۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۴۹۱۰۷۴
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

اختلاف بین ادیان نتیجه تحریف کتاب‌های آسمانی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: وجود اختلاف در بین ادیان نتیجه تحریف کتاب‌های الهی است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، به آیه ۱۵ سوره مائده اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرمایند «ای اهل کتاب یقینا پیامبر ما به سوی شما آمد که بسیاری از آنچه را که شما از کتاب تورات و انجیل درباره نشانه‌های او و قرآن همواره پنهان می‌داشتید برای شما بیان می‌کند، و از بسیاری از پنهان کاری‌های ناروای شما هم درمی‌گذرد؛ بی تردید از سوی خدا برای شما نور و کتابی روشنگر آمده است».

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در تفسیر این آیه، اظهار داشت: یهودیان و مسیحیان آیات تورات و انجیل را یا به طور کامل حذف می‌کردند و یا با کم و زیاد کردن مطالب از سوی خودشان، مفهوم آیات را تغییر داده و تحریف می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه تحریف در اسلام نیز صورت گرفته است، افزود: بعد از فوت پیامبراکرم(ص) برخی افراد مفهوم آیاتی از قرآن را تغییر دادند، برای نمونه با تغییر مفهوم آیه «من کنت مولاه» سعی کردند مسأله جانشینی حضرت علی(ع) را با مفهوم دیگری بیان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه تحریف در اسلام تنها به تحریف قرآن ختم نمی‌شود، ادامه داد: در زمان برخی از خلفا با تحریف سخنان پیامبر(ص)، ممنوع کردن بیان فضیلت‌های حضرت علی(ع) و حتی جعل روایاتی بر علیه ایشان، عده‌ای تلاش می‌کردند تا مقام امیرمؤمنان و اهل‌بیت(ع) را در بین مردم از بین ببرند.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه اسلام تنها دین نزد خداوند است، خاطرنشان کرد: اسلام، کامل شده ادیان دیگر است و نه تنها احکام و قوانین گفته شده در ادیان دیگر را رد نمی‌کند بلکه با اضافه کردن احکام و قوانین جدید آنها را تکمیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه آمدن حضرت عیسی(ع) بعد از حضرت موسی(ع) در تورات و آمدن پیامبر(ص) بعد از حضرت عیسی(ع) در انجیل بشارت داده شده بود، تصریح کرد: وجود اختلاف در بین ادیان نتیجه تحریف کتاب‌های الهی است،اگر مردم براساس گفته های انجیل و تورات عمل می‌کردند، اختلافی در اینکه حضرت عیسی(ع) پیامبر خداست در بین یهودیان و مسیحیان و پیامبری حضرت محمد(ص) در بین مسیحیان و مسلمانان ایجاد نمی‌شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی نور را چیزی که خود آشکار بوده و اشیای دیگر را نیز آشکار می‌کند تعریف و عنوان کرد: قرآن کریم در واقع خود نور و معیار است که حق و باطل را آشکار کرده و به مردم نشان می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی در ادامه به آیه ۱۶ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «خدا به وسیله ٖآن نور و کتاب کسانی را که از خشنودی او پیروی کنند به راه‌های سلامت راهنمایی می‌کند، و آنان را به توفیق خود از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون می‌آورد، و به سوی راه مستقیم هدایت می‌کند.»

وی در تفسیر این آیه اظهار کرد: در این آیه کلمه ظلمات به صورت جمع آمده ولی کلمه نور به صورت مفرد آمده است که بیانگر این نکته است که راه‌های تاریک بی‌شمار بوده ولی راه نور و مستقیم تنها، یک راه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی ادامه داد: قرآن تنها راه مستقیم است که در دل همین راه مستقیم، راه‌های فرعی زیادی وجود دارد که نماز، روزه، خمس، احسان و ... از جمله آنهاست.

استاد حوزه و دانشگاه به اهمیت هم‌نشینی با قرآن در زندگی افراد اشاره و خاطر نشان کرد: قرآن کتاب عجیبی است و هر کس با آن مانوس شود عمرش برکت پیدا کرده و در دیگر شاخه‌های علم نیز موفق خواهد بود.

وی تصریح کرد: در زندگی‌نامه همه بزرگانی که به موفقیت‌هایی در علم و زندگی رسیده‌اند، قرآن نقش برجسته‌ای دارد و افرادی مانند خواجه‌نصیرالدین طوسی که اروپاییان بنا به اذعان خودشان کشف کره ماه را مدیون او هستند، روزانه ۱۵ جزء قرآن می‌خواند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و با استقبال مردم ارومیه در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار می شود./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات