۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۴۸۳۵۲۵
آیت الله حسینی قزوینی در گفت وگو با رسا:

شبکه ولایت زبان گویای شیعه در جهان است/ حوزه و طلاب ما را یاری کنند

مدیر شبکه ولایت گفت: شبکه ولایت امروز زبان گویای شیعه شده و در نشر فرهنگ اهل بيت(ع) و پاسخگويي به شبهات مخالفان و معاندان موفقيت هاي خوبي به دست آورده است.
آیت الله حسینی قزوینی آیت الله حسینی قزوینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروزه عرصه رسانه با تبلیغ گره خورده است. دیگر نمی‌توان انتظار داشت که بدون استفاده از ابزار رسانه که با زندگی مردم عجین شده است و روز‌به‌روز به وابستگی‌های مردم به رسانه افزوده می‌شود، دین را تبلیغ و ترویج کرد که این مسأله ورود جدی و برنامه‌ریزی دقیق حوزه‌های علمیه و روحانیت را برای حضوری فعال و صحیح در عرصه رسانه می‌طلبد.

شبکه جهاني ولايت يک شبکه مستقل تلويزيوني غير دولتي - غير انتفاعي است كه جهت تثبيت و تحكيم بنيانهاي تئوريك، تقويت علمي مباني نظري، پاسخگويي به شبهات و سؤالات و دفاع از انديشه هاي متعالي اسلام ناب شيعي فعالیت می کند، اين شبكه تلاش مي کند با ايجاد وحدت و همدلي هر چه بيشتر بين مسلمانان با محوريت اهل بيت (ع) به دور از هر گونه تفرقه و اهانت به باورها و اعتقادات ديگر فرق اسلامي و همچنين ديگر اديان الهي فعاليت هاي خود را انجام دهد.
شبکه جهاني ولايت تحت اشراف حضرت آيت الله مكارم شيرازي تأسيس شده و اداره مي شود.
این شبکه در شب ميلاد با سعادت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) مطابق با 13 رجب 1431 هجري قمري برابر با 5 تير 1389 شمسي به رياست آیت الله سيد محمد حسيني قزويني فعاليت خود را آغاز کرد.

ترکيب ساختار عمومي برنامه های شبکه ولايت را گفت وگو، ميزگرد، مستند، مناظرات و گزارش با طيف متنوعي از موضوعات اسلامي، شيعي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي تشکيل مي دهد؛ شاکله اصلي فعاليت این شبکه توليدي و اهداف آن عمدتاً شناخت ولايت، نقد شبهات و تبیین مبانی و مسائل فرهنگي است.

شبکه ولایت علاوه بر پخش برنامه هاي زنده، پخش برنامه هاي توليد شده متعلق به مراکز علمي در گروههاي مختلف و بازسازي برنامه هاي تاميني از شبکه هاي داخلي و مراکز علمي را نيز در دستور کار خويش دارد.

در راستای تبیین ضرورت فعالیت رسانه‌ای طلاب و معرفی بیشتر فعالیت‌های شبکه جهانی ولایت بر آن شدیم که با آیت الله سید محمد قزوینی رییس شبکه ولایت به گفت‌وگو بنشینیم.

قسمت نخست این گفت‌وگو که در فضایی صمیمی و در دفتر شبکه جهانی شبکه ولایت برگزار شد، تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

رسا - اهداف کلان تأسیس شبکه جهانی ولایت چیست؟ فلسفه وجودی تاسیس این شبکه را تبیین کنید.

فلسفه وجودی شبکه ولایت، اولاً معرفی ونشر فرهنگ اهل بیت علیه السلام در سطح جهانی و در سطح بین الملل است؛ یعنی معرفی اسلام راستین محمدی (ص) در برابر اسلام‌ آمریکایی یا اسلام وهابیت.

در مرتبه دوم، پاسخگویی به شبهاتی است که امروز دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و صهیونیست ها رهبری آنها را به عهده دارند و دشمنان اهل بیت علیهم السلام و به ویژه وهابیت مطرح می‌کنند؛ یعنی معرفی اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام که همان اسلام راستین محمدی است و دفاع مخلصانه و جانانه از اسلام ناب  که در فرهنگ اهل بیت خلاصه می‌شود؛

بنده وقتی در بعضی از شبکه‌های ماهواره اي  جهانی  برنامه داشتم، تأثیرات ارزشمندي داشت؛ بعد از آنکه بنده در شبکه المستقله به امر حضرت آیت الله  العظمي مکارم شیرازی سه شب برنامه داشتم، یک هفته بعد، هیأتی از امارات پیش ما آمدند که بخشی از اینها اماراتی و سوری بودند و می‌گفتند، صحبت‌های شما به ما ثابت کرد که شیعه حرف برای گفتن  دارد و آنها خیلی مصر بودند که این برنامه‌ها ادامه پیدا کند.

بنده سه سال و نیم در شبکه ماهواره ای سلام  برنامه داشتم و آن زمان شبکه سلام تنها شبکه‌ ماهواره‌ای اسلامی بود و حتی وهابی‌ها هم این شبکه‌های خود را راه نینداخته بودند، اما دیدیم که تأثیرات زیادی داشت.

بعد از اینکه شبکه سلام در فتنه 88 راه انحرافی را پیش گرفت، من برای همیشه از آنها خداحافظی كرده و رابطه خود را صد در صد با آنها قطع کردم و حتی به آنها گفتم، حق تکرار برنامه من را هم ندارید؛ چون به آنها گفته بودم، به دو شرط با شما همکاری می کنم؛ اول اینکه در شبکه سلام علیه نظام  مقدس جمهوری اسلامی ایران مطلقاً حرفی زده نشود و دوم، نسبت به اهل سنت اهانت نشود. من خوشحالم که در آن سه سال و نیم که  با آنها همكاري مي كردم یک جمله علیه نظام جمهوری اسلامی و بر ضد اهل سنت  گفته نشد؛ در حالی که قبل از من این گونه نبود و بعد از اینکه رابطه‌ام رابا آنها قطع کردم، آنها دوباره علیه نظام و اهل سنت حرف زدند.

ما آن اثرات را دیدیم و حضرت آیت الله العظمي مکارم شیرازی در آن زمان کاملاً در جریان کار ما بود و من با ایشان به طور مرتب مشورت می‌کردم. همچنين از حضرت آیت الله العظمي سبحانی هم به طور مرتب مشورت می‌گرفتم و به خود حضرت آیت الله العظمي مکارم هم تأثیراتش را به طور مرتب گزارش می‌دادند. فلذا ایشان امر فرمودند که شما تلاش کنید ما خودمان یک شبکه مستقل ماهواره‌ای داشته باشیم و بتوانیم از این پایگاه رسانه ای برای معرفی فرهنگ اهل بیت علیهم السلام استفاده کنیم.

تأسیس شبکه ولایت، با آغاز به کار شبکه های تندروی وهابی کلمه، وصال، نور و غیره که شبانه روز علیه شیعه مطالبی را مطرح می‌کردند، مصادف شد. جوانان شیعه در داخل و خارج این شبهات را می‌شنیدند و متأثر می‌شدند و شبکه‌ای که به این شبهات پاسخگو باشد، نبود؛ لذا این شبکه در سال 87 تأسیس شد و به این خاطر خدا را شاکر هستیم.

از همان روزهای اول در برابر آنها تحدی و اعلام مناظره علمي به دور از تعصب کردیم ولي متاسفانه تا كنون پاسخ نشنيديم و نخواهيم شنيد، چون حرفي جز فحاشي و اهانت  براي گفتن ندارند

بنده و برخی از شاگردان من، در برابر شبهاتی که آنها مطرح کردند، به طور مرتب کلیپ‌های آنها را در شبکه ولایت و مخصوصاً برنامه کلمه طیبه پخش می‌کردیم و به آنها جواب می‌دادیم و آنها واقعاً زمینگیر شدند و باور نمی‌کردند که شیعه این چنین مقتدرانه به میدان بیاید و محكم و مستند پاسخ دهد.

روزی یکی از مخاطبان از سنندج به شبکه وهابی کلمه تلفن زد و گفت که شما آبروی ما اهل سنت را برده‌اید؛ آقای هاشمی مدير شبكه  و مجري برنامه  به او گفت: چطور؟ او گفت: خودتان را اهل سنت معرفی می‌کنید و مطالبی را می‌گویید بدون هیچ مدرک و دلیلی و به شيعيان شيعه اهانت مي كنيد  و شبکه ولایت کلیپ‌های شما را پخش می‌کند؛  و به شبهات شما مؤدبانه و مستدل و مستند جواب می‌دهد و این واقعاً مایه شرمندگی ما شده است؛

اتفاقاً همان روز یا روز بعدش مخاطبی از زاهدان به همان شبکه کلمه زنگ زد و گفت، این برنامه  شما ما اهل سنت را در زاهدان سر افکنده کرده است؛ کلیپ‌هایش را هم داریم؛ او می گفت، شما بی مدرک حرف می‌زنید و به عقاید و مراجع شیعه توهین می‌کنید، ولی کارشناسان شبکه ولایت، مستدل، مستند و مؤدب حرف می‌زنند و اصلاً جوانان ما که آن شبکه و شما را می‌بینند، شیفته مذهب شیعی شده‌اند.

رسا ـ سیاست‌های کلان شبکه ماهواره ای ولایت و همچنین چشم انداز شما چیست؟ به اهم برنامه های آینده تان اشاره ای بفرمایید.

ما قبل از تصويب شبكه توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي  شورایی با عنوان شورای عالی سیاستگذاری داشتیم که معمولاً دو هفته یکبار در حضور حضرت آیت الله  العظمي مکارم شیرازی تشکیل می شد؛ دبیر این شورا آيت الله اعرافی، رئیس جامعة المصطفی بود و آقایان حضرات آيات و حجج اسلام والمسلمین حسینی بوشهری، نجم الدین طبسی، محمد حسن زمانی ، حمید ملکی و احمد مبلغی عضو آن بودند. در آن شورا برنامه ها، جهت گیری ها،  سیاست‌های کلان و چشم انداز شبکه تعیین می شد.

بعد از تصويب مؤسسه جهاني ولايت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، هيأت امناء شبكه شكل گرفت كه افزون بر شخصيتهاي علمي حوزه كه نام برده شد نماينده صدا و سيما نيز در هيأت امناء حضور دارند.

شوراي مؤسسه طبق اساسنامه شكل گرفت كه تمامي راهبردهاي كلان در آن شورا بررسي و جهت تصويب نهايي به هيأت امناء ارسال مي شود.

الان ما سه شبکه به زبان‌های  فارسی، عربي وهوسا (زبان آفريقايي)  داریم و پنج قاره از کانادا و آمریکا تا اقیانوسیه و استرالیا، تحت پوشش این شبکه است؛ و طبق شهادت برخي از مسؤولان رسانه ملی، شبکه فارسی ولایت بیش از پنجاه میلیون مخاطب دارد.

زبان هوسا كه زبان رسمي تعدادي از كشورهاي آفريقايي است و بيش از 300 ميليون نفر به اين زبان صحبت مي كنند بعد از فاجعه كشتار بيرحمانه شيعيان توسط ارتش نيجريه  راه اندازی شد و اكنون در نيجريه، نيجر، غنا و... ميليونها بيننده دارد كه عموم مردم و اكثر مسؤولان كشور نيجريه بيننده برنامه هاي اين شبكه هستند و در آينده نزديك  انشاء الله به زبان انگليسي نيز يك شبكه  مستقل راه اندازي خواهيم كرد.

با وجود اين كه  شبکه‌های عربی شیعه زیاد داریم ولي ما - شكر خداي عالم -  در اين سه  سال اخیر كه شبكه (الولاية) به زبان عربي شروع به كار كرده؛ احساس می‌کنیم حدود بیست و پنج تا سی میلیون مخاطب داریم. مفتی اعظم استرالیا که اینجا بود می‌گفت، در مصر، در دورترین روستاها مردم  جذب برنامه‌های شبکه ولایت شده‌اند و من در بغداد منزل جناب شيخ دكتر «خالد الملا» رئيس علماء اهل سنت عراق  بودم ، خيلي از روش اعتدال اين شبكه و احترام به مقدسات ديگران تمجيد مي كرد و مي گفت ما به اهل سنت عراق توصيه مي كنيم كه برنامه هاي شبكه ولايت را دنبال كنند و ما احساس مي كنيم كه شبكه خودمان است.

