۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۴۸۵۸۸۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شبکه‌های اجتماعی نیازمند تولید محتوای اخلاقی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی نیازمند تولید محتوای اخلاقی است، گفت: اگر نسل جوان دراین مسیر صحیح هدایت نشوند دچار خلأ هویتی خواهند شد.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در اختتامیه جشنواره رسانه‌های دیجیتال که در وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد، گفت: امروز ما نیازمند یک بازشناسی و کالبدشکافی فرهنگی در ایران هستیم.

وی با طرح این پرسش که در بحث جهانی شدن مجموعه تحولات را یک پروژه بدانیم یا پروسه عنوان کرد: از منظر جهانی سازی و جهانی شدن ایران دارای تحولاتی است که نیاز به واکاوی دارد.

صالحی امیری با بیان اینکه عمق تحولات بسیار جدی است، بیان داشت: در گذشته تحولات مربوط به جغرافیای خاص بود اما امروز عمق و گستردگی آن بسیار وسیع است به گونه‌ای که از آن به زلزله اجتماعی تعبیر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دهه‌های اخیر با ورود شبکه‌های اجتماعی برخی در حوزه‌های رسمی به این فکر می‌کنند که با این مقوله چه کنند یعنی به دنبال تدابیر بعد از تغییر هستند در حالی که باید یا قبل از تغییر و یا همزمان با آن تدبیر صحیح صورت گیرد.

وی در تبیین اینکه فرد، خانواده و اجتماع به سرعت در حال تغییر هستند، عنوان کرد: در گذشته مهارت آموزش شخص ابتدا برعهده خانواده سپس مدرسه و بعد جامعه بود اما امروز این مسوولیت به سوی شبکه‌ها اجتماعی تمایل پیدا کرده است.

صالحی امیری ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی، فضایی را در جامعه ایجاد کرده که سبب شده با تحلیل معلولها از علتها غافل شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخی در مقابله با فضای مجازی با نگاه سخت گیرانه و تقابلی می‌گویند که باید همه راه‌ها را بست، بیان داشت: برخی دیگری با رها سازی شبکه‌های اجتماعی به نوعی ولنگاری را در جامعه توسعه می‎دهند اما اصل دیگری با نگاه به واقعیتها نه تسلیم فضای مجازی شده و نه مانع استفاده از آن می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید به پدیده شبکه‌های اجتماعی با نگاه واقع گرایانه برخورد کرد، گفت: نگاه واقع گرایانه به شبکه‌های اجتماعی منجر می‌شود که از این ابزار به عنوان فرصت و نه تهدید بهره برد.

صالحی امیری با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی با حذف زمان و مکان سبک زندگی را تغییر داده است، تصریح کرد: ما باید با فرهنگ سازی مصرف فرهنگی مخاطبان آن را به سوی مصرف سالم هدایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در فضای مجازی سطح تعامل افراد ، آزادی قلم و بیان، تنوع گرایی و حق انتخاب با کمترین هزینه افزایش یافته است، اظهار داشت: با وجود شبکه‌های مجازی امروز خانواده‌ها بیشتر در فضای فیزیکی با هم هستند و با یکدیگر ارتباط و تعامل معرفتی ندارند.

وی ادامه داد: اگر نسل جوان در این مسیر به درستی هدایت نشود دچار خلع هویتی می‌شود اما اگر در مسیر صحیح قرار بگیرد استعدادها شکوفا خواهد شد.

صالحی امیری در تبیین اینکه ما باید در سطوح مختلف اجتماعی آموزش‌های لازم را برای نسلی آگاه داشته باشیم که در این عرصه دچار بحران و چالش نشویم، گفت: این عرصه حوزه باورها است و عرصه بخشنامه و دستور نیست بنابراین باید نوع مواجهه ما اغنایی، منطقی و گفتمانی باید باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در این زمینه نباید همه چیز را متوجه دولت کنیم بلکه باید حوزه‌های مختلف اعم از روحانیت، تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها، شهرداری و صدا و سیما احساس مسؤولیت داشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما نباید مساله شبکه‌های اجتماعی را به مناقشه اجتماعی تبدیل کنیم وقتی برف و باران می‌آید ما با آن وارد مقابله نمی‌شویم بلکه با آن مواجهه درست داریم در زمینه شبکه‌های اجتماعی هم باید به تولید محتوا در حوزه‌های اخلاقی بپردازیم و این نیازمند عزم ملی است./807/201/ب1

 

ارسال نظرات