۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۴۸۳۲۸۳
در درس اخلاق آیت الله عبداللهی مطرح شد؛

خندوانه مراعات کند/ فیلم های سیاه نورچشمی جشنواره فجر

استاد اخلاق حوزه با بیان این که تقوای در گفتار اعمال انسان را اصلاح می کند، گفت: متأسفانه برخی فیلم ها الگوی ناهنجاری ها در جامعه هستند.
حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمود عبداللهی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در درس اخلاق هفتگی مسجد خاتم الانبیاء(ص) پردیسان قم، با اشاره به آیه 70 سوره احزاب اظهار داشت: تقوا لازمه ایمان است و یکی از شاخه های تقوا تقوای در گفتار است که قرآن از آن به قول سدید یاد کرده است.

وی قول سدید را در برگیرنده تمام انحرافات زبان دانست و افزود: دروغ، تهمت، نفاق در گفتار، تملق، دشنام، تمسخر، شوخی افراطی، وعده خلاف، طعنه، تحقیر، جدل، پر حرفی، شایعه پراکنی، خود ستایی، تبلیغ باطل و بسیاری دیگر از گناهان زبان در مقابل قول سدید است و به همین دلیل قرآن از این واژه استفاده کرده است.

رعایت تقوا در آهنگ سخن

آیت الله عبداللهی با بیان این که علاوه بر محتوای کلام در اسلام آهنگ سخن گفتن هم مورد توجه است، خاطرنشان کرد: در قرآن تأکید شده است که در برابر پیامبر(ص) کسی صدای خود را بلند نکند و همچنین امر به تواضع در برابر والدین کرده است و به طور کلی تمام کسانی که احترامشان واجب است باید آهنگ صدای انسان هم مؤدبانه باشد.

وی به رابطه قول سدید و اصلاح اعمال اشاره کرد و گفت: بسیاری از مفاسد اجتماعی و مشکلات خانوادگی ریشه در روابط کلامی دارد و اگر انسان حرف زدن خود را کنترل کند و تقوای در گفتار داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

رعایت نکردن تقوای گفتاری در فیلم ها جامعه را فاسد می کند

نماینده مجلس خبرگان رهبری تقوا در گفتار را در روابط اجتماعی و سیاسی هم مؤثر دانست و افزود: متأسفانه امروز بسیاری از فیلم های ما از اول تا آخر پر از کلمات و روابط کلامی ناهنجار است و حتی در جشنواره فیلم فجر آثاری برگزیده می شوند که سیاه نمایی بیشتری دارند و ناهنجاری های جامعه را به نمایش می گذارند که این روند به افزایش مشکلات اجتماعی خواهد انجامید.

خندوانه الگوی نامناسب شادی را ترویج می کند

وی با انتقاد از برنامه خندوانه و دیگر برنامه های طنز محور در صداوسیما اظهار داشت: درست است که شاد بودن در اسلام خوب است ولی نه به هر قیمتی زیرا این برنامه ها با الگو کردن برخی افراد و یا شوخی های نابجا و رعایت نکردن حد شوخی بین زن و مرد نامحرم الگوی نامناسبی از شاد بودن را به جامعه ارائه می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که فیلم و هنر باید در خدمت ارزش ها باشد، ابراز داشت: نباید محصولات فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران مغایر و متضاد با ارزش های اسلام و انقلاب باشد ولی متأسفانه سینمای و تلویزیون ما به این سمت حرکت می کند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) خاطرنشان کرد: ایمان کسی درست نمی شود مگر این که قلب سالمی داشته باشد و قلب انسان سالم نخواهد شد مگر این که تقوای در گفتار داشته باشد و این نیاز به تمرین و کنترل دارد./843/پ201/س

ارسال نظرات