۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۴۸۷۱۴۲
آیت الله مجتهد شبستری:

دروس حوزه علمیه متناسب با شرایط زمان باشد

امام جمعه تبریز با تأکید بر تجدید نظر در کتب درسی حوزه های علمیه و افزودن دروس مفید و مورد نیاز جامعه، گفت: تعلیم رشته های مفید در حوزه های علمیه باید مختص شرایط روز باشد.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امشب در جلسه هم اندیشی اساتید بسیجی حوزه های علمیه تبریز، اظهار داشت: تذکرات اهل بیت (ع) بسیار آموزنده و مفید است، باید در جلساتی که با حضور علما برگزار می شود از علم و عالم بیشتر صحبت شود.

وی با اشاره به باب معلم در احادیث شریفه، ابراز داشت: در کتب احادیث در باب علم که معمولا در قسمت اول عقل و جهل و باب علم و عالم مطرح است، تحت عناوین متعدد روایاتی را محدثان جمع آوری کرده اند تا اینکه یک باب هم تحت عنوان باب معلم، فضایلی که برای تعلیم در این احادیث شریفه آمده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به فضلیت‌های بیشمار تعلیم، بیان کرد: برای کسی که معلم است، حتی ماهیان دریاها، فرشتگان آسمان‌ها و تمام موجودات زمینی و آسمانی مغفرت می کنند، در اغلب احادیث شریفه برای معلم عبارت «معلم الخیر» در باب تعلیم آمده است، خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید؛ ای موسی وقتی به مردم سخن می آموزی سخنان خیر را به آنها بیاموز.

وی ضمن تشریح کلمه «خیر»، ابراز داشت: منظور از خیر عبارت اند از عابد و بافضیلت بودن و چیزی که مفید است و مردم به آن علاقه و رغبت نشان می دهند، آن مالی مفید است که از راه‌های حلال تأمین و در جاهای حلال و مفید مصرف شود، بنابراین چنین مالی خیر خواهد بود.

رییس شورای حوزه های علمیه استان دعوت به معروف و کارهای خیر را از وظایف علما و روحانیان برشمرد و گفت: از جمله کارهای خیر که مورد تأیید عقل و شرع است نماز است، نماز در تمام شرایع الهی وجود داشت و تنها کیفیت آن متفاوت بود، عبارت «حی علی خیر العمل» دلالت بر خیر بودن نماز دارد.

وی خطاب به طلاب و روحانیان، متذکر شد: در شرایطی که عرفان‌های کاذب در حال رشد است، روحانیان باید در رشته های مورد نیاز جامعه به ویژه در رابطه با عقاید، مطالعه بیشتری داشته باشند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) آشنایی روحانیان با رشته های مورد نیاز جامعه اسلامی را مصداق عمل خیر دانست و یادآور شد: در شرایطی که شیطان پرستان با مکاتب الحادی، ایسم‌ها از سکولاریسم گرفته تا لیبرالسیم شبهه افکنی می کنند، در این شرایط آشنایی با اینها مصداق خیر است.

وی تجدید نظر در کتب درسی حوزه های علمیه و افزودن درس‌هایی که مفید و نیاز جامعه امروزی است، را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد: تعلیم رشته های مفید در حوزه های علمیه باید مختص شرایط روز باشد و افزون بر تعلیم، تربیت هم لازم است./202/854/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
استفاده کردیم.
0
0