۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۸۶۴۲۹
رحیم پور ازغدی:

سکولاریسم خطر بزرگ شهر اسلامی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سکولاریسم را از خطرات بزرگ شهر اسلامی دانست و گفت: حساب مذهب از نیاز های مردم در شهر اسلامی جدا نیست و تمامی نهاد های مدنی در این شهر توحیدی و عدالت محور هستند.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حسن رحیم پور ازغدی در همایش «مختصات شهر اسلامی» که شامگاه پنجشنبه در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد گفت: ریشه های معرفت شناختی متفاوت مکاتب مختلف و گاه متضادی را در معماری به وجود آورده اند و تکثر و جناح بندی های دینی، غیر دینی و ضد دینی در این حوزه بسیار مطرح است. سبک هایی از معماری به ارزش های اخلاقی یاری می رسانند و آثار تربیتی و روانشناسی متفاوتی را در جامعه رقم می زنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دو بعدی بودن مختصات شهر اسلامی خاطر نشان کرد: بعد اول به چیستی جامعه اسلامی و حقوق افراد این جامعه نسبت به هم اشاره دارد. دستیابی به حقوق مادی و کرامت انسانی، کاهش فاصله طبقاتی و رسیدن به فضائل اخلاقی از جمله آرمان های جامعه اسلامی هستند. شکل و ساختار اجزای مختلف این شهر و پیام های موجود در آنها مانند فرم و ظاهر ساختمان ها در بعد دوم مورد توجه قرار می گیرند.

وی ضمن برشمردن اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تعریف چیستی جامعه اسلامی پرداخت و گفت: شهر اسلامی در نسبت با توحید و عدل شناخته می شود و تظاهر های ساختگی معنوی نشانه های شهر اسلامی نیستند. قانون اساسی کشور ما از سوی شاگردان امام خمینی(ره) نوشته شده است و در 20 اصل مختصات جامعه و شهر دینی و مناسبات انسانی اش را تعریف می کند.

ازغدی با اشاره به ایجاد تغییرات سریع در زندگی شهر نشینی عصر حاضر افزود: زندگی شهری قرار گرفتن در شبکه خاصی از حقوق و سبک زندگی است که آرزو ها، تمایلات، ارزشها و باید ها و نباید ها به سرعت در آن تغییر می کنند. سرعت تغییرات اجتماعی از 20 سال پیش تا به اکنون بسیار کمتر از سرعت همان تغییرات از اکنون تا 20 سال آینده است و بسیاری از متشابهات به محکمات تبدیل شده و محکمات بسیاری در آینده به متشابهات تبدیل خواهند شد. آگاهی مدیران شرع اسلامی از تغییرات اجتماعی ده سال آینده به طور دقیق بسیار ضروری و حیاتی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سکولاریسم را از خطرات بزرگ شهر اسلامی دانست و گفت: حساب مذهب از نیازهای مردم در شهر اسلامی جدا نیست و تمامی نهادهای مدنی در این شهر توحیدی و عدالت محور هستند. گمان برخی از افراد بر جدایی بازار و تفریح از مقوله مذهب است و کارکرد مذهب را تنها به هنگام مراسمات مذهبی می دانند. نباید گذاشت احساس جدایی بین مذهب و نیازها در بین مردم وجود داشته باشد چرا که این همان خواسته آمریکا و صهیونیسم است.

وی استفاده از تحکم و خشونت مذهبی را در اسلامی کردن شهرها مردود دانست و خاطرنشان کرد: کمک به تحقق ارزش های بنیادینی همچون عدالت اجتماعی و رشد اخلاقی شهروندان منجر به اسلامی تر شدن شهرها می شود و باید به یاد داشت سبک زندگی اسلامی شاه راهی است که می تواند صدها طرح و مدل برای زندگی کردن ارائه دهد. بنابراین منظور از سبک زندگی اسلامی تکرار مدل های کلیشه ای و قدیمی و یا اقداماتی همچون پخش مداحی از بلندگوی پارک ها نیست./202/933/ب1

ارسال نظرات