بنده مي توانم ادعا كنم كه شبكه ولايت از معدود يا منحصر به فرد شبكه اي است كه تريبون در اختيار علمای بزرگ اهل سنت قرار داده و سياست ما همين است كه  در آينده از وجود بزرگان اهل سنت كه تفكر معتدل و ضد تكفير دارند ؛‌ هر چه بيشتر استفاده كنيم

حضرت آيت الله العظمي مكارم خيلي تاكيد دارند كه برنامه به زبان انگليسي راه اندازي شود؛ و من هم معتقدم اگر شبكه ولايت به زبان انگليسي راه اندازي شود شايد در همان سالهاي نخستين  بيش از يكصد ميليون مخاطب داشته باشيم.

همچنین راه اندازي شبكه به  زبان روسی ضرورت دارد ؛ زیرا الان در آسیای میانه نزدیک به 150 تا 200 میلیون مسلمان داریم که به زبان روسی صحبت می‌کنند.

ما به حول و قوه الهي و با عنايت حضرت ولي عصر ارواحنا فداه، دنبال آن هستیم که برنامه‌هایمان را گسترش بدهیم و به مستندسازی بیشتر بپردازیم. زیرا امروز زبان مستند زبان گویایی است که تأثیرگذاری بیشتری دارد.

خلاصه سخن بايد همت را بالا برد و به  خداوند متعال توكل نمود (ومن يتوكل علی الله فهو حسبه) و از اهل بيت استعانت جست (وابتغوا اليه الوسيلة)؛ قطعا در اين صورت تمام راهها براي رسيدن به اهداف بزرگ، هموار خواهد شد.

رسا ـ در این مسیر چه موانع و مشکلاتی را پیش روی خود می‌بینید؟

مشکلات، خیلی زیاد است و اگر ما بخواهیم به مشکلات فکر کنیم، دیگر نمی‌شود کار کرد.

اولاً مشکلات مالی هست وتا الان حضرت آیت الله العظمي مکارم شیرازی، حفظه الله، مقتدرانه در این حوزه ورود پیدا کرده و در این مدت قريب به 7 سال  عمده هزینه‌ها را ایشان تقبل فرموده  است. بنده بارها گفته‌ام، علاوه بر اینکه دست همه مراجع عظام تقلید را می‌بوسم و به آنها افتخار می‌کنم، یکی از افتخارات من در زندگیم این است که با یک مرجع روشن و جهان بين و عالی قدر همانند آیت الله العظمي مکارم شیرازی معاصر هستم و من به این نعمت معاصر بودن با این مرجع بزرگوار افتخار می‌کنم و واقعاً نگاه ایشان به جهان اسلام نگاهی کاملاً به روز است و ایشان برای معرفی فرهنگ اهل بیت(ع) از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند؛ البته  معظم له بارها تاكيد کرده از كمك هاي مردمي  نيز استفاده كنيم. كه البته بخشي از هزينه هاي توسعه شبكه توسط ولايت ياوران تأمين مي شود.

و به نظر مي رسد كه يكي از بهترين موردي كه مي شود خيرين محترم سرمايه گذاري و يا اموالي وقف همين شبكه ولايت است كه امروز زبان گوياي شيعه در سراسر جهان شده  و در نشر فرهنگ اهل بيت عليهم السلام تلاش مي كند. و در برابر شبهات وهابيت و معاندين مقتدرانه پاسخ مي دهد.

مسأله دیگر اینکه، در کشور جمهوری اسلامی، از نظر قانون اساسی فعالیت شبکه‌های مستقل مشکل قانونی دارد؛ البته ما شبکه خود را در خارج از کشور ثبت کرده و مرکز پخش ما در فرانسه است و ما اینجا فقط یک دفتر داریم، مثل شبکه های ماهواره ای دیگر که در داخل کشور دفتر دارند و زیر نظر دولت فعال‌اند.

