۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۴۸۲۹۲۸
به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی؛

همایش ملی تازه‌هایی از فیزیک خورشید برگزار شد

همایش ملی تازه‌هایی از فیزیک خورشید، به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.
نجوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی تازه‌هایی از فیزیک خورشید، به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی امروز با حضور حجت الاسلام محمد تقدیری مدیر مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، پروفسور علی عجب شیری زاده دبیر علمی این همایش و پدر خورشید ایران، مهدی دانشیار و دانش پژوهان در تالار شیخ صدوق(ره) برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام محمد تقدیری مدیر مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همایشهای سالانه‌ای که تاکنون در مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شده همگی به منظور آشنا کردن جوانان ایرانی با پیشینه درخشان فرهنگی و تمدن اسلامی و انگیزش آنان به پژوهش و تحقیق صورت گرفته است.

وی افزود: استقبال گسترده استادان و به ویژه دانشجویان سراسر کشور در این امر مهم بسیار حائز اهمیت بوده است.

مدیر مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره اینکه در سالهای اخیر بحث‌های شخصیتهای علمی جهان اسلام از قبیل ابوبکر رازی، ابوریحان بیرونی، و خواجه نصیر طوسی و غیره سخنرانی‌های ارزنده‌ای از سوی استادان و دانشجویان ارائه شده، گفت: این امر بسیار شگفت انگیز است و نشان از آینده درخشان جوانان ایرانی دارد.

حجت الاسلام تقدیری اضافه کرد: همایش ملی تازه‌هایی از فیزیک خورشید در زمینه علمی تخصصی در زمینه اختر فیزیک یعنی تازه‌های خورشیدی صورت پذیرفت که در این همایش هشتاد مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که پس از داوری ده مقاله به صورت سخنرانی و پانزده مقاله به صورت پوستر ارائه شد.

وی با بیان اینکه ما توانستیم نجوم را در شهرری بومی سازی کنیم، اظهار داشت: در همین راستای امر ستاد استهلال استان تهران به این مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) واگذار شده است که اول هر ماه قمری با رصد که صورت می‌پذیرد آغاز ماه قمری اعلام می‌شود.

مدیر مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به رصدخانه‌های موجود در آستان مقدس، ابراز کرد: غیر از بحث رصد، رصدخانه که از ابزارهای این کار به شمار می‌رود امرزو در این مرکز دو رصدخانه، قدیم و جدید در حال فعالیت بوده است.

حجت الاسلام تقدیری ادامه داد: نخستین و قدیمی‌ترین رصدخانه‌های ایران در جوار شهرری به نام تبرک واقع بوده است که با بازسازی این رصدخانه در معرض بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه رصدخانه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزون بر دوره‌های تئوری کارگاه‌های آموزش عملی رؤیت هلال ماه و کار با تلسکوپ و سایر آموزشهای مرتبط را ارائه می‌کند، گفت: این مهم به سبب آن است تا دانش پژوهان با روشهای کاملا علمی و محاسباتی در زمینه رؤیت هلال ماه آشنا شوند.

مدیر مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره مرکز آسمان نمای دیجیتال، عنوان کرد: مرکز آسمان نمای دیجیتال بیشتر نقش بازدیدی دارد یعنی علاقه مندانی که نمی‌توانند به آسمانها سفر کنند و اجرام را از نزدیک ببینند در درون دستگاه دیجیتال می‌توانند کلیه پدیده‌ها و اجرام آسمانی را در آن مشاهده کنند و این نخستین دستگاه دیجیتال است./202/813/ب1

ارسال نظرات