۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۸۴۳۷۱
در رونمایی از کتاب همایش فقه هنر؛

درخواست وزیر ارشاد از حوزه علمیه برای پاسخ به سؤالات نسل جوان

وزیر ارشاد گفت: امروز بیش از هر دستگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند پاسخ شفاف حوزه به انبوه سؤالات نسل جوان در فضای نسل جدید است.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در آیین رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر با بیان این مطلب گفت: جامعه امروز در حال تحولات و تغییرات پرشتابی است.

وی تحولات ایران را در ۴ دوره تغییرات عنوان کرد و افزود: دهه اول، دوران حیات حضرت امام خمینی (ره) و صدارت مقام معظم رهبری و آغاز دفاع مقدس بود. این دهه دوران انطباق ارزش های رسمی و غیر رسمی و همدلی، همگرایی و همدردی مردم نسبت به یکدیگر بود که از لحاظ مطالعات تطبیقی آن را دوره "الگو" می نامیم.

وی با اشاره به دهه دوم، آن را دهه توسعه نامید و گفت: این دهه دوران تغییرات در فضای اجتماعی و فرهنگی کشور بود. در این دهه با چالش های هنجاری، ارزشی، شکاف جنسیتی و اقتصادی مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: دهه سوم با ورود اینترنت، ماهواره و شبکه های اجتماعی به جامعه شکل می گیرد. در این دهه زیست اجتماعی و مناسبات اجتماعی در میان مردم تغییر می یابد و فقر اطلاعاتی جای خود را به غرق اطلاعاتی می دهد. در این دهه زمان و مکان حذف می شود و تغییرات الگوی مصرف در جامعه شکل می گیرد.

صالحی امیری تصریح کرد: در دهه سوم بین مدرنیته و سنتی بودن مناقشه ایجاد می شود که همچنان به این مناقشه پاسخی داده نشده است.

وی با اشاره به تغییرات در دهه چهارم، افزود: در این دهه با تغییرات گسترده تری در جامعه مواجه می شویم. تغییرات در مقوله هایی مانند ذائقه، الگوهای مصرف، تغییر رفتار و کانون های مرجع مشهود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تغییرات این ۴ دهه، جای خالی فقه با انبوهی از سوالات نسل جدید پرسشگر نمایان است.

وی با تاکید بر اینکه دین اسلام، مکتب، اهل بیت و فقه برای سوالات جامعه پاسخ مناسب در ظرف های زمانی و مکانی دارد، ادامه داد: با این حال در این دوران دچار نوعی ابهام و مناقشه به ویژه در میان نسل جوان هستیم.

وی افزود: اصل مناقشه در جامعه به دلیل عدم پاسخگویی شفاف به انبوهی از سوالات میان مردم و نسل جوان است. باید از نظام سلیقگی خارج و وارد فضای روشن شویم. مرزهای ما شرع و قانون است.

صالحی امیری گفت: اینکه مرز شرع کجاست را حوزه باید پاسخگو باشد. همایش ملی فقه هنر که از سوی مدرسه هنر اسلامی در قم انجام شده، شروع بسیار مناسبی در این زمینه است و مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز است.

وی در عین حال تصریح کرد: امروز بیش از هر دستگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند پاسخ شفاف حوزه به انبوه سوالات نسل جوان در فضای نسل جدید است. بنابراین اعلام می کنیم که حوزه به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید زیرا نیازمند حضور فعال آن در عرصه فرهنگ و هنر هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه در معاونت های مختلف خود از جمله هنری، فرهنگی، سینمایی و سایر حوزه ها آمادگی دارد با طرح مسایل و گفت و گو به پاسخ های روشن برای نسل جوان برسد.

وی با طرح این پرسش که مرزهای شریعت و فقاهت در حوزه هنر کجاست؟ افزود: ما دارای جامعه دین مداری هستیم. جامعه به مبانی دینی و الهی، به پاکی ها و معاد و معرفت اعتقاد دارد. ممکن است در مناسک دارای ضعف باشیم ولی جامعه ایران جامعه ای معرفت گرا است و این امر سرمایه بزرگی برای نظام محسوب می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تخریب و تهدید نسل جدید مشکلی را حل نمی کند، ادامه داد: باید جوان و نشاط او را به رسمیت بشناسم و بسترهای لازم در چارچوب قانون و شرع را برای توسعه و پیشرفت فراهم کنیم.

وی با طرح این پرسش که مرزهای ولنگاری و جزم اندیشی، مرزهای اعتدال، عقلانیت و دیانت کجاست، افزود: در این زمینه نیازمند عزمی جدی هستیم. دستگاه فرهنگی کشور تابع حکم قانون است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندکاران همایش فقه وهنر به نکات مهمی تاکید داشتند که برای فعالیت های فرهنگی و هنری بسیار راهگشا است.

وی افزود: انتظار ما از حوزه پاسخگویی به مسایل و پرسش های جامعه در زمینه فقه و هنر است. در سال ۹۶ در این زمینه جهش خواهیم داشت.

صالحی امیری گفت: نسل جدید در حوزه، توجه جدی به مسایل روز جامعه به ویژه جوانان دارد بنابراین لازم است به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید تا پاسخی برای پرسش های نسل جوان در زمینه فرهنگی و هنری داشته باشیم.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر، افزود: این رونمایی یک پیام روشن دارد؛ که حوزه به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است تا با کمک یکدیگر به نسل جوان که چشمه زلال هستند، در رسیدن به تعالی کمک کنیم./1323/د102/ص

ارسال نظرات