۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷
کد خبر: ۴۸۴۰۹۰
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تبیین کرد؛

وجود سه خصلت برای چشیدن طعم حقیقت ایمان در زندگی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از دین شناسی، صبوری در برابر مصائب و برنامه ریزی در زندگی بعنوان خصلت هایی نام برد که انسان برای چشیدن طعم حقیقت ایمان باید در زندگی پیاده کند.
قاضی عسکر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سید علی قاضي عسكر در جلسه تواصی به حق در جمع كاركنان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج وزيارت با اشاره به حدیث " لَا یَذُوقُ الْمَرْءُ مِنْ حَقِیقَةِ الْإِیمَانِ حَتَّى یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ" گفت : مولای متقیان حضرت علی (ع) دراین حدیث می فرمایند: هیچ انسانی مزه حقیقت ایمان را نمی چشد مگر اینکه در او سه خصلت وجود داشته باشد. 

نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت با اشاره به اهمیت درک حقیقت ایمان اظهار داشت : امام حسین (ع) می فرمایند: «وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ» یک عده دارای ایمان نبوده و به حقیقت ایمان نمی رسند چون دین لقلقه زبان شان است و حقیقت دین در وجودشان نیست.

وی با اشاره به اینکه قرآن درآیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا» به مؤمنین خطاب می کند که شما ایمان بیاورید، افزود: دراینجا مراد همان حقیقت ایمان است و کسانی طعم و شیرینی آن را درک می کنند که به این حقایق رسیده باشند.

وی اضافه کرد: امیرمؤمنان(ع) معنای ایمان به خدا و نقش خدا در زندگی را می فهمید و از عبادت و خواندن نماز لذتی می برد که هیچ کس مانند ایشان آن را احساس نمی کرد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر در ادامه ازدین شناسی بعنوان اولین خصلت نام برد و با ابراز تأسف از اینکه امروزنیز شاهدیم برخی افراد کاری را که درجامعه انجام می دهند به اسم دین تمام     می کنند، تصریح کرد: شناخت دین ساده نیست وبرخی افراد تلاش دارند کارهای خود را بردین تحمیل کنند که بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات افراد آیات قرآن را به جای تفسیر، تأویل می کنند و نظر خود را بر نظر قرآن تحمیل می نمایند، افزود: این افراد نزد خدا معذبند، ما باید ببینیم قرآن چه می گوید نه اینکه  نظر خود را برقرآن تحمیل کنیم.

وی با بیان نمونه هایی از این گونه اقدامات درجامعه امروز، اضافه کرد: این مشکل که هرکسی تلاش دارد به شکلی نظر خود را بردین تحمیل کند خطر بزرگی است که جامعه اسلامی را تهدید می کند.

وی با اشاره به شکل گیری داعش گفت: آنها نیز درفیلم هایی که منتشر کردند، نمی گویند که  این کار برای دستیابی به حکومت است بلکه آیات و روایاتی را که درکتاب هایشان است، می خوانند و ادعا می کنند براساس آنها عمل می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر با تأکید براینکه نشناختن دین فاجعه ببارمی آورد، افزود: خوارج هم مدعی بودند دیندار واقعی هستند و امیرالمومنین را خارج ازدین معرفی می کردند ومقابل امیرمومنان می گفتند «لا حُکْمَ إلاّ للهِ» در حالیکه آنها خود از دین خارج شده بودند و این خطر بزرگی برای جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: کسی که تفقه دردین داشته و دین شناس باشد طعم شیرین ایمان را متوجه می شود و مسلمان باید خود را تسلیم دین بداند. 

نماینده ولی فقیه با اشاره به روایات مهمی که درزمینه بدعت گذاری در دین وجود دارد، گفت: اگرعالمی مشاهده کند که بدعت دردین می گذارند و مقابله نکند عذاب الهی شامل حال او خواهد شد، قاطع برخورد کردن اینگونه روایات برای آن است که هیچ کس جرات نکند بدعتی دردین وارد کند چراکه اگر چنین اتفاقی افتاد ازاسلام چیزی باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرهمچنین شکل گیری فرقه های گوناگون در دنیای امروز را یادآور شد وتصریح کرد: چارچوب دین باید برای مردم مشخص باشد، امیرمومنان علی (ع) نیزدرنهج البلاغه از تشتت آرا در مسایل دینی انتقاد می کنند.  

نماینده ولی فقیه از صبوری در برابر مصیبت ها بعنوان دومین خصلت نام برد وگفت: اگر انسان در مقابل مصیبت ها صبور باشد می تواند مزه شیرین ایمان را بچشد.

وی افزود: افراد ناتوان و ضعیف درمقابل مصیبت ها از صحنه خارج می شوند ولی افرادی که حقیقت ایمان را درک کرده باشند در برابر مصیبت ها مثل کوه استوارند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اینکه امیرالمومنین می فرمایند: «المؤمن کالجبلّ الراسخ لا یحرّکه العواصف» اظهارداشت: فرد با ايمان همچون كوه پا برجاست وطوفانها و تندبادها او را تكان نمى دهد؛ انسان مومن باید درمقابل مصیبت ها مقاوم باشد و بایستد تا شرایط را عوض کند و تسلیم شدن دربرابرشرایط با حقیقت ایمان سازگاری ندارد.

وی با اشاره به مصیبت های حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) درکربلا و روزعاشورا، افزود : امام حسین می فرمایند: «إنَّهُ بِعَیْنِ اللَّهِ» همین که خداوند شاهد و ناظراست و می بیند برای چه این کارها را انجام می دهم برای من کافی است.

عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: حضرت زینب کبری (س) هم دربرابرآن همه مصائب آن قدرصبور بود که توانست صحنه را علیه یزیدیان برگرداند و نگذارد خون امام حسین (ع) پایمال شود و وقتی دشمن به ایشان می گوید شهادت حسین بن علی و یارانش را چگونه دیدی؟ پاسخ می دهد و ما رأیت الا جمیلا.

نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه همه لذت های دنیا زودگذراست ، گفت: وقتی حالات بسیاری از ثروتمندان و قدرتمندان دنیا را می خوانیم می بینیم برخی از آنها در زندگی خود چند بار شکست خوردند ولی زندگی شان را از نو ساختند  لذا انسان نباید درهیچ شرایطی از زندگی مایوس شود بلکه باید صبور باشد.

وی به نمونه هایی از صبوری در زندگی حضرت امام امت (رض) و آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی اشاره کرد و افزود: افرادی که اهل معرفتند و در درجات عالی سیر و سلوک قرار دارند مصیبت آنها را نمی شکند چرا که حقیقت ایمان را درک کردند و برحوادث غلبه می کنند.

نماینده ولی فقیه برنامه داشتن برای زندگی را خصلت سوم ذکر کرد و گفت: انسان باید برای زندگی خود برنامه ریزی داشته باشد، اسراف نکند، افراط و تفریط نداشته باشد، اولویت ها را درندگی خود مشخص کند و کار را براساس منطق و عقل انجام دهد.   

وی با اشاره به اینکه حسن التقدیرنه تنها در زندگی شخصی بلکه در اداره کشور هم وجود دارد، افزود: متاسفانه در برخی موارد این مسئله رعایت نمی شود، بطورمثال درموضوع ریزگردها که مردم استان خوزستان با آن همه فداکاری دردوران جنگ گرفتار آن شده اند و صبوری به خرج می دهند سالهاست که شاهد این معضل هستند و این در حالی است که می شود برای حل این مشکل برنامه ریزی کرد و در بودجه کشوربرای مقابله با آن  و یا  پدیده سیل پیش بینی لازم را انجام داد و با آن مقابله کرد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر وظیفه نمایندگان مجلس را در بررسی لایحه بودجه بسیارسنگین خواند و گفت: اگر قرار باشد رانت، دوستی و رفاقت و... در تنظیم بودجه نقش داشته باشد نمی توان آن را حسن التقدیر دانست بلکه نمایندگان محترم باید اولویت های کشور را همانطوری که مقام معظم رهبری بارها در حوزه اقتصاد مقاومتی بیان کرده اند و گله مند هستند، مشخص کنند.

وی تصریح کرد: رهبری اولویت اول را اقتصاد و معیشت مردم بیان کرده اند لذا وقتی می خواهیم برای معیشت مردم برنامه ریزی کنیم باید اولویت ها را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم مرحله ای، مشکلات مردم را حل و به آنها خدمت کنیم. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه مسئولیت های دنیوی زودگذر است، افزود: نباید به مسئولیت ها دل خوش کرد چرا که باید در برابر همه چیز پاسخگو باشیم و اگر سرسوزنی خطا کنیم به آن رسیدگی خواهد شد.

وی با تاکید براینکه کشور از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است ، گفت: نسل جوان برای تحرک جدی آمادگی دارد و پروژه های بسیار بزرگ را جوانان اداره می کنند و می توانند کشور را از این شرایط نجات دهند./1330/د103/ی

ارسال نظرات