۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۴۹۱۲۷۱
رییس سیا:

آمریکا باید مانع از افزایش نفوذ ایران در منطقه شود

رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مدعی است که نفوذ ایران در خاورمیانه رو به رشد است و آمریکا باید برای مقابله با این نفوذ روزافزون، بر کمک کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و رژیم صهیوینستی حساب باز کند.
مایک پمپئو رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا

به گزارش خبرگزاری رسا، مایک پمپئو رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در جلسه پرسش و پاسخی که در یک اندیشکده در واشنگتن برگزار شد، در خصوص نفوذ ایران در خاورمیانه و نگرانی آمریکایی‌ها از این بابت، سخن گفت.

بخشی از سؤالات به ایران و نحوه تعاملات اطلاعاتی دولت ترامپ با این کشور اختصاص داشت.

پمپئو در خصوص ایران و برجام، همان مواضعی را داشت که قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید، به عنوان یک نماینده ضدبرجام در مجلس آمریکا بیان می کرد.

مایک پمپئو در خصوص سیا و برجام گفت: «در این خصوص کار زیادی انجام می‌دهیم و  حوزه‌هایی که ایرانیان (به مفاد برجام) پایبند هستند و حوزه‌هایی که شاید پایبند نباشند، بررسی می‌کنیم. ما باید در مورد متن برجام و سخنانی که در مورد سایت‌های اعلام‌شده و سایت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای ایران زده شده است و نیز میزان دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنان، مراقب باشیم.»

رییس سیا در جای دیگری از سؤال و جواب به بحث «ایران و نفوذ در خاورمیانه» رسید.

پمپئو گفت: «ایران، چه در حوزه افزایش ظرفیت موشکی حزب‌الله و چه با افزایش قدرت در موصل از طریق شبه‌نظامیان شیعه، در حال پیشروی است. آنان همچنین از حوثی‌ها برای شلیک موشک به عربستان حمایت می‌کنند.»

مایک پمپئو همچنین بحث قبلی خود یعنی برجام را به موضوع بعدی یعنی نفوذ ایران مرتبط کرد و گفت: «فهرست عصیان‌گری‌های ایران بعد از امضای برجام، به صورت چشمگیری طولانی