۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۸۸۹۶۶
کارشناس فضای مجازی:

مردم را نباید در موقعیت یوسف و زلیخایی قرار داد

حجت الاسلام کهوند با تأکید بر ضرورت سالم سازی فضای مجازی گفت: حاکمیت اسلامی حق ندارد مردم را در موقعیت یوسف و زلیخایی قرار دهد و انتظار رفتاری پاک از آنان داشته باشد.
حجت الاسلام کهوند

حجت الاسلام محمد کهوند کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه امروز اکثر رسانه‌هایی که در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد به دشمن تعلق دارد، گفت: دشمن از طریق رسانه‌ها، مطلوب خود را به کاربرانش منتقل کرده و محتوای آن را طبق هدفی که دارد طراحی و مدیریت می‌کند و استفاده کشورها از این مهم در اصل بها دادن به محتوای دشمن و تضعیف محتوای داخلی خودشان است.

ایران طعمه رسانه‌های غیر ایرانی

حجت الاسلام کهوند با بیان اینکه رسانه در ایران به دو دسته رسانه ایرانی و غیر ایرانی تقسیم می‌شود، بیان داشت: هدف رسانه‌های غیر ایرانی به طور قطع تأثیرگذاری بر مخاطب است و این مخاطب جهانی بوده و تنها به کشور ما اختصاص ندارد؛ اما ایران طعمه ویژه‌ای برای آنان به شمار می‌رود و در این قضیه هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: این تصور که با ارتقای سطح سواد رسانه‌ای و فرهنگ سازی، می‌توان بر مشکلات موجود غالب شد و یا اینکه کاربر از محتوایی که از سوی دشمن در فضای مجازی بارگذاری شده تأثیر نپذیرد، تصوری کاملا اشتباه است.

وی اضافه کرد: امروز محتوای غیر ایرانی، از سه عنصر خشونت، شهوت و توهم برای استفاده کاربر در فضای مجازی طراحی شده است؛ در حالی که این سه عنصر نقطه ضعف بشر و زائل کننده عقل آدمی به شمار می‌رود؛ بنابراین زمانی که عقل انسان زائل شود نمی‌توان از او انتظار داشت که رفتاری عقلانی از خود نشان دهد به همین سبب آموزش به او بی‌ثمر و بی‌فایده خواهد بود اما اگر آموزش در راستای این باشد که مخاطب به دنبال استفاده از این گونه محتواها نرود این نوع آموزش در جامعه صحیح و تاثیرگذار به شمار می‌رود.

بیشترین جستجو در سایت های غیر اخلاقی مربوط به کاربران آمریکایی

حجت الاسلام کهوند در تبیین اینکه بسیاری از کاربران فضای مجازی در مواجهه با محتوای نامناسب مغلوب می‌شوند، عنوان کرد: برخی این گونه تصور می‌کنند که لازم است در کنار رسانه‌های فاسد آموزش‌هایی به کاربر داده شود تا محتوای این رسانه‌ها کمتر در روح و جان مخاطب تاثیر منفی داشته باشد؛ در حالی که این تفکر و اندیشه امری کاملا اشتباه و خطایی محض است.

کارشناس فضای مجازی در ادامه گفت: امروز کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، کانادا، هندوستان و غیره در عرصه سواد رسانه‌ای در جهان سرآمد دیگر کشورها محسوب می‌شوند؛ اما بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که آلودگی کاربران این کشورها در استفاده نامناسب از فضای مجازی بیش از سایر کشورها بوده و آمارها بیانگر ان است که کشور آمریکا بیشترین مراجعه را به سایت‌های غیر اخلاقی و بعد از آن به ترتیب انگلستان، کانادا و هندوستان داشته‌اند؛ بنابراین اگر آموزش و ارتقای سطح سواد رسانه‌ای سبب مصون ماندن کاربر می‌شود، نباید کاربران در این کشورها آلوده می‌شدند.

ایجاد فرهنگ وابسته به تولید، توزیع و مصرف است

وی اظهار داشت: هر فناوری از سه حیطه تولید، توزیع و مصرف تشکیل‌ شده است که باید موردتوجه قرار بگیرد یعنی محصولات فناوری با چه شاخصه و معیاری تولید می‌شود، مطابق کدام معیار توزیع می‌شود و بر اساس کدام ضوابط و مقررات مصرف می‌شود. اگر این سه حیطه باهم نگریسته نشد و برنامه‌ریزی متناسب با آن صورت نپذیرفت، آنگاه با معضلات جدی‌ مواجه خواهیم گشت که با فرهنگ سازی در حیطه مصرف نیز حل نخواهد شد.

حجت الاسلام کهوند افزود: برای مثال یکی از محصولات فناوری چاپ، کتاب است. اصل تولید کتاب، شیوه و معیارهای توزیع و همچنین شاخصه‌های مصرف از ابتدا موردتوجه بوده است. بدین معنا که چون کتاب برای انسان چاپ می‌شود و انسان‌های نیز نیازهای گوناگونی دارند و از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند، کتاب‌های مختلفی نیز چاپ می‌شود. کتاب خردسال، کودک، نوجوان، جوان و بزرگ‌سال با موضوعات متنوع و گوناگون و ... . همچنین ممیزی‌هایی برای تولید کتاب وجود دارد که باید رعایت شود. تولید کتب ضاله حرام شرعی و غیرقانونی است. تولید کتاب‌هایی با محتوای ضد امنیت ملی، مروج فساد و فحشا و ... غیرقانونی و خلاف شرع است. حاکمیت تمام تلاش خود را به خرج می‌دهد تا چنین کتبی تولید نشده و در دسترس مصرف‌کنندگان قرار نگیرد.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در هنگام توزیع نیز کتاب به‌ تناسب افراد توزیع می‌شود. کتاب‌فروشی‌ها، کتابخانه‌ها، محل تحصیل و ... کتاب متناسب با افراد گوناگون را تفکیک کرده و منتشر می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه مصرف نیز به دلیل نوع نظام آموزشی افراد یاد گرفته‌اند که کتاب مورد نیاز خود را خریداری و مطالعه کنند و احکام شرعی نیز در رابطه با مطالعه کتاب وجود دارد. مثلاً خواندن کتاب ضاله حرام است. چنین مکانیزگی موجب می‌شود استفاده حداکثری یکی از محصولات فناوری چاپ یعنی کتاب، مقبول و موردپذیرش بوده و روزبه‌روز نیز توسعه یابد.

دولت حق ندارد فضای مجازی ناسالم را در اختیار مردم قرار دهد

حجت الاسلام کهوند با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای در کشور بر اساس آموز‌ش ها و تدریس محتوایی که یونسکو ارائه می‌دهد تنظیم شده است و تنها چیزی که به آن افزوده شده تاکید به رعایت تقوا است، گفت: یکی از مهم ترین وظایف حاکمیت ایجاد فضای پاک برای مردم است حاکمیت اسلامی حق ندارد مردم را در موقعیت یوسف و زلیخایی قرار دهد و انتظار رفتاری پاک از آنان داشته باشد.

کارشناس فضای مجازی افزود: انقلاب ما محقق نشد که رسانه فاسد در اختیار مردم قرار بگیرد سپس انتظار برود مردم از آن استفاده پاک داشته باشند بلکه حاکمیت وظیفه دارد رسانه سالم را در اختیار مردم قرار داده و آموزش لازم را برای آنان فراهم کند تا مردم بدانند از رسانه سالم به چه صورت باید استفاده کنند.

سالم سازی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از وظایف شورای عالی فضای مجازی

وی با بیان اینکه در زمینه رسانه مجازی دو نهاد مسؤول مستقیم به عنوان شورای عالی فضای مجازی و بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای فعالیت دارند، تصریح کرد: سران نظام همگی در شورای عالی فضای مجازی عضو هستند و اگر بخواهیم بدانیم که این شورا چند درصد توانسته‌ است مطالبات رهبری را در زمینه فضای مجازی محقق کند می‌توان گفت که تنها یک درصد انجام شده است؛ اما اگر بخواهیم از زاویه اهم و مهم به این موضوع بنگریم، می‌توان گفت تقریبا هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است چرا که مهم ترین کاری که باید این شورا انجام می‌داد سالم سازی فضای مجازی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بود که متاسفانه هیچ کاری در این زمینه انجام نشد و کذب بودن راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که دولت ادعای آن را دارد را نیز ما در اجلاس خبرگان ثابت کردیم.

حجت الاسلام کهوند ادامه داد: بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای هم که باید بازی‌های ملی رایانه‌ای کشور را ساماندهی می‌کرد نیز عملا در این زمینه هیچ کاری انجام نداد چرا که امروز مخاطبان هرگونه بازی‌ رایانه‌ای را که بخواهند به راحتی می‌توانند از بازار و یا اینترنت تهیه کنند.

کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: تولیدات باز‌ی های داخلی نیز به سوی بازی‌های موبایل و بازیه ای فاخر کامپیوتری گرایش پیدا کرده است؛ اما متاسفانه آن طور که انتظار می‌رود از تولید کننده داخلی حمایت شود حمایت نمی‌شود؛ با این حال که ما تولیدکنندگانی در زمینه شبکه‌های اجتماعی، موتور جستجو، بازی‌های رایانه‌ای و غیره داریم؛ اما متاسفانه مسؤولان نه تنها از نظر سرمایه‌گذاری بلکه از نظر معنوی نیز آنان را حمایت نمی‌کنند، امروز تولیدکنندگان شبکه‌های اجتماعی این چنین بیان می‌کنند که ما از دولت حمایت نمیخواهیم و تنها این انتظار را داریم که همانطور که با تولید کنندگان خارجی راه می‌آید با ما نیر همان گونه کنار بیاید برای مثال در زمینه شبکههای خارجی دولت نه تهیه مجوز، نه مالیات و نه عوارض هیچ چیزی را لحاظ نمی‌کند در حالی که از تولید کننده داخلی 47 درصد مالیات و عوارض گرفته و از او مجوز هم می‌خواهد با همه این احوال به تولیدات خارجی پهنای باند رایگان داده و ولی به داخلی‌ها حتی پهنای باند طولی غیر رایگان هم نمی‌دهد.

وی افزود: در کشور جمهوری اسلامی ایران هیچ نهادی متولی و مسوول ساخت سرویس فضای مجازی در زمینه شبکه اجتماعی، موتور جستجو و غیره نیست و اگر تولید کننده هم بخواهد این کار را انجام دهد حمایت نمی‌شود و حتی مانع راه‌اندازی آن نیز می‌شوند.

ساماندهی رسانه‌های داخلی تنها با نظارت ولایت فقیه محقق خواهد شد

حجت الاسلام کهوند درباره اینکه ما امروز دو پیام رسان با کیفیت عالی در کشور داریم که اگر حمایت محدود شوند می‌توانند 25 تا 50 میلیون کاربر را پاسخگو باشند، بیان داشت: ما نخبگانی داریم که می‌توانند بهترین بازی‌ها و سرگرمی‌های رایانه‌ای را تولید کنند؛ اما متاسفانه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه ما در دوران دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم و در راس آن ولایت فقیه قرار داشت و در زمینه جنک نرم نیز تشکیل چنین ستادی ضرورت دارد، گفت: اگر نظارت این مهم را به ولایت فقیه واگذار کنیم به طور قطع اوضاع سامان خواهد پذیرفت اما اگر بخواهیم با همین تدبیر و تکیه به نهادهای ذی ربط پیش برویم ما کمترین نتیجه‌ای در زمینه ارتقای رسانه مجازی نخواهیم گرفت.

رسانه‌های مجازی داخلی باید براساس علوم اسلامی تهیه شود

وی در ادامه با تبیین این مهم که فرهنگ مصرف فرهنگ تابع تولید و توزیع است، گفت: اگر ما خوب تولید کردیم و خوب توزیع کردیم خوب مصرف خواهد شد این اشتباه است که بد تولید کنیم بد توزیع کنیم بعد بگوییم خوب مصرف کنید، این یک طنز محض است و امروز این سرویس مجازی موجود اصلش غلط بوده که در اختیار مردم است درحالی که باید مردم از تولیدات سالم، باکیفیت، پرسرعت و ارزان استفاده کنند که اینطور نیست.

حجت الاسلام کهوند در پایان خاطرنشان کرد: بومی سازی رسانه‌های مجازی باید بر اساس علوم اسلامی ایجاد شود تا از این طریق سازنده فلسفه اسلامی، منطق اسلامی، روابط اسلامی و غیره برای کاربر تعریف شود و همه محافظی که منجر به فساد اعتقادی و اخلاقی می‌شود باید بسته شود./813/ت300/س

 

ارسال نظرات