غیبت جمع الجمع چندین گناه بزرگ است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: انسانی که از دیگران غیبت می کند، هیچ سودی نصیبش نمی شود.
وی در تفسیر حکمت 461 نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن می فرمایند، غیبت، تلاش انسان ناتوان است، افزود: غیبت یکی از گناهان کبیره است که روایات زیادی در رابطه با قباحت آن وجود دارد؛ برخی از علما این گناه بزرگ را در دسته گناهان حق الله می شمارند، برخی دیگر این گناه را از گناهان حق الناس می دانند ولی برخی از علما در عظمت و بزرگی این گناه می گویند غیبت جزء گناهان حق الناس و حق الله به صورت توأمان است.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی اظهار کرد: انسان های ناتوان به جای این که عیب ها و اشتباهات افراد را به خودشان گوشزد کنند، شخصیت افراد را به واسطه غیبت ترور می کنند؛ بهترین راه برای درمان عیب و اشتباه دیگران که خودش نوعی امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود، استفاده کردن از بیان خوب و شیوا در برابر خودِ شخص معیوب است.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که ما باید هدایت کننده افراد باشیم، بیان کرد: غیبت کردن به سبب این که هیچ سود و فایده ای به شخصی که پشت سر آن غیبت می شود، نمی رساند، انسان را به شدت متضرر می کند؛ انسان ها باید در راستای حفظ شخصیت و هدایت یکدیگر گام بردارند.
استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: فردی که پشت سر دیگری غیبت می کند، برای رفع حق الناس بودن این گناه بزرگ باید از شخصی که پشت سرش غیبت کرده است، حلالیت بطلبد؛ گاهی اقدام کردن برای حلالیت طلبیدن از شخص موجب ایجاد فتنه بزرگ تر می شود، در چنین شرایطی توصیه شده است که برای شخصی که پشت سرش غیبت اتفاق افتاده، صدقه بدهیم و استغفار کنیم تا در روز قیامت با دیدن ثواب هایی که برای او از پیش فرستاده ایم، از ما بگذرد.
وی با اشاره به آیه دوازدهم سوره حجرات که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ»، بیان کرد: خداوند در این آیه شریفه به شدت با افراد غیبت کننده برخورد می کند.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: در ابتدای آیه دوازدهم سوره حجرات خداوند انسان را از این که نسبت به مردم گمان بد ببرد، برحذر می دارد؛ برخی گمان های بد گناه محسوب می شود؛ راه خوب ماندن خوب دیدن است چرا که انسانی که دیگران را خوب ببیند در راستای پاک ماندن دست از تلاش برنمی دارد ولی انسانی که دیگران را بد ببیند از تلاش برای پاک ماندن باز می ایستد؛ انسان باید بر اساس مستندات راجع به چیزی یا کسی تصمیم گیری کند، صرف گمان بد نمی تواند برای انسان دلیل محسوب شود.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه معروف «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ»، تصریح کرد: راه رسیدن به جامعه آرمانی این است که هر انسان برای پاک نگه داشتن خودش تلاش کند؛ اگر همه افراد دنیا بد باشند، جواز بد بودن انسان صادر نشده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: چندین سال پیش در به حج مشرف شدم و یکی از اعضای کاروان ما ظاهرش اسلامی نبود، من وقتی او را مشاهده کردم با خودم گفتم خدا همراهی ما با این شخص را به خیر بگذراند؛ بعد از یک ماهی که ما در کنار یکدیگر بودیم اگر از من سؤال پرسیده می شد که بهترین حاجی کدامیک از این افراد بودند، من درست آن شخصی را انتخاب می کردم که نسبت به او گمان بد برده بودم.
وی با بیان این که ظاهر غیراسلامی داشتن خوب نیست، تبیین کرد: ظاهر افراد باید اسلامی باشد ولی صرف ظاهر نمی شود راجع به اشخاص نظر اساسی داد.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که غیبت کردن در جمع، از گناهان بسیار بزرگ است، بیان کرد: نباید عیب دیگران را در غیابشان در جمع بازگو کنیم، سخنان انسان اگر سبب از بین رفتن آبروی شخصی شود جبران آن بسیار دشوار است؛ غیبت کردن، بیان حقایقی در رابطه با شخص دیگر است به گونه ای که اگر او سخنان بازگو شده را بشنود، ناراحت می شود؛ اگر در رابطه با شخصی سخنانی را بازگو کنیم که واقعیت ندارد، به گناه تهمت دچار شده ایم.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: افرادی که مال دیگران را غارت می کنند یا این که به دنبال شهوت های جنسی هستند، حداقل به لذائذی دست پیدا می کنند ولی فردی که غیبت دیگران را می کند هیچ چیزی نصیبش نمی شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که بر اساس آیه دوازدهم سوره حجرات، گناه غیبت جمع الجمع چندین گناه است، تشریح کرد: اگر انسان باطن گناه غیبت را ببیند که به منزله خوردن گوشت برادر مرده انسان است، هرگز به سراغ غیبت نمی رود، خوردن گوشت نجس، آن هم گوشت برادر خود، آن برادری که مرده است، از گناهانی است که هر کدامش برای اثبات جنایت یک شخص کافی است.
وی در پایان با قرائت یک حدیث قدسی تبیین کرد: خداوند می فرماید کسی که در از گناه غیبت توبه کند و بمیرد، در روز قیامت از آخرین کسانی است که وارد بهشت می شود و کسی که با اصرار بر گناه غیبت از دنیا برود، از اولین کسانی است که وارد جهنم خواهد شد./867/201/ب2