۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۸۳۲۱۳

ترامپ خواستار توسعه زرادخانه اتمی آمریکا شد

رییس‌جمهور آمریکا، با بیان اینکه کشورش در زمینۀ تسلیحات هسته‌ای از دیگر کشورها عقب افتاده، می‌گوید قصد دارد زرادخانۀ هسته‌ای ایالات متحده را تقویت کند.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، ترامپ در مصاحبه با رویترز گفت: با توافق هسته‌ای «یک‌جانبه» با روسیه که استقرار کلاهک‌های هسته‌ای را محدود می‌سازد، مخالف است.

وی افزود: «اگر قرار است کشورها سلاح هسته‌ای داشته باشند، ما بهترینش را خواهیم داشت.»

ترامپ تصریح کرد که آمریکا نباید در هیچ عرصه‌ای حتی از متحدان خود عقب بیفتد.

وی افزود: «این بسیار عالی و رؤیایی خواهد بود که هیچ کشوری تسلیحات هسته‌ای نداشته باشند اما اگر قرار است کشورها سلاح اتمی داشته باشند، ما بهترین آن را خواهیم داشت.»

وی در ادامه گفت از آزمایش‌های موشکی کرۀ شمالی «بسیار عصبانی» است و چین «اگر بخواهد می‌تواند به‌راحتی تهدید ایجاد شده از سوی کرۀ شمالی را حل کند»

ترامپ در مصاحبه خود با رویترز قرارداد جدید «استارت» را «توافقی یکطرفه» خواند و از روسیه به خاطر استقرار یک موشک کروز زمین-پایه شکایت کرد و آنرا ناقض معاهده سال ۱۹۸۷ خواند؛‌ معاهده ای که استقرار هرگونه موشک میان برد زمین-پایه از سوی روسیه و آمریکا را ممنوع می نماید.  

وی در نخستین تماس تلفنی خود با پوتین در تاریخ 28 ژانویه (10 بهمن) گفت معاهدۀ جدید «استارت» به نفع روسیه بوده است.

به نوشته پرس تی وی، ترامپ به پوتین گفته است قصد ندارد معاهده‌ای را که واشنگتن و مسکو در سال ۲۰۱۰ میلادی با هدف کاهش تسلیحات هسته‌ای امضا کردند، تمدید کند. چرا که این پیمان برای ایالات‌متحده «یک توافق بد» بوده است.
بر اساس پیمان جدید «استارت»، دو کشور تا فوریۀ 2018 متعهد می شوند ضمن کاستن از تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک و آماده شلیک خود، شمار آنها را به 1550 برسانند. این تعداد کم‌ترین میزان طی دهه‌های اخیر است. این در حالی است که این معاهده شامل کلاهک‌های هسته‌ای غیرفعال دو کشور نمی‌شود.

طبق اعلام یک گروه مخالف تسلیحات اتمی موسوم به «صندوق پلاشرس»، روسیه ۷۳۰۰ کلاهک هسته ای و آمریکا ۶۹۷۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارند./982/ب103/د

ارسال نظرات