۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۴۸۶۲۰۶
حجت الاسلام دانشمند:

خودشناسی ضامن الگو برداری صحیح از اهل بیت است

حجت الاسلام دانشمند گفت: اگر انسان خودش را به خوبی بشناسد، در الگوبرداری از الگوهای کمال یافته کمتر دچار اشتباه می شود و به طور قطع نیازمندی به الگوهای کمال یافته را بهتر درک می کند.
حجت الاسلام دانشمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی دانشمند در سخنرانی شب گذشته که در خیمه فاطمی واقع در خیابان آل خجند برگزار شد، گفت: علاقه داشتن به اهل بیت(ع) لازم است ولی کافی نیست.

وی در ابتدا با توجه به برخی از صفات مشترک در میان همه انسان ها، افزود: نوع انسان ذاتاً کمال طلب است و از درجا زدن و متوقف شدن گریزان است؛ صفت کمال گرایی انسان یکی از صفات الهی است؛ خداوند حکیم است و کار بیهوده انجام نمی دهد، پس صفت کمال گرایی در وجود انسان به طور قطع الگوهای کمال یافته ای طلب می کند که این الگوهای کمال یافته راه رسیدن به کمال را برای انسان ترسیم کنند.

حجت الاسلام دانشمند با بیان این که شناسایی الگوهای کمال یافته لازم است ولی برای رسیدن انسان به کمال کافی نیست، بیان کرد: انسان قبل از شناسایی الگوهای کمال یافته، باید وجود خودش را بشناسد تا بر اساس این شناسایی، راه رسیدن به کمال را بپیماید؛ بهترین تعاریف راجع به انسان در آیات قرآن آمده است، قرآن انسان را هلوع، جزوع و ضعیف معرفی می کند.

خطیب توانا ادامه داد: اگر انسان خودش را به خوبی بشناسد، در الگوبرداری از الگوهای کمال یافته کمتر دچار اشتباه می شود؛ اگر انسان خودش را شناسایی کند به طور قطع نیازمندی به الگوهای کمال یافته را بهتر درک می کند.

وی با بیان این که اوج فهم انسان این است که اذعان کند که چیزی نمی داند، ابراز کرد: علوم ما از گذشته، آینده و مکان هایی که در آن ها حضور نداریم با مشکل جدی رو به رو است، ما چیزی نمی دانیم پس باید دستمان را در دست الگوهای کمال یافته بگذاریم تا آن ها مثل پدری که دست فرزند کودکش را می گیرد و با او راه می رود تا به زمین نخورد، در راه رسیدن به کمال به ابتذال و گمراهی کشیده نشویم.

حجت الاسلام دانشمند خاطرنشان کرد: زمانی که به علامه طباطبایی گفته می شود که چرا عمامه خود را این قدر کوچک می پیچید، ایشان می گوید، من به اندازه دانستنی هایم عمامه پیچیده ام، اگر می خواستم به اندازه جهلم چیزی روی سرم بگذارم، باید کره زمین را جایگزین عمامه می کردم.

این خطیب توانا با بیان این که تمام علوم در سینه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است، گفت: عنوان های دنیایی نباید ما را گول بزند؛ خادم سلیمان ابن داوود(ع) از 73 حرف اسم اعظم تنها یکی از آن ها را می دانست و به واسطه آن در یک چشم بر هم زدن تخت بلقیس را از 500 فرسخ دورتر نزد حضرت سلیمان(ع) حاضر کرد؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، از میان حروف اسم اعظم 72 حرف آن نزد ما اهل بیت(ع) است.

وی با بیان این که هر کس از اهل بیت(ع) پیروی کند، متضرر نخواهد شد، تبیین کرد: نباید از اعتماد کردن به توصیه های اهل بیت(ع) واهمه داشته باشیم، علاقه ما به اهل بیت(ع) حقیقی است ولی باید این علاقه را در پیروی کردن از ایشان نمایان کنیم.

