۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۴۸۹۹۵۸

امام جمعه کربلا خواستار کنار گذاشتن آداب و رسوم غلط عشائر شد

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه‎های نماز جمعه بر ضرورت کنار گذاشتن آداب و رسوم غلط عشائر تاکید کرد.
شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کربلا

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس حسینی در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در کربلا در صحن مطهر امام حسین (ع) برگزار شد، خواستار تقویت و حمایت از صفات نیک عشائر شد و گفت: نظام اجتماعی، شیوه زندگی و آداب و رسوم عشایر نقش بسیار مهمی در حیات اجتماعی عراق دارد.

وی نقش عشائر در عراق را حساس و مهمتر‎ از گذشته خواند و افزود: بسیاری از مردم برای حل مشکلات خود هنوز طبق قوانین، آداب و رسوم عشائر که برگرفته از اجدادشان است، رفتار می‎کنند. عشائر مدرسه اخلاق، شهامت و دفاع از مظلومان هستند.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد: متاسفانه برخی از کارهای تقلیدی، عرفی و قوانینی که عشائر خود را ملزم به رعایت آن‎ها کرده‎اند بر خلاف قانون اساسی عراق و شریعت اسلامی است و این مساله موجب شده که همزیستی مسالمت آمیز مردم در کنار یکدیگر با خطرهای جدی مواجه شود.

وی ادامه داد: عشائر باید اختلافات و درگیری‎های موجود میان خود را به جای تمسک به اقدامات خشونت آمیز با گفت‎وگو حل و فصل کنند.

تولیت شرعی آستان مقدس حسینی بی توجهی به قانون اساسی و احکام اسلامی را به زیان جامعه خواند و اظهار داشت: عشائر باید آداب و رسوم غلط را که به زیان جامعه است، شناسایی و کنار بگذارند و فقط به آداب صحیح تمسک پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ مثبت به فتوای جهادی کفایی حضرت آیت الله سیستانی در مبارزه با تروریسم و دفاع از عراق یکی از ویژگی‎های بارز و نیکو عشائر این کشور است.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی گفت: عدم تجاوز از حدود شرعی و احکام اسلامی با انجام آداب و رسوم نیاکان گذشته، توجه به ارکان اسلام و پایبندی به خواندن نماز، احترام به قوانین اساسی عراق که به مصالح ملی این کشور است، احیای مساله عفو و گذشت از اشتباهات دیگران و بی توجهی به تعصبات عشائری و قبیله‎ای بخشی از اصولی است که مردم عراق باید برای اصلاح فرد و جامعه باید به آن توجه کنند./994/ب901/د

 

ارسال نظرات