۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۴۸۶۷۴۱
آیت‎الله جوادی آملی:

مدگرایی نتیجه خیال‎زدگی و وهم است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به آثار مسلط شدن خیال و وهم بر عقل، گفت: همین که گفتند این مد هست می‎پذیرد اما حالا مد یعنی چه؟ چه کسی گفته و چرا اثر دارد؟ کاری ندارد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه نجم در مسجد اعظم گفت: هیچ یک از کتابهای آسمانی مسأله بتپرستی را امضا نکرده است، برای بتپرستی دلیل عقلی هم ندارید چون طبق گمان و خیال و وهم دارید کار میکنید، شاخصه جاهلیت این است که در بخش اندیشه عقل تعطیل است که امام علی(ع) فرمود به خدا پناه میبریم از تعطیل شدن عقل یک ملت، فرمود کسانی که بتپرستی میکنند عقلشان فعال نیست و آن عقل عملیشان هم تعطیل است و روی میل کار میکنند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه بین عقل برهانی و وهم و خیال در بخش اندیشه همیشه نزاع است و بین عقل عملی با شهوت و غضب در بخش انگیزه دعوا است، اظهار کرد: اگر وهم و خیال بر عقل مسلط شدند این شخص مختال و متخیل میشود و روی وهم و خیال حرکت میکند، همین که گفتند این مد هست میپذیرد اما حالا مد یعنی چه؟ چه کسی گفته و چرا اثر دارد؟ کاری ندارد، همین که بگویند مد است قبول میکند، او با وهم زندگی میکند، قرآن کریم از این گروه به عنوان مختال یاد میکند که عقلی در کار نیست.

وی اظهار کرد: گروه دیگری که شهوت و غضب را ملاک قرار دادند، وقتی شهوت بر عقل عملی پیروز شد این عقل را دفن میکنند، فطرت از بین نمیرود اما زنده به گور است و حرفی از آن شنیده نمیشود، میداندار شهوت و غضب است، اگر عقل در جریان جهاد درون پیروز بشود و از هوا و هوس نجات پیدا کند و آزاد باشد، آنگاه راه صحیح را میرود، اما اگر اینگونه نبود شهوت و غضب اماره میشود در بخش انگیزه یا وهم و خیال در بخش اندیشه اماره میشود.

حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه خداوند جامعه را هرگز بدون وحی رها نکرده است، ابراز کرد: کتب آسمانی و پیامبران پیوسته به هم آمدهاند و کتابها متواتر است، انبیا هم متصلند و خلائی وجود نداشته است، اگر پیامبری هم رحلت میکرده است، جانشینان او و کسانی که وصی آن پیامبر بودند حرفهای او را تکرار میکردند.

وی با بیان اینکه کار با  آرزو و تمنا و هوس پیش نمیرود، خاطرنشان کرد: کار را نمیتوان با آرزو پیش برد، رجا و امید خوب است زیرا انسان زمینه آن را فراهم کرده است، یک کسی کشاورزی کرده و بذرافشانی و آبیاری کرده و امید باران دارد، این رجا میشود اما اگر کسی کشتی نکرده باشد و منتظر درو باشد این امنیه و آرزو میشود اما اگر با دست خالی یک چیزی را بخواهد این آرزوی بیخود میشود، دنیا و آخرت به دست خدا است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در مسأله استجابت دعا دعای چند گروه مستجاب نیست و یکی از آنها کسی است که مفتخور است و اهل کار نیست، بالاخره انسان باید دستی تکان بدهد، در جریان حضرت مریم(س) همه کارها را ذات اقدس اله از راه غیب انجام میدهد، او را از راه غیب مادر میکند، این نخله خشک را سرسبز میکند و پر از درخت خرما میکند و خوشههای آن را پر از شاخههای خرما میکند و بعد به حضرت مریم(س) میگوید که درخت را تکان بده تا برایت خرما بیاید.

وی افزود: خدا میتوانست شاخه نخل را هم خم بکند تا حضرت بچیند، اما در این عالم بنا بر این نیست که همه چیز از راه غیب حل بشود، این دستوری است که به حضرت مریم(س) داده شده، عالم این طور نیست که انسان همین طور بشیند و بگوید «الهم ارزقنا» یک خدمتی باید به جامعه بشری بکند تا خداوند او را تأمین بکند./914/پ202/ص

ارسال نظرات