۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۴۸۹۶۵۶

مفتی مصر خواستار وحدت جهانی برای مبارزه با افراط‎گرایی شد

مفتی مصر با بیان آنکه مبارزه با تروریسم نیازمند اتحاد جهانی است از آمادگی الازهر در رویارویی با خشونت و تندروی خبرداد.
شوقی علام

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام مفتی مصر با حضور در دانشگاه چولای تایلند به سخنرانی پیرامون اسلام صحیح و تجربه دارالافتا در مبارزه با تروریسم و خشونت پرداخت.

علام در این سخنرانی تاکید کرد که نه تنها جهان اسلام بلکه سراسر جهان با ظهور جریان‌های مختلفی که اندیشه‌های افراطی را سرلوحه خویش قرار دادند با خطر و چالش جدی دست و پنجه نرم می کنند.

مفتی مصر افزود: گفتمان افراطی بر پایه مجموعه‌ای از فتواها و نظریات شاذ و دور از مبانی اسلام اصیل بنا شده در حالی که اسلام دین رحمت و هادی مردم است. اولین سوره قرآن کریم با حمد پروردگار آغاز شده و خداوند پیامبرش را رحمة للعالمین معرفی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: مبارزه و رویارویی با افراط‌گرایی با رفتارهای خودسرانه و بدون برنامه‌ریزی میسّر نیست. اقدامات مبتنی بر برنامه‌ریزی دقیق فکری و عملیات کامل و همه جانبه همراه با ترسیم استراتژی دقیق تنها راهکار مبارزه با افراط گرایی است.

عالم اهل سنت مصر در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام آمادگی الازهر در مواجهه با خشونت، تروریسم و افراط گرایی اظهار داشت: تمامی مسلمانان باید با تشریک مساعی، در خط واحد به حمایت از موسسات دینی که طرح اسلام معتدل و به دور از خشونت را ترویج می‌دهند، بپردازند.

علام با اشاره به تاکید اسلام بر اعتدال گرایی تصریح کرد: اسلام اعتدالی و میانه‌رو بود که مکه را به تصرّف خود در آورد همان اسلام رحمانی است که شعار «إذهبوا فأنتم الطلقاء» را مطرح ساخت به خلاف اسلام خوارج که تنها به دنبال انتشار هرج و مرج و خونریزی و تخریب و کشتار هستند./981/ب902/د

ارسال نظرات