۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۸۴۳۱۹
گزارشی از میز گفت‌وگوی تخصصی با موضوع «روحانیت اصیل و سینما»؛

ورود روحانیت به سینما باید هدایتگرانه باشد

اشکالی که در سینمای ما وجود دارد این است که به مسائل مختلف به‌اندازه‌ای که باید بپردازد، نمی‌پردازد. درواقع سینمای ما شکل کاریکاتوری پیدا کرده است.
سینما

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از «صبح نو»، سه‌شنبه هفته گذشته در محل مجتمع شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه)، میز گفت‌وگوی تخصصی‌ای با موضوعات «روحانیت اصیل» و «بازخوانی منشور روحانیت امام» به همت جنبش فکری فرهنگی سینما انقلاب تشکیل شد. در کنار آن، موضوع ویژه «بررسی نقش روحانیت در فیلم یتیم‌خانه ایران» نیز مطرح شد. سخنرانان این نشست، حجت‌الاسلام پژمانفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و حجت‌الاسلام «علی سرلک» دبیر جشنواره «روحانیت در قاب سینما» بودند.

حجت‌الاسلام پژمانفر در آغاز با اشاره به اصرار امام (ره) که می‌خواستند دو قطب متفاوت روحانیتِ معتقد به اسلام ناب و روحانیت منحرف و درباری را نشان دهند، گفت: «حضرت امام (ره) باوجودی که خیلی رعایت می‌کردند اما در بعضی از تعابیر به اسلام این‌ها القابی نظیر اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد، اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان و... می‌دهند. در مقابل تعابیر ایشان از اسلام جمعیت روبه‌روی این‌ها، اسلام ائمه هدی (ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگان تاریخ تلخ محرومیت‌ها و... است. بعضی‌ها تا مقاطعی تلاش داشتند نگاه حضرت امام (ره) را به سمت آدم‌هایی ببرند که مشخصات سجلی‌شان در آمریکا باشد و در مقابل اسلام ناب را به سمت یک جریان مذهبیِ شیعه اهل نماز و روزه و نظایر این‌ها ببرند. اتفاقاً حضرت امام (ره) می‌آیند و این تعبیر را به سمت کسانی که در حوزه‌های علمیه هستند می‌برند.»

رییس کمسیون فرهنگی مجلس در بخش بعدی صحبت‌ها به موضوع فیلم یتیم‌خانه نیز ورود پیدا کرد و گفت: «در آن مقطعی که یتیم‌خانه نشان می‌دهد، روحانیت باوجودی که نقش زیادی داشت اما مرجعیتی نداشت. یک انسجامی بین این جریان، که بتوانند ظرفیت‌هایشان را کنار همدیگر قرار دهند و اتفاقات بزرگ را رقم بزنند وجود نداشت. در مورد فضا نیز، با توجه به جنگ جهانی اول و ورود جریان‌های متفقین، این فضا بالاترین ظرفیتی بود که اگر روحانیت آن انسجام  و هم‌افزایی را داشت آن مقدار آسیب به کشور وارد نمی‌شد. چیزی که باعث آسیب شد، نبود مرجعیت در شیعه بود؛ مرجعیتی نه به معنای فتوا دادن برای حل مشکلات مردم بلکه به معنای محور بودن و کنار هم نشستن و به یک تصمیم مشترک رسیدن.»

حجت‌الاسلام سرلک دبیر جشنواره روحانیت در قاب سینما سخنران بعدی این نشست بود. وی در بخشی از صحبت‌ها درباره فیلم‌هایی با موضوع روحانیت گفت: «اگر بخواهم از فیلمی نام ببرم که توانسته یک روحانی از این جنس را نشان بدهد تنها می‌توانم از فیلم «عمرمختار» نام ببرم. این فیلم بر اساس شخصیت یک روحانی انقلابی شکل گرفته است و مصطفی عقاد کاملاً به جوهره روحانی مدنظر حضرت امام (ره) نزدیک شده است.» وی در ادامه با اشاره به توجه‌شان به فیلم تیرباران در جشنواره اول «روحانی و سینما» گفت: «اندرزگو در این فیلم، بیشتر یک چریک باهوش است و خاستگاه روحانی‌گری او بروز و بازتاب چندانی ندارد.»

وی از فیلم «او» رهبر قنبری هم نام برد و گفت: «‌یک‌بار هم  فیلم «او» رهبر قنبری را به‌عنوان فیلم برتر جشنواره معرفی کردیم. فیلمی خوش‌ساخت که روحانی را در وجوه همدلی و همراهی با مردم نشان می‌دهد و لذا وقتی مسوولیت امام‌جمعه‌ای به او پیشنهاد می‌شود، او نمی‌پذیرد.» وی افزود: «تقریباً این اتفاق در فیلم‌های سینمایی ما نیفتاده است. یتیم‌خانه جانمایه این نگاه را دارد اما اینکه موقعیت درام این را بطلبد یا بتواند به لحاظ بصری تأثیرگذار باشد، ما به آن وجوهش نمی‌پردازیم. این فیلم به این ایده نزدیک شده است. یک روحانی معرفی می‌شود که مردمی و خوش‌اخلاق است وجهت‌ها را می‌شناسد، مبارزه را می‌شناسد، انگلیس را و شگردهایش را می‌شناسد اما به‌هرحال جنبه‌های درام و جنبه‌های سینمایی آن به معنی دقیق کلمه نیست.»

بعدازاین دو سخنرانی، جلسه بحث و پرسش و پاسخ به شیوه گعده‌های طلبگی با مشارکت شرکت‌کنندگان برگزار شد. حجت‌الاسلام پژمانفر در پاسخ به سوالی درباره مراجعه آقای ایوبی و همراهان به کمیسیون فرهنگی مجلس و بحث‌های پیش‌آمده در آن جلسه گفت: «عمده بحث‌ها درباره وضعیت سینمای امروز بود. اشکالی که در سینمای ما وجود دارد این است که به مسائل مختلف به‌اندازه‌ای که باید بپردازد، نمی‌پردازد. درواقع سینمای ما شکل کاریکاتوری پیدا کرده است. در جشنواره فیلم فجر امسال، از چهل و خرده‌ای فیلم، بیست‌وهشت فیلم، به مسائل و مشکلات اجتماعی پرداخته بودند. کسی منکر وجود مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیست اما حرف ما این است که همه مسائل کشور، که آسیب‌های اجتماعی نیستند. آیا بیش از 50 درصد مسائل جامعه ما، آسیب‌های اجتماعی است؟ مثلاً در حوزه فیلم کودک و نوجوان، فقط یک فیلم داشتیم.»./1325//102/خ

ارسال نظرات