۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۴۸۴۳۳۸
کارشناس مذهبی:

تقوا معیار برتری در دین اسلام است

کارشناس مسائل دینی گفت: در اسلام معیار برتری فقط تقوا مطرح شده و هیچ فرقی بین زن و مرد در این مورد وجود ندارد.
تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام حسین شهامت سه‌شنبه شب در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) که در مسجد لطفعلی‌خان برگزار شد، به جریان تولد حضرت عیسی(ع) اشاره و اظهار داشت: براساس سوره آل عمران مادر حضرت مریم(س) زمانی که باردار شد به خدا عرض کرد: من فرزندی را که در شکم دارم برای خدمت به دین تو نذر می‌کنم ولی وقتی 9 ماه سپری شد و فرزند به دنیا آمد دید که فرزند دختر است، گفت: خدایا من این بچه را دختر به دنیا آورده‌ام و خدا در جواب عرض کرد: خدا عالم است به آنچه تو به دنیا آوردی و مرد مثل زن نیست.

وی افزود: در مورد این خطاب خداوند به مادر حضرت مریم(س) دو تفسیر وجود دارد که اولی می‌گوید این سخن از جانب خدا نیست بلکه که گفته مادر حضرت مریم(س) است ولی در تفسیر المیزان علامه طباطبایی این را، سخن خدا می‌داند و دلیل این را که اسم مرد قبل از زن آمده‌است نشان از وقوع یک معجزه خبر می‌دهد که از عهده هیچ مردی برنمی‌آید.

حجت الاسلام شهامت ادامه داد: اگر قرار بود به جای فرزند دختر، پسر به دنیا بیاید در آن صورت معجزه‌ای به بزرگی تولد حضرت عیسی(ع) رخ نمی‌داد و ایشان فقط پیامبری بوده که مردگان را زنده و کورها را بینا و مریض‌ها را شفا می‌داد.

کارشناس مسائل دینی با استفاده از این جریان در قرآن خاطرنشان کرد: یکی از زنان که خداوند به ایشان چنان جایگاهی داد که از عهده‌  هیچ مردی برنمی‌آید وآن زن فرزندانی تربیت کرد که از رهبران جهان شدند و خود نیز سید زنان عالم لقب گرفت، حضرت زهرا(س) است.

وی تصریح کرد: در دورانی که دختران زنده به گور می شدند پیامبرخدا(ص) برای تغییر نگرش مردم در رابطه با جایگاه زن در اسلام و برای تمدن‌سازی نیاز به یک نمونه عملی داشتند و آن فرد کسی جز حضرت زهرای اطهر(ع) نبود.

حجت الاسلام شهامت با توجه به اینکه در قرآن خداوند 10 صفت مانند باایمان بودن، روزه داری، نماز خوان، پاک‌دامنی و... را بین زن و مرد مشترک می‌داند عنوان کرد: در اسلام معیار برتری فقط تقوا مطرح شده و هیچ فرقی بین زن و مرد در این مورد وجود ندارد.

وی در تبیین جایگاه حضرت زهرا(ع) افزود: پیامبر(ص) می‌فرمایند: «رضایت فاطمه رضایت پیامبر خدا و رضایت پیامبر خدا رضایت خداوند است.»

حجت الاسلام شهامت دلیل نامیده ‌شدن حضرت فاطمه(س) به زهرا را نور آسمان‌ها بودن ایشان و فاطمه خواندنش را ناشناخته بودن جایگاه حضرت فاطمه(س) بر همگان دانست و گفت: تنها کسی که پیامبر(ص) را شناخت و تنها کسانی که حضرت فاطمه(س) را شناختند، حضرت علی(ع) و پیامبر(ص) بودند.

وی افزود: مردی مثل حضرت علی(ع) اولین مرد اسلام، نخستین مرد مهاجر اسلام و فاتح خیبر به هنگام دفن حضرت زهرا(س) فرمودند: «فاطمه، جان و دل من از غم از دست دادن تو در حبس است و کاش در حین دفن جانم به سوی تو پرواز می‌کرد و گریه‌های من برای این است که می‌ترسم بدون فاطمه عمرم طولانی شود.

گفتنی است مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) به مناسبت ایام فاطمیه در روزهای 10 و 11 اسفند با سخنرانی حجت‌الاسلام حسین شهامت کارشناس مسائل دینی از قم در مسجد لطفعلی‌خان ارومیه برگزار می‌شود./202/936/ب1

ارسال نظرات