الحمد لله رب العالمین یکی از امتیازاتی که شبکه ولایت دارد، اضافه بر اینکه شبکه، برخاسته از حوزه علمیه و زیر نظر مرجعیت است، این است که نخبه‌های حوزه و دانشگاه با ما همکاری می‌کنند و شاید کمتر شبکه‌ای، این سرمایه علمی را داشته باشد. ما الان یازده گروه علمی داریم که در رأس هرگروه علمی هم، خبره ای قرار دارد که جزو متخصص‌ترین عالمان در جهان در اسلام در آن رشته است؛ مثلاً مدیر گروه تاریخ،  مورخ  ارجمند  استاد مهدی پیشوایی است که مجتهد در تاریخ است؛ مدیر گروه علوم قرآن، حجت الاسلام حمید ملکی است که سرآمد محققان علوم قرآنی است؛ مدیر گروه مهدویت، آیت الله نجم الدین طبسی است و هر گروهی 7 الی 10 عضو دارند. تمام بحث‌ها و برنامه های شبکه تا آخر سال همه در گروه بررسی و بعد از تصویب  كارشناس آن معین می‌شود معمولاً هر موضوع  به کارشناسی سپرده مي شود  که در آن موضوع تخصص خاص دارد مثلا در آن مورد کتاب، مقاله و رساله دارد و  استاد راهنما و داور بوده است

رسا ـ ارزیابی شما درباره تعامل حوزه و دستگاه های دولتی با شبکه ولایت چیست و شما از حوزه و مسؤولان دولتی چه انتظاری دارید؟

همانطور که آیت الله العظمي مکارم هم بارها گفته‌اند، بر حوزویان  لازم است تا جایی که می توانند با  شبكه ولايت همکاری کنند. خود ايشان هم فرمودند، من بر خودم واجب عینی می‌دانم که تا آخر عمر از این شبکه حمایت کنم.

از آنجايي كه شبکه ولایت امروز زبان گویای شیعه شده و در نشر فرهنگ اهل بيت عليهم السلام و پاسخگويي به شبهات مخالفان و معاندان موفقيت هاي خوبي به دست آورده؛ انتظار ما از حوزه و مدیریت حوزه و زیر مجموعه مدیریت این است که بیشتر ما را ياري كنند و از مراکز علمی انتظار داريم كه  برنامه‌های ما را زیر ذره بین بگذارند و با نگاه نقادانه، اشکالات و يا نقایصی در برنامه‌های ما مشاهده مي كنند  به ما تذکر بدهند تا ما آن ها را برطرف کنیم و همچنين از انديشمندان حوزه و دانشگاه و متخصصان رسانه ‌ای  انتظار داريم  که با پیشنهادهای سازنده  در بالنده تر شدن برنامه ها به ما کمک کنند تا تأثیرگذاری اين شبكه بیشتر و پاسخگویی‌ها قوی‌تر باشد و جذب مخالفان و یا حتی دشمنان را در پی داشته باشد تا  بتوانیم دشمن را به مخالف و مخالف را به بي تفاوت و بي تفاوت را به دوست، تبدیل و هجمه‌های گسترده‌ای که علیه شیعه است را خاموش کنیم.

ما  از مسؤولان محترم دولتی توقع مساعدت مالي نداريم ولي انتظار داريم در حوزه مشاورت و راهنمايي به ما كمك كنند اگر اشکالي  و يا نقصي در برنامه ها مشاهده مي كنند با صراحت با ما در ميان بگذارند.

بنده از دوستانی که از شبكه ولايت  تعريف و  تمجید می‌کنند، تشکر می‌کنم، ولی از دوستانی که انتقاد می‌کنند بیشتر استقبال می-کنم؛ چون این تعريف ها و تشکرها آدم را در يك نقطه  نگه می‌دارد، ولی انتقادها انسان را به تحرک و پویایی وادار می‌کند.

