توبه، فرد گناهکار را متقی می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: یأس از رحمت خداوند از بالاترین گناهان است.
وی در تفسیر آیه شصت و سوم سوره بقره که می فرماید «وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْکُرُوا مَا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، افزود: مخاطب این آیه نیز یهودیان زمان حضرت موسی(ع) هستند؛ در روایتی آمده است که حضرت موسی(ع) حدود 60 نفر از خواص قوم بنی اسرائیل را انتخاب کرد و برای این که آن ها نیز شاهد نزول تورات باشند، به همراه خودش به کوه طور بُرد.
حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، حجم مطالب تورات چندین برابر قرآن بوده است؛ بعد از این که قوم بنی اسرائیل در کنار حضرت موسی(ع) به کوه طور رفتند و شاهد نزول تورات بودند، بهانه گرفتند و گفتند، ای موسی ما می خواهیم خدا را ببینیم و اگر خواسته ما برآورده نشود، نسبت به خداوند و آن چه می گویی کافر خواهیم شد، حضرت موسی(ع) نیز با بیان مستدلانه و با عاطفه سعی کردند که این قوم لجوج و بهانه گیر را از خواسته غلطی که داشتند منصرف کنند ولی موفق نشدند، سپس حضرت موسی(ع) با خداوند درد و دل کردند تا خداوند از اشتباه این قوم بگذرد ولی خداوند یک تجلی به کوه طور فرمود و این کوه عظیم را ذره ذره کرد، از عظمت و هولناکی این اتفاق همه خواص بنی اسرائیل مُردند و حضرت موسی(ع) نیز بیهوش شدند.
رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) خاطرنشان کرد: بعد از این که خواص قوم بنی اسرائیل مُردند، حضرت موسی(ع) از این که بدون خواص به قومی همچون قوم بنی اسرائیل وارد شود، هراسناک بود به همین سبب با خداوند درد و دل کرد و خداوند نیز همه افرادی که مرده بودند را زنده کرد؛ حضرت موسی(ع) به همراه خواص قوم بنی اسرائیل به سمت مکانی که عموم قوم در آن مستقر بودند رفتند و صحنه ای را مشاهده کردند که بسیار تعجب انگیز بود؛ قوم بنی اسرائیل با پیروی از فردی به نام سامری که بسیار زیرک بود، گوساله ای را به عنوان خدای خود می پرستیدند، این در صورتی بود که حضرت موسی(ع) قبل از این که به کوه طور بروند حضرت هارون(ع) را به عنوان جانشین خود و پیامبر الهی در میان قوم بنی اسرائیل معین کرده بودند.
استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: سامری گوساله از جنس طلا ساخته بود که از درونش صدایی بیرون می آمد و قوم بنی اسرائیل با مشاهده این گوساله، خدای احد را کنار گذاشته بودند و به گوساله پرستی مشغول شده بودند؛ با حضور حضرت موسی(ع) در میان قوم بنی اسرائیل و روشنگری های ایشان، این قوم از رفتار خود پشیمان شدند و توبه کردند، قرآن می فرماید، حضرت موسی(ع) به قوم بنی اسرائیل فرمود، باید کفاره گناه بزرگ خود را بپردازید و کفاره شما این است که خودتان را بکشید؛ البته منظور از این که می فرماید، خودتان را بکشید این است که نفس اماره خود را به گونه ای پردازش کنید که شما را به گناه وادار نکند.
وی با بیان این که توبه واقعی به طور قطع نزد خداوند پذیرفته می شود، ابراز کرد: بزرگ ترین گناهان با توبه و پشیمانی بخشیده می شود؛ لازمه توبه واقعی، پشیمانی از گذشته و تصمیم به عدم بازگشت به سمت گناه است؛ زنانی هستند که برای ورود به مساجد یا حرم اهل بیت(ع) چادری سرشان می کنند و به گریه و زاری مشغول می شوند ولی بعد از این از مسجد یا حرم اهل بیت(ع) خارج می شوند، اولین کاری که می کنند این است که چادرشان را برمی دارند، چنین توبه ای مشخصاً پذیرفته نمی شود.
حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که توبه واقعی انسان گناهکار را به انسان متقی تبدیل می کند، افزود: توبه واقعی به سبب این که با تصمیم بر ترک گناه انجام می گیرد، سبب تسلط فرد روی نفس اماره اش می شود و او را از یک فرد گناهکار به یک انسان وارسته و متقی تبدیل خواهد کرد.
رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان اذعان کرد: معنا ندارد که خداوند توبه واقعی شخص گناهکار را نپذیرد؛ فردی به سبب کشتن چند سید از رحمت الهی نا اُمید شده بود و به فرائض دینی اش عمل نمی کرد، امام صادق(ع) راجع به او فرمودند، یأس او بالاتر از این است که چندین سید را به قتل رسانده است./201/867/ب1