۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۴۹۱۰۲۰
حدیث اخلاقی بزرگان(3)

برخی شیعیان امکان شفاعت را بعد از سیصد سال به دست می‌آورند

امام علی(ع) فرمودند برخی شیعیان امکان شفاعت را بعد از ۳۰۰ سال به دست می‌آورند حال این ۳۰۰ سال چگونه می گذرد در فهم ما نیس
حدیث اخلاقی ـ آیت الله وحید خراسانی

به گزارش خبرگزاری رسا، گزیده ای از سخنان حضرت آیت‌الله‌ حسین وحید خراسانی که در یکی از جلسات تفسیر در مسجد اعظم قم در ارتباط با عظمت مرگ و اهمیت آن ایراد شد، تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

عظمت و اهمیت مرگ

سه سلامی که خدا به حضرت زکریا(ع) می‎دهد، برای همین این حضرت هم از خوف مرگ شب‌ها دعا می‌کرد و ذکر می‎گفت و به درگاه خدا تضرع و زاری می کرد که این المفر و این المقر.

امام حسن(ع) از عظمت مرگ گریه می‌کردند و وقتی می‌پرسیدند چرا گریه می‌کنی می‌فرمود به خاطر لحظه مرگ و جدایی از اهل و عیال یعنی برای امامان معصوم و انبیاء نیز مقوله مرگ در این درجه از اهمیت بوده است تا اهمیت آن را برای ما هم یادآور شوند.

غم‌های غالب بر انسان در هنگام موت

در هنگام مرگ چند غم بزرگ بر انسان غالب می‌شود که یکی غم دوری از اهل و عیال و دیگری غم دوری از دلبستگی و وابستگی‌ها در دنیا و ترس از اعمال و … است که این‌ها انسان را پیر می‌کند.

وضعیت انسان در دنیای دیگر

امام علی(ع) فرمودند سه گروه داریم که یکی بشارت به آنان برای نعیم ابدی است البته تصور ابدیت بسیار مشکل است و این افراد دارای نعمت ابدی در آخرت می‌شوند؛ دسته دوم بشارت به نعیم نیست بلکه بشارت به عذاب ابدی است و در جهنم خالد خواهند بود.

همیشه یاد مرگ باشید

دسته سوم که اکثر ما را شامل می‎شود این است که مبهم‌الامر هستیم بنابراین اینها هم نباید در دنیا مرگ را ساده بینگارند و همیشه باید به یاد مرگ باشند و اگر چنین نکنیم قطعا آنها هم در عذاب خواهند بود.

دشمنان اهل بیت(ع) بشارت عذاب دارند

ولی که مورد نظر امام علی(ع) است ولی مطیع است که این ولی مطیع، بشارت به نعیم است و فرمودند دشمنان ما بشیر به عذاب هستند و عذاب آنها ابدی است.

مقام شفاعت برای این افراد نگاه داشته می‌شود به شرطها و شروطها که امام علی(ع) فرمودند برخی شیعیان امکان شفاعت را بعد از ۳۰۰ سال به دست می‌آورند حال این ۳۰۰ سال چگونه می گذرد در فهم ما نیست.

شفاعت به شرطها و شروطها

دسته‌ای از شیعیان نیز شفاعت به آنان نمی‌رسد و آنان کسانی هستند که نماز را سبک بشمارند.

بنابراین ما که نه آنقدر خوب هستیم که در نعیم ابدی باشیم و نه آنقدر بد که در جهنم ابدی باید بیشتر به یاد مرگ باشیم و به عواقب آن بیاندیشیم زیرا اگر شفاعت هم شامل حالمان بشود ممکن است زمانی طولانی سپری شود./978/ت۳۰۳/ج

ارسال نظرات