۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۴۸۵۵۵۸
در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم؛

نقش انقلاب اسلامی در ارتقاء عدالت بررسی شد

کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در ارتقاء عدالت براساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در پژوهشگان فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
نقش انقلاب اسلامی در ارتقاء عدالت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در ارتقاء عدالت» بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب با ارائه حجت الاسلام محسن مهاجرنیا و نقد حجج اسلام قاسم ترخان و سید کاظم سید باقری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد که حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی نیز دبیر این جلسه بود.

حجت الاسلام مهاجرنیا در تبیین چکیده مقاله خود گفت: گفتمان انقلاب اسلامی، در زمانی ظهور کرد که گفتمان‌های لیبرالیستی و مارکسیستی در قرن بیستم، حاکم بودند و تفاسیر جهانی و فراگیری در باب عدالت ارائه کرده بودند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی با بازسازی مفهوم عدالت بر اساس آموزه‌های اسلامی، گفتمان‌های رقیب را با چالش فکری مواجه ساخت.

وی ادامه داد: طرح عدالت تکوینی در پهنه آفرینش و منطبق با عقل و فطرت انسانی و ابتنای عدالت تدوینی و توزیعی بر اساس آن، بر خلاف رویکرد گفتمان‌های رقیب بود؛ تفکیک رویکرد پیشینی و پسینی، ارزشی و روشی، شکلی و محتوایی، آرمانی و کنشی بودن عدالت، راهبردی و راهکاری بودن آن و سازگاری و پیوند وثیق عدالت با همه مفاهیم اجتماعی مانند امنیت، آزادی، رفاه، قانون و نظم، توسعه و تکنولوژی، مردم سالاری دینی و شایسته سالاری، انتخابات و اکثریت، از نوآوری‌های گفتمان انقلاب اسلامی است.

مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه افزود: این گفتمان با قرائت خود نشان داد که زندگی شهروندی و شهریاری در دنیای مدرن، تنها بر خمیرمایه عدالت به پویایی و پایایی و نشاط اجتماعی و پیشرفت مادی و معنوی می‌رسد.

حجت الاسلام قاسم ترخان به عنوان نخستین منتقد مقاله حاضر، اظهار داشت: ابهاماتی در مقاله مشاهده شد که با فرمایش ارائه دهنده برطرف نشد؛ از یک سو عنوان کرسی نقش انقلاب اسلامی در ارتقاء عدالت بیان شد و عنوان مقاله نقش انقلاب اسلامی در ارتقاء حقیقت عدالت بود.

مدیر گروه کلام و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: برخی اصطلاحات و کاربردها بار معنایی خاصی دارد که باید منظور از مفهوم این واژه ها مشخص شود و باید دلیل انتخاب این واژه ها مشخص شود.

حجت الاسلام سیدکاظم سید باقری منتقد دیگر این مقاله بود که ابراز کرد: وقتی بحث از عدالت است باید مشخص شود که منظور کدام عدالت است و نفس این که عدالت وجود دارد، راهگشا نخواهد بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: در بحث از عدالت سیاسی و اقتصادی بحث شده است در حالی که مشخص نیست که هدف این مقاله عدالت سیاسی بوده یا عدالت در بحث کلان مدنظر بوده است.

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی نیز به عنوان دبیر جلسه درباره عنوان این مقاله گفت: اگر عنوان مقاله عدالت در انقلاب اسلامی و عرصه های تحول آن قرار می گرفت بهتر بود.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ساختار را عادلانه کرد و آرمان را تبدیل به گفتمان کرد و مطالبه گری برای عدالت ایجاد کرد.

گفتنی است که گزارش کامل این نشست متعاقبا در سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./840/پ202/ی

ارسال نظرات