نگاه متفاوت اسلام و اومانیسم به «کمال انسان»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدعلی مبینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز در نشست علمی «بررسی نسبت اومانیسم با دین» که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد، اظهار داشت: رد صریح و کلی اومانیسم نمیتواند گزینه مناسبی در جهان امروز باشد.
وی افزود: در اسلام برای انسان دو نوع رفتار تعریف شده است که یکی در برخورد با دیگر مخلوقات و دیگری در برخورد با خدا است؛ اگر چه که اسلام انسان را سرور دیگر مخلوقات میداند اما از طرف دیگر انسان در برابر خدا ضعیف و ذلیل و عبد و جاهل است و این با مبانی اومانیستی خوانایی ندارد.
حجتالاسلام مبینی با بیان این که جبرگرایان و معتزلیان و امرٌ بین الامری ها در اسلام تعابیر مختلف از انسان را ارائه کردهاند، اظهار داشت: نمیتوان گفت که اسلام یک دیدگاه واحد نسبت به انسان دارد زیرا جبرگرایان انسان را هیچ کاره میدانند و در طرف دیگر معتزلیان انسان را همه کاره میدانند ولی دیدگاه شیعیان متفاوت است و علاوه بر قدرت خدا برای انسان هم اختیار قائل است که نسبتهای متفاوتی با اومانیسم را در بر میگیرد.
وی اظهار داشت: در نگاه امرٌبین الامری انسان نسبت به مخلوقات جانشین خدا در زمین است و میتواند در زمین خدایی کند ولی نسبت به خدا اصلاً خدایی کردن انسان معنا ندارد و در این جا انسان ذلیل است و جاهل است و مملوک است و عبد است و فروتن است و روح اومانیست با این بخش از دین در تضاد است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: در نگاه اومانیستی جنبههایی از دین که با عقل انسان ناسازگار است و دستور به اطاعت از خدا داده شده است از قبیل قربانی کردن حضرت اسماعیل و جریان مادر حضرت موسی(ع) و فرعون قابل توجیه نیست و باید دید که خضوع در برابر خدا با روح اومانیسم میسازد یا خیر.
وی تصریح کرد: در دین خود را ندیدن و فانی در برابر خدا شدن کمال است در حالی که در اومانیسم خودبینی و توجه به خود اصل قرار میگیرد، بنابراین این بخش از دین با اومانیسم قابل جمع نیست و نمیشود بخشی از دین را کنار بگذاریم./843/پ203س