رسا ـ باتوجه به تعداد مخاطبان، شما بر چه اقشاری تأثیر بیشتری داشته‌اید و چقدر توانسته اید رفتار مخاطبانتان را تغییر دهید؟

پخش شبکه ولایت 24 ساعته است که بیش از 10 ساعت آن برنامه های زنده و تولیدی و بقیه آن یک سری برنامه های تامینی و بازپخش به زمان کشورهای مختلف دنیاست و دوبار  بازپخش هم به وقت اروپا و امريكا داریم  و روزی چهار تا پنج ساعت برنامه زنده داریم و شاید بتوانم بگویم که در میان رسانه‌ها چه ملی و چه خصوصي هیچ‌کدام به اندازه ما برنامه زنده ندارند.

خدا را شاكريم كه شبكه ولايت به يك دانشگاه به تمام معنا در آمده و درس خارج فقه آیت الله العظمي مکارم شیرازی را از مسجد اعظم به صورت زنده به درون خانه ها برده به‌ویژه محققان و پژوهشگران خارج از قم و يا خارج از كشور احساس دوري از حوزه علميه را احساس نمي كنند.

 بنده از دست اندركاران شبكه ولايت در تمام بخش‌ها به‌ویژه بخش فني  تشکر می‌کنم که با امکانات کم، با تلاش خالصانه شبانه روزي مجاهدت مي كنند و کار را انجام می‌دهند.

هدف اصلی ما این است که شیعیان عزیز ما با مبانی اعتقادی استدلالی شیعه آشنا شوند؛  الحمد لله برنامه هاي شبكه ولايت تأثیر گذاري خيلي خوب داشته است، شاید در هر ماه هزاران نفر از کشورهای مختلف تماس می‌گیرند و می‌گویند که ما شیعه شناسنامه‌ای بودیم و با ديدن برنامه هاي شبكه ولايت  شیعه واقعی شده ایم؛ خیلی‌ها تماس می‌گیرند و می‌گویند، ما نمی‌دانستیم که شیعه این‌قدر دلیل محکم بر حقانیت خودش دارد و ما به شيعه بودن خود افتخار مي كنيم؛ پیامک‌ها و كليپ ها در آرشيو شبكه موجود است.

در يكي از برنامه هاي زنده كه بنده داشتم  خانمی از نیویورک زنگ زده و گفت، من هم الان بیش از 27 سال است که در آمریکا زندگی می‌کنم و همسایه‌های ما یا سنی هستند و یا وهابی و وقتی که بحث شیعه و سنی می‌شد، من می ترسیدیم مبادا آن‌ها حرفی بزنند که نتوانم جواب بدهم و خجالت بکشم، جلسه را ترك مي كردم ؛ اما الان پنج شش ماه است که برنامه شما را می‌بینم و به دنبال یک وهابی می‌گردم که با او مناظره کنم؛

در زمان پخش برنامه  اخلاق خوبان آیت الله العظمي مکارم شیرازی، مخاطبی زنگ زد و گفت، من به مقدسات اهل سنت توهین می کردم ولی با دیدن برنامه‌های شبکه ولایت اهانت به اهل سنت را ترك كرده ام، زیرا قبلاً احساس می‌کردم که سنی‌ها دشمن  شیعه هستند ولی الان احساس می کنم که آنها هم برادران ما هستند و اثر این تبلیغاتی که درباره عداوت شیعه و سنی شده بود، از من رفته است؛ آیت الله العظمي مکارم هم خیلی ايشان را تشویق کرد که کلیپش هم موجود است یا مثلاً فردی از بهشهر زنگ زده بود که ما روش برخورد با اهل سنت را از شبکه ولایت یاد گرفتیم.

این‌ها نشانه های تأثیرگذاری شبکه است که شما می توانید آن‌ها را در آرشیو کلیپ‌ها و پیامک‌های ما ببینید. این مسائل برای خود ما قابل انتظار نبوده است و ما باور نمی‌کردیم که در ظرف پنج و شش  سال به این نقطه برسیم./1323/ 401/ص

ادامه دارد...

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۲
این شبکه با توحیدو... فرقی نداره
0
1