۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۴۸۶۹۳۵
حجت الاسلام واعظی:

باید شاخه ای از جنس علوم انسانی اسلامی تولید کنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید شاخه ای از جنس علوم انسانی اسلامی تولید کنیم گفت: اگر امروز سخن از تمدن اسلامی و ایجاد و احداث تمدن نوین اسلامی می شود باید دانش متناسب با این علوم را تولید کنیم.
واعظی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز (22اسفند) در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی با محتوای دینی و استقلال طلبانه طبعا یک انتظاری را رقم زد تا طرحی نوع برافکنده شود و زمینه ای برای تمدن نوین اسلامی به وجود آید.

وی با بیان اینکه باید نسبت به آرمان هایی که انقلاب اسلامی برای آن به وجود آمده است، آسیب شناسی داشته که اکنون در کجای آن آرمان ها قرار داریم، افزود: بررسی جایگاه علوم انسانی اسلامی در پی ریزی انقلاب اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شکوفایی و رشد هر تمدن را مرهون رشد و تعالی علم دانست و گفت: وقتی همه تمدن های گذشته بررسی می شوند به یک امر مشترک علم و دانش دست می یابیم.

حجت الاسلام واعظی با اشاره به اینکه در همه تمدن ها با شکوفایی علمی مواجه هستیم، تصریح کرد: تمدن معاصر غربی تمدنی است که به ما نزدیک است.

وی با بیان اینکه تمدن معاصر غربی مرهون دو شاخه علمی رشد و شکوفایی علوم طبیعی و رشد و شکوفایی علوم انسانی است، خاطرنشان کرد: علوم طبیعی از قرن 17 تا کنون امکان تصرف در طبیعت را فراهم آورده است و علم زاینده تکنولوژی شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در علوم طبیعی بشر توانست تصرف هوشمندانه تر و هدف دارتری را نسبت به طبیعت انجام دهد از امکانات طبیعت بهره مند شود تا امکانات بیشتری را برای شکوفایی ایجاد کند.

حجت الاسلام واعظی، پیشگامی علوم طبیعی را تصرف در طبیعت و بهره برداری بیشتر از امکانات بیان کرد و افزود: در این راستا خیلی ها در علوم انسانی غفلت می کنند و به علوم طبیعی و تکنولوژی بهای بیشتری می دهند در صورتی که اگر علوم انسانی بیش از علوم طبیعی در بیداری و شکوفایی این تمدن سهیم نباشد، کمتر هم نیست.

وی با بیان اینکه تکنولوژی علوم طبیعی ابزارسازی و تکنولوژی علوم انسانی نهادسازی است، گفت: علوم طبیعی و تجربی امکان تصرف در طبیعت را فراهم و علوم انسانی امکان تصرف در رفتارها و جهت دهی جامعه را فراهم می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشگامی علوم انسانی را تصرف در مناسبات انسانی و رفتارها دانست و تصریح کرد: شبکه رابطه اجتماعی را می توان با علوم انسانی جهت داد.

حجت الاسلام واعظی با اشاره به اینکه علوم انسانی علومی است که امکان سیاست گذاری و مدیریت جامعه را در اختیار قرار می دهد، خاطرنشان کرد: اگر امروز سخن از تمدن اسلامی و ایجاد و احداث تمدن نوین اسلامی می شود باید دانش متناسب با این علوم را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه تقریبا 4 دهه است که در جهان موجی بلند شده و سخن از اسلامی سازی علوم می کند، اظهار داشت: این جریان سبب شده که بحث های خوب و مفیدی در دنیا ایجاد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید شاخه ای از جنس علوم انسانی اسلامی تولید کنیم، افزود: این همایش حرکتی برای اذهان فرهیختگان جامعه است که علوم انسانی اسلامی باید جدی گرفته شود.

حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی متمایز از تاریخ تولید علم نیست، گفت: اگر تاریخ تولید علم در سیر تاریخ بشر مطالعه شود دانش ها تولیدشان بر اثر حل مسئله است.

وی با بیان اینکه باید به دنبال حل مسئله بومی خودمان برویم، تصریح کرد: نقشه راه برون رفت از وضع موجود به مطلوب، راهکارها و ارائه طریق است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه لیبرال دموکراسی برای جاهایی که فرهنگ عمومی آنها لیبرالیسم را قبول کرده مناسب است، خاطرنشان کرد: علوم انسانی که در غرب شکل گرفته برای حل مسائل خودشان است.

حجت الاسلام واعظی با اشاره به اینکه بحث های هنجاری در علوم انسانی به شدت اقلیم می شناسد، اظهار داشت: در حوزه علوم انسانی اسلامی ما باید دانش متناسب با مسائل خودمان را تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت مطلوب جامعه ما باید بر اساس آموزه های خودمان باشد، افزود: علوم انسانی اسلامی یعنی مراجعه به کتاب و سنت و با روش اجتهادی آن را به دست آوردن.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه علوم اسلامی مصطلح ما را بی نیاز از علوم انسانی نمی کند، گفت: علوم انسانی ما باید متناسب با علوم اسلامی باشد.

حجت الاسلام واعظی تاکید کرد: ما باید در همه علوم رشد داشته باشیم اما رشدی مطلوب است که متناسب با آموزه های دینی باشد./1325//102/خ

ارسال نظرات