۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۸۴۴۸۸
ولایتی:

همکاری بسیج و دانشگاه آزاد سبب پیشرفت علم و فناوری در کشور می شود

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری، گفت: بسیج و دانشگاه آزاد جز نهادهای مردمی هستند، بنابراین همکاری این دو نهاد سبب پیشرفت حوزه علم و فناوری در کشور می شود.
علی اکبر ولایتی

به گزارش خبرگزاری رسا، علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری که صبح امروز در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: برای بنده توفیقی است که در جمع جهادگران بسیجی و دانشجویان و محققان دانشگاه آزاد هستم، از اینکه با امر رهبر این توفیق را پیدا کردم که در خدمت دانشگاه آزاد باشم خوشحال هستم، کشور ما کشور ایمان و علم است و هیچ کشوری نیست که عمق علم و ایمان در آن کشور به اندازه ایران باشد.

وی افزود: بسیج یک مجموعه مردمی و بدون اینکه هزینه‌ای برای دولت داشته باشد مدافع ایران اسلامی است و اگر بسیج نبود قطعا سال های سخت بعد از انقلاب را نمی توانستیم با پیروزی پشت سر بگذاریم. بسیج اگر لازم باشد برای دفاع از ایران بیاید، می‌آید و اگر برای سازندگی در نقاط محروم نیاز باشد بسیج خدمت می‌کند، دانشگاه آزاد اسلامی نیز برخواسته از نیاز مردم است. این دانشگاه دولتی نیست و ملک خصوصی کسی هم نیست بلکه متعلق به نظام و مردم است.

ولایتی، گفت: در تاریخ کشوری سراغ نداریم که این تعداد سابقه فرهنگی که در کشور ما است داشته باشد. برای مثال خواجه نصیرالدین طوسی به تنهایی 11 مدرسه را در جهان اسلام ساخت و از این مدارس شاگردانی مثل سعدی فارغ التحصیل شدند. در اسلام مسجد محل درس و کسب علم است لذا مسجد محل ایجاد فکر و تفکر و رسیدگی به امور مختلف بود و باید در مساجد علم و دانش تولید شود. در هیچ کشوری پیدا نمی‌کنیم که جوانان به کسب علم به این مقدار علاقه داشته باشند و مهمترین سرمایه ما علاقه مردم به علم آموزی است. مردم کمک کردند و امروز بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا تشکیل شد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: بسیج و دانشگاه آزاد جز نهادهای مردمی هستند لذا همکاری این دو نهاد باعث پیشرفت حوزه علم و فناوری در کشور می شود.

وی با بیان اینکه تنها راه پیروزی در حوزه علم و دانش کار با تلاش جهادی و بسیجی وار است، گفت : باید تا زمانی که نیاز مردم است این نیاز را در دانشگاه مدیریت کنیم. دانشگاه آزاد جایی است که برخی از دیوان سالاری های الزامی که در دستگاه های دولتی است در این دانشگاه وجود ندارد. باید به جایی برسیم که مردم برای ورود به دانشگاه آزاد رقابت های سختی را باهم داشته باشند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به موضوع فرار مغزها تصریح کرد: دشمنان طراحی هایی کردند که دانشمندان ما با گذر زمان که در خارج در حال تحصیل هستند از بازگشت به ایران منصرف شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد ظرفیت بالایی دارد که باید به فعل تبدیل شود. در دانشگاه آزاد باید نخبگان برتر ما جذب شوند و بورسیه دادن به نخبگان دانشگاه آزاد و دانشگاه های دیگر انجام شود و این مقدمه‌ای بر توسعه پژوهش های تحقیقاتی در کشور است.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: در بحث اقتصاد دانش بنیان با نقطه کمال فاصله زیادی داریم و دانشگاه آزاد در این راه پیش قدم است. نخبگانی که وضعیت مالی خوبی ندارند می‌توانند توسط دانشگاه بورسیه شوند تا این افراد به دلیل مشکل مالی از کسب علم و دانش باز نمانند، این بورسیه شدن ها از سال 96 شروع می‌شود و هر کسی که علاقه تحقیق و کسب علم دارد زمینه های این فعالیت ها توسط دانشگاه آزاد فراهم می‌شود.

وی، افزود: توسعه کمی را باید ادامه دهیم و ارتقا کیفی نیز در کنار کمیت باید مورد توجه قرار بگیرد، ما باید کاری کنیم تا مردم این دانشگاه را بیگانه از نظام ندانند و دانشگاه آزاد متعلق به مردم است و به دنبال رفع نیازهای مردم است.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اتصال علم به فناوری پلی است که اقتصاد دانش بنیان را می‌سازد ما باید عناوین پژوهشی را طوری انتخاب کنیم که وقتی پروژه تکمیل شد یک نیازی را در صنعت برطرف کند و این را با وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط مطرح کردیم. بسیج در دفاع از کشور و کمک به مردم و کمک به مناطق آسیب دیده بدون هیچ چشم داشتی کار می کند انتظار می رود دانشگاه آزاد هم همینگونه باشد.

وی افزود: معنویت، اخلاق و توجه به خدا سقف ندارد و پیوندی که به تازگی بین بسیج و دانشگاه آزاد بسته شده جای امیدواری دارد تا همکاری این دو نهاد مردم نهاد ادامه داشته باشد. امیدواریم در آینده شاهد پیشرفت و اقدامات موثر دانشگاه آزاد برای رفع مشکلات مردم باشیم./811/ 101/ص

 

ارسال نظرات