حجت الاسلام دانشمند در ادامه تشریح کرد: عموم گرفتاری های انسان با اقرار ظلم بر خودش گره گشایی می شود؛ باید بر گناهکار بودن و هیچ کاره بودن خود اقرار کنیم تا خداوند نظر لطفی به ما داشته باشد؛ حضرت یونس(ع) با اقرار به ظلم بر نفسشان، از شکم ماهی نجات پیدا کردند.

باید با قرآن و اهل بیت(ع) مرتبط باشیم

خطیب توانا با بیان این که همه گرفتاری های انسان به سبب دور شدن از قرآن و اهل بیت(ع) است، افزود: بنده با افراد زیادی که زیر چوب اعدام بودند صحبت کرده ام، عموم آن ها می گفتند از زمانی که ارتباط ما با قرآن و اهل بیت(ع) مختل شد به کار خلاف کشیده شدیم.

وی با بیان این که الگوبرداری از اهل بیت(ع) تنها با پیروی از ایشان حاصل می شود، تبیین کرد: خاندانی که خادمشان قدرت های مافوق بشری دارد به طور قطع لیاقت الگو بودن دارند؛ روزی زن سائلی به خانه حضرت زهرا(س) مراجعه کرد ولی وقتی درب خانه را زد حضرت زهرا(س) خواب بودند و فضه درب خانه را باز کرد، آن زن سائل به فضه گفت، آیا حضرت زهرا(س) در خانه هستند، فضه فرمود، در خانه حضور دارند ولی خواب هستند، آن زن سائل به فضه گفت، منتظر می مانم تا بیدار شوند.

حجت الاسلام دانشمند در ادامه داستان افزود: فضه خطاب به آن زن سائل گفت، درخواست تو چیست، آن زن گفت، وضعیت مالی بدی دارم، آمده ام تا از حضرت زهرا(س) پولی بگیرم و معاشم را تأمین کنم؛ فضه دست در ریگ های باغچه برد و در دامن زن سائل ریخت، آن زن سائل با کمال تعجب مشاهده کرد که ریگ های باغچه در حال تبدیل شدن به درهم و دینار است.

عامل اصلی خاسر شدن انسان ها، ترک یک سری واجبات فراموش شده است

خطیب توانا با اشاره به ضرب المثل معروفی که می گوید «سنگ بزرگ نشانه نزدن است»، تشریح کرد: برخی افراد وقتی می خواهند با خداوند آشتی کنند، با نماز شب شروع می کنند؛ حق نداریم کارهایی انجام دهیم که از ظرفیت روحی ما خارج است، حق نداریم نذری کنیم که ما را از رسیدگی به امور واجب زندگی باز دارد؛ خداوند به دنبال زجر دادن به بندگانش نیست.

وی با بیان این که همه مشکلات امروزی نتیجه ترک واجبات و انجام محرمات است، بیان کرد: عامل اصلی خسارت هایی که به انسان وارد می شود ترک یکسری واجبات فراموش شده است؛ راه سعادتمند شدن انسان در خدمت به والدین است ولی متأسفانه این امر مهم در جامعه امروز ما بسیار کمرنگ شده است.

حجت الاسلام دانشمند در پایان خاطرنشان کرد: در صدر اسلام مردی خدمت پیامبر(ص) آمد و عرضه داشت، من با مشکلات جدی مالی رو به رو شده ام، از شما تقاضا دارم برای رفع شدن مشکلم دعا کنید، پیامبر(ص) در پاسخ به آن شخص فرمودند، آیا پدر و مادرت زنده هستند، آن شخص عرضه داشت، پدر و مادرم فوت شده اند، پیامبر(ص) فرمودند بر سر مزار آن ها حاضر شو و دعا کن، اگر آن ها آمین بگویند، دعایشان در حق تو از دعای من مستجاب تر است./867/201/ب2

ارسال نظرات