۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۴۸۴۲۴۶
رییس دانشکده معارف اسلامی، الهیات و ارشاد دانشگاه امام صادق:

استفاده از الهیات کاربردی و فقه حکومتی مهمترین راهکار در رفع بحران آلودگی‌ها است

رییس دانشکده معارف اسلامی، الهیات و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: برای حل بحرانهای زیست محیطی و رفع آلودگی‌ها لازم است از الهیات کاربردی و فقه حکومتی شیعه استمداد طلبید.
حجت الاسلام و المسلمین سعدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعدی ریس دانشکده معارف اسلامی، الهیات و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع)، امروز در همایش اسلام، طبیعت و محیط زیست که به همت دانشکده معارف اسلامی، الهیات و ارشاد در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به فقه محیط زیست گفت: امروز مساله محیط زیست تبدیل به اولین مساله حیات بشر شده است.

وی با بیان اینکه امروز بحران زیست محیطی و مساله آلودگی امری بسیار جدی است، ادامه داد: کشور ما برای این حل این بحران و معضل ظرفیتهای عظیمی در اختیار دارد که می‌تواند با ورود به میدان تاحدودی مساله محیط زیست را مدیریت کند.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی با بیان اینکه در مجموعه تمدن اسلامی در زمینه حفاظت و صیانت از محیط زیست آثار بسیاری وجود دارد که نیاز به ترجمه دارد، گفت: با توجه به تفاسیر متعددی که در زمینه باد و غیره صورت گرفته به آثار و مجموعه بسیار ارزشمندی تبدیل شده است که می‌تواند در حوزه فرهنگ سازی و صیانت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگی هوا مورد استفاده قرار گیرد.

رییس دانشکده معارف اسلامی، الهیات و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: دانشکده الهیات وارد حوزه الهیات کاربردی شد ما امروز فقه‌های مضاف را در دانشکده امام صادق(ع) تاسیس کردیم و پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: کرسی فقه محیط زیست را در مجموعه مطالعات فقه بین الملل در دانشگاه ایجاد و محصولات جدی و قابل ارائه‌ای هم به دست آورده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی اضافه کرد: ما می‌توانیم باتاکید بر الهیات کاربردی امروز به حل مسائل و مشکلات بشر بپردازیم که یکی از مهمترین مسائل بحرانهای زیست محیطی است، ما می‌توانیم آیات قرآن را در حوزه فرهنگ به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

رییس دانشکده معارف اسلامی، الهیات و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) با طرح این پرسش که چرا امروز از ظرفیت‌های الهیات موجود برای حل مساله آلودگی و بحرانی زیست محیطی استفاده نمی‌شود، گفت: امروز مراجع تقلید حوزه‌های علمیه با ورود به مساله محیط زیست صاحب تالیفات فراوان و گرانسنگی هستند و این ظرفیت بسیار عظیمی است که باید مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به ظرفیت فقه حکومتی در تدوین نظام جامع حقوقی حفاظت از محیط زیست توجه شود، تصریح کرد: ما باید از فقه حکومتی شیعه در زمینه حفاظت از محیط زیست استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی در پایان خاطر نشان کرد: برای حل بحرانهای زیست محیطی و رفع آلودگی‌ها لازم است از الهیات کاربردی و فقه حکومتی شیعه استمداد طلبید./813/202/ب1

ارسال نظرات