۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۶۷۱

پاپ فرانسیس، تجرد اجباری کشیش ها و احتمال تجدید نظر در آن

پاپ فرانسیس رهبرمذهبی کاتولیک ها برای مقابله با بحران موجود در زمینه کمبود کشیش و کاهش تعداد آنان درکلیسای کاتولیک، در حال بررسی امکان تجدید نظر در خصوص تجرد اجباری کشیش ها است.
پاپ

به گزارش خبرگزاری رسا، تجرد اجباری کشیشان بحثی است که همواره در کلیسای کاتولیک (واتیکان) وجود داشته و تاکنون تمام پاپ ها با لغو احتمالی آن مخالفت صریح کرده اند. اما اکنون پاپ فرانسیس برای مقابله با بحران کمبود کشیش در حال تفکر و بررسی جهت امکان کشیش شدن مردان متاهل که از ایمان قوی برخوردارند در کلیسای کاتولیک است.

بنابراین ممکن است پاپ فرانسیس که اصلاحات بزرگی را وارد کلیسای کاتولیک کرده، تصمیم بگیرد که برخی از توابع وعملکردهای کشیشان را به مردان متاهلی که از ایمان قوی برخوردارند واگذار کند که خود یک انقلاب بزرگ درکلیسای کاتولیک محسوب خواهد شد.

پاپ اخیرا درمصاحبه ای با هفته نامه آلمانی 'دی تسایت' نیز اظهار داشت که در حال تامل در این خصوص است و اینکه کلیسا از مدت ها قبل در باره نحوه مقابله با مساله کمبود کشیش ها درجهان مطالعه می کند.

به عقیده پاپ فرانسیس تجرد اجباری کشیش ها نباید لغو شود اما تامل در خصوص تاهل کشیش ها و انجام وظایف شان در دست بررسی است، چرا که می توان به عنوان مثال از آنها در جوامع دور افتاده بهره برد.

این در حالی است که در کلیسای ارتدوکس شرقی و بیزانس، تجرد فقط برای اسقف ها اجباری است.کلیسای رم (واتیکان)همواره نسبت به گشایش مقام کشیش برای مردان متاهل مقاومت از خود نشان داده است. اما مساله کشیش های متاهل به عقیده پاپ می تواند یک راه حل مصالحه آمیز باشد. می توان به آنها نقشی شبیه به کشیش در یک جامعه کوچک و دور افتاده مسیحی که زیاد قابل دسترسی نباشد داده شود ولی باید وظایف آنها را تعریف کرد.

'کلاودیو هامس' یک کاردینال نزدیک به پاپ، 10 سال پیش به عنوان اسقف بازنشسته 'سان پائولو' و رییس جماعت کشیش ها این بحث را جلو برده و اعلام کرده بود که تجرد کشیش ها یک نظام است و نه یک دگم کلیسا. چرا که می دانیم خیلی از رسولان مسیح (ع) متاهل بودند. کلیسای مدرن اگر می خواهد همگام با تاریخ پیش برود باید به این نکته دقت کند.

پاپ فرانسیس شرایط جوامع اسقف نشین وجوامع دور را بخوبی می شناسد و بارها از کار 300 'شماس' متاهل (خادم کلیسا) که در مکزیک همکاری می کنند ستایش کرده است حال باید دید که آیا فرانسیس، دویست و شصت وششمین پاپ کلیسای کاتولیک در دوران پاپی خود این گام تعیین کننده را در کلیسای کاتولیک برخواهد داشت یا خیر؟.

هرسال فقط در ایتالیا بیش از 40 کشیش درخواست ازدواج کرده و یا اینکه دیگر خود را مناسب خدمت در کلیسا نمی دانند. خیلی از کشیش ها نیز یک دوران تامل و مطالعاتی را پیشه می کنند تا بتوانند تردیدها و مشکلات مربوط به تجرد را حل کنند. تجرد کشیشان و ممنوعیت انتصاب زنان به عنوان کشیش از جمله آموزه ‌های بنیادین کلیسای کاتولیک است. تجرد اجباری کشیشان و راهبه ها بحثی است که همواره در کلیسای کاتولیک (واتیکان) وجود داشته و به عقیده کاتولیک ها یک کشیش و یک راهبه باید تمام عمر خود را وقف حضرت مسیح (ع) و کلیسا بکنند و لحظه ای از خدمت به آن درنگ نکنند.

به نوشته ایرنا، این در حالی است رسوایی های زیادی دامن گیر کلیسای کاتولیک از جمله مساله کودک ازاری کشیشان شده است که پاپ بارها از قربانیان ان عذرخواهی کرده، بندیکت شانزدهم پاپ مستعفی نیز در مدت زمان کوتاه پاپی خود با لابی کودک آزاران در واتیکان مبارزه و به گفته خود آن را نابود کرد.

واتیکان اکنون با بزرگترین بحران کشیش ها در تاریخ مواجه شده است.بر اساس داده های واتیکان، تنها در کشور ایتالیا از سال 2002 تا 2012 میلادی شمار کشیش ها چهار هزار و 586 نفر کاهش پیدا کرده است. در این 10 سال کشیش های وابسته به قلمرو اسقف ها، از 34 هزار و 376 نفر به 32 هزار و 619 نفر کاهش پیدا کرده است. همچنین شمار سایر کشیش ها نیزاز 18 هزار و 501 نفر در سال 2002 به 15 هزار و 672 نفر در سال 2012 کاسته شده است این روند در سایر کشورها نیز ادامه دارد و همواره از شمار کشیش ها و راهبه ها کاسته می شود. شمار راهبه ها نیز از 108 هزار و 175 نفر به 86 هزار و 431 نفر کاهش یافته است.

کلیسای کاتولیک یکی از سه شاخهٔ اصلیِ مسیحیت محسوب می شود که با بیش از یک و نیم میلیارد پیرو در سراسر جهان، بزرگترین شاخه مسیحیت بشمار می رود. در راس این کلیسا اسقف شهر رم قرار دارد که با نام پاپ شناخته می ‌شود. اسقفان کلیسای کاتولیک خود را خلیفه رسولان عیسی و همچنین جانشین پطرس می‌ دانند./982/ب102/د

ارسال نظرات