۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۴۸۶۵۸۱
مدیر مدرسه علمیه جعفریه مشهد:

آموزش اخلاق تنها به اساتید اخلاق و ساعت مشخص منحصر نباشد

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با اشاره به اهمیت همراهی تعلیم و تهذیب، گفت: آموزش اخلاقیات در حوزه نباید تنها به اساتید اخلاق و ساعت مشخص منحصر باشد بلکه استاد فقه و اصول هم باید مربی اخلاق باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی عبدخدایی، مدیر مدرسه علمیه جعفریه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به ایام پذیرش حوزه های علمیه، درباره اهمیت نظام سازی جهت جذب و پذیرش داوطلبان حوزه گفت: یکی از پیشنهادها برای نظام مندسازی پذیرش طلاب، ایجاد مدارس و دبیرستانهای معارف زیرنظر حوزه علمیه است.

وی تصریح کرد: بخش مهمی از محتوای درسی این مدارس باید تدریس و تعلیم ادبیات عرب باشد تا وقتی فرد دیپلم را گرفت اگر قصد ورود به حوزه داشت بتواند پای درس لمعه بنشیند و از طرفی همزمان دروس دبیرستان را هم خوب بداند و در موارد مختلف اطلاعات لازم را داشته باشد.  

تسهیلات بهتر و بیشتر برای جذب دانشگاهیان

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی بابیان اینکه جای مدارسی مانند مدارس شهید مطهری(ره) خالی است، افزود: در نظام حوزه باید امکانات و تسهیلات بهتر و بیشتری برای جذب دانشگاهیان از مقاطع مختلف دانشگاهی باشد تا مدارج اولیه حوزه را سریع طی کنند.

مدیر مدرسه علمیه جعفریه مشهد با بیان اینکه وضعیت موجود آموزش و پژوهش حوزه در عین برخی مزایا، کافی و پاسخگوی جامعه نیست، اظهار کرد: باید نظام آموزشی حوزه به گونه ای باشد که طلاب را به سمت پژوهش مسأله محور و تألیف سوق دهد. 

از راه های رشد نخبگان، رفع گرفتاریها و داشتن مربی خوب است

وی ادامه داد: بدین منظور باید در گزینش نخبگان کار جدی صورت گیرد و ما هنوز در این زمینه اول راه هستیم؛ سرمایه گذاری روی نخبگان بسیار اهمیت دارد چرا که نخبه می تواند جامعه را تکان دهد و با ابداع، ابتکار و تحول، گرههای کور را باز کند و جمعی بزرگ را مدیریت کند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی اضافه کرد: افرادی که نمرات و سطح علمی خوبی دارند باید برنامه درسی شان به گونه ای باشد که فراغت بیشتری داشته باشند و گرفتاریشان در عرصه های مختلف کم شود  تا در رشته مورد نیاز و استعدادشان کار کنند و مثمرثمر واقع شوند.

آموزش اخلاقیات تنها به اساتید اخلاق و ساعت مشخص منحصر نباشد

وی با اشاره به اهمیت همراهی تعلیم و تهذیب گفت: آموزش اخلاقیات در حوزه نباید تنها به اساتید اخلاق و ساعت مشخص منحصر باشد بلکه استاد فقه و اصول هم باید مربی اخلاق باشد و حین تدریس، طلبه را تربیت کند چرا که اگر تهذیب نباشد، علم، روح ندارد در نتیجه پیشرفت نیز حاصل نخواهد شد.

روند تأمین نیروی نظام از سوی حوزه به صورت منظم تر ادامه یابد

مدیر مدرسه علمیه جعفریه مشهد با اشاره به ضرورت تحول حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تعداد روحانیان نسبت به نیاز جامعه به ویژه در عرصه های اقتصاد، سیاست، ادبیات و نویسندگی خیلی کم است از سوی دیگر با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی، این وسایل باید از سوی محققان و دانش پژوهان دینی تغذیه شوند و اینها هم نیازمند توسعه مدارس و هم، تشویق فرزندان توسط والدین برای ورود به حوزه است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب امکانات نداشتیم و نیازمان زیاد نبود اما اکنون چون حکومت دینی نیاز به دین شناس هم بیشتر شده است، افزون بر این، یک سوم یا بیشتر نیروی انسانی نظام را  روحانیان و حوزه های علمیه تامین می کنند و روند نیرودهی به نظام از سوی حوزه باید به صورت منظم تر ادامه یابد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی در ادامه به اهمیت کادرسازی انقلابی در حوزه های علمیه اشاره و تصریح کرد: شخصیتهای انقلابی به ویژه اگر جنبه علمی داشته باشند باید هم از نظر علمی در رده بالایی باشند و هم از نظر مطالعات سیاسی انقلابی؛ علل پیدایش و پیروزی انقلاب را بدانند و خود معتقد باشند تا بتوانند این را منتقل کنند.

وی افزود: حوزه باید در این راه گامهای بزرگی بردارد و شرایط موجود در حد مطلوب نیست؛ باید تحلیلگران سیاسی و انقلابی داشته باشیم که در رده های بالا بتوانند کاندید مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی به حوزویان توصیه کرد: حرکت روحانیت باید عجین بااخلاص باشد؛ ملت تا توانسته در صحنه بوده است، روحانیت مراقب باشد انقلاب را رها نکند، سست نشود وگرنه با این هجمه تبلیغاتی دشمنان، انحرافاتی ایجاد می شود و انقلاب ضربه می خورد./302/930/ب1

ارسال نظرات