۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۴۸۲۸۲۱
حجت الاسلام کهوند مطرح کرد؛

نداشتن ابتکار عمل مشکل تبلیغ در فضای مجازی

کارشناس فضای مجازی نداشتن ابتکار عمل مبلغ در گروه‌های اجتماعی انحرافی و ناشناس بودن مخاطب را از مشکلات تبلیغ در فضای مجازی عنوان کرد.
حجت الاسلام محمد کهوند عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای مجازی، عصر امروز در نشست «آسیب‌شناسی تبليغ در فضاي مجازي» که در پژوهشكده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با بیان این که در فضای مجازی قابلیت شناخت شخصیت افراد و جامعه وجود دارد، ابراز داشت: مبلغانی که در فضای مجازی وارد می‌شوند اطلاعاتی از خود در اختیار کسانی که این فضا را رصد می‌کنند قرار می‌دهند.

وی به آسیب‌های استفاده ابزاری از فضای مجازی اشاره کرد و افزود: وقتی از فضای مجازی برای تبلیغ استفاده می‌شود امکان رهگیری مبلغ فراهم می‌شود و حتی بلوتوث و جی‌پی‌اس گوشی می‌تواند امکان رهگیری را به دشمنان بدهد و این عامل سبب خسارت‌هایی به ما شده است.

حجت‌الاسلام کهوند به آسیب‌شناسی فضای مجازی از حیث مخاطب پرداخت و گفت: مبلغان در فضای مجازی مخاطب خود را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که او چه هویت و غرضی دارد؛ مخاطبان در فضای مجازی سطحی‌نگر و بی‌حوصله هستند و حوصله مطالعه جواب‌های طولانی به شبهات را ندارند و این کار تبلیغ و پاسخ به شبهه را سخت می‌کند.

وی نداشتن ابتکار عمل مبلغ در گروه‌های اجتماعی انحرافی را مشکل دیگر تبلیغ در فضای مجازی عنوان کرد و اظهار داشت: در گروه‌های انحرافی چنانچه مبلغی اقدام به پاسخ کند به راحتی او را حذف می‌کنند؛ ازاین‌جهت اگر مبلغی بخواهد کار تبلیغی کند باید خودش اقدام به تشکیل گروه کند تا ابتکار عمل داشته باشد.

کارشناس فضای مجازی به علت رمزگذاری شبکه‌های اجتماعی فیلترینگ هوشمند را ناکارآمد دانست و خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد وب‌ها در ایران رمز است ولی دولت بدون توجه به این موضوع 110 میلیارد تومان در بخش فیلترینگ هوشمند هزینه کرده است که با این مبلغ می‌توانست 5 شبکه اجتماعی مجهز را تشکیل دهد.

وی به مسأله زمان و مکان در تبلیغ در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: مبلغ در فضای مجازی فرصت جا انداختن مطلب را برای مخاطب ندارد و جو حاکم بر فضای مجازی به‌سرعت تغییر می‌کند و ازاین‌رو تبلیغ باید متناسب با این فضا و لحظه‌ای باشد.

راهکارهای استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی

حجت‌الاسلام کهوند در بخش پرسش و پاسخ در جواب این سؤال خبرنگار رسا که چگونه می‌شود جامعه را به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی سوق داد، گفت: بیش از 80درصد مردم جامعه از این که دولت بر فضای مجازی کنترل داشته باشد احساس ناامنی نمی‌کنند و این که شبکه‌های داخلی قدرت کنترل دولت را افزایش می‌دهد دلیل استفاده نکردن از این شبکه‌ها نیست.

وی به راهکارهای سوق دادن مردم به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارها ایجاد تعرفه ارزانتر برای استفاده از شبکه‌ های داخلی است و این روش برای استفاده از خط فارسی در پیامک‌ها هم استفاده شد و نتایج قابل قبولی را داشت.

کارشناس فضای مجازی راهکار دیگر رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی را ایجاد مزیت‌های نسبی در این شبکه دانست و خاطرنشان کرد: اگر شبکه‌های مجازی خدمات شهری از قبیل موبایل بانک و دیگر خدمات را ارائه دهند اکثر مردم به استفاده از این شبکه‌ها خواهند پرداخت و این کار در کره جنوبی استفاده‌ شده است و جواب داده است.

وی با بیان این که مسؤولان اراده لازم برای سوق مردم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی را ندارند، گفت: این کار نیاز به مطالبه عمومی دارد و تا وقتی نخبگان مطالبه نکنند و مسؤولان را وادار نکنند این کار انجام نخواهد شد./843/پ202/ی

ارسال نظرات