.

رییس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی افزود: همانطور که قبل از انجام حرکات ورزشی به نرمش و آماده کردن بدن نیاز است، برای القای مفاهیم دینی به کودکان نیز باید آمادگی را در وجود آن ها ایجاد کرد و برای این منظور باید تلاش کنیم که دین را با روش های زیبا به کودکان مان معرفی کنیم./202/820/ب1

ارسال نظرات