۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۸۹۱۷۵
هاشمی:

برخی تقابل‌ها و ناهماهنگی‌ها در حوزه فرهنگی، آزاردهنده است

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: برخی تقابل‌ها و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که آزاردهنده است و هزینه‌ها و خسارت‌هایی برای ما ایجاد می‌کند که هماهنگی‌ و تعامل می‌تواند جلوی این هزینه‌های غیرضروری را بگیرد.
هاشمی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگویی مشروح با اشاره به برگزاری اجلاس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، گفت: در 4 سال گذشته همواره بر تقویت همدلی و هماهنگی بین دستگاهی در حوزه فرهنگی آموزش عالی تاکید کرده‌ایم و در این رابطه در سطح ستادی به طور مستمر و مرتب جلسات و تعاملاتی با دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه آموزش عالی از جمله در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها انجام شده است.

* فعال‌سازی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها فعال‌سازی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در سطح ملی و استانی بود. که طبق مصوبه وزارت علوم، وزارت بهداشت، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد عضو این شورا هستند و معاونان فرهنگی این دستگاه‌ها به ریاست معاون فرهنگی وزارت علوم، شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی وزارت علوم تصریح کرد: آئین‌نامه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها قبلاً تدوین و ویرایش شده بود ما هم به همراه دوستان عضو در این دوره آن را ویرایش کردیم و بعد از نهایی شدن آیین‌نامه، در سطح استانی برای مسئولان شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها احکام صادر شد و در سطح استانی هم جلسات این شورا برگزار شد.

* برگزاری جلسه شوراهای استانی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها برای اولین‌بار

هاشمی خاطرنشان کرد: سال گذشته تصمیم گرفتیم اعضای شوراهای استانی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را دور هم جمع کنیم و مسائل و فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را به بحث بگذاریم و این جلسه سال گذشته برای اولین بار تشکیل شد.

وی گفت: این جلسه، جلسه بسیار خوب و مؤثری بود و 2 بخش مهم داشت. یکی توصیف و تحلیل وضعیت موجود و فرهنگی دانشگاه‌ها و بخش دوم تصمیم‌گیری‌هایی بود برای اینکه بتوانیم همکاری‌ها و همراهی‌ها را تداوم ببخشیم.

* ایجاد بستری مناسب برای تعامل فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی وزارت علوم تأکید کرد: بر این اساس قرار شد همکاران ما در استان‌های مختلف این جلسات را توسعه دهند و دوم اینکه بستری فراهم شود برای اینکه فعالان فرهنگی دانشگاهی با رویکردهای مختلف دورهم بنشینند و بحث‌های خود را مطرح کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها باید به‌طور مرتب باهم در ارتباط و تعامل باشند و سنت حسنه گفت‌وگو را توسعه دهند. دانشگاه پیشگام گفت‌وگو است و گفت‌وگو و تبادل‌نظر در فرهنگ اجتماعی راه بسیار کارآمد و مناسبی است برای توسعه فرهنگی و حل بسیاری از مسائل.

* برخی تقابل‌ها و ناهماهنگی‌ها در حوزه فرهنگی وجود دارد که آزاردهنده است

وی ادامه داد: ما امروز با مسائل و مشکلاتی در مرحله فرهنگ روبرو هستیم. برخی تقابل‌ها و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که آزاردهنده است و هزینه‌ها و خسارت‌هایی از حیث اجتماعی و بعضاً اقتصادی و مدیریتی برای ما ایجاد می‌کند که این هماهنگی‌ها برای این است که جلوی این هزینه‌های غیرضروری را بگیرد و این تفاوت نظرها به این فرصتی برای تضارب آرا یا هم‌افزایی و بهره‌گیری متقابل.

معاون فرهنگی وزارت علوم تصریح کرد: بر همین اساس قرار بر این شد که در دو سطح تعاملات و گفت‌وگوها تداوم پیدام کند، یکی بین مسئولان فرهنگی و دانشگاهی در سطح استانی و سطح ملی؛ دوم بین فعالان دانشجویی با سلایق و تخصص‌های مختلف.

هاشمی در خاتمه افزود: مجموعه همکاران ما از جلسه‌ای که در این خصوص برگزار شد بسیار خشنود بودند و عزم جدی دارند تا این روند را در سطح استانی و ملی توسعه دهند./1325//102/خ

ارسال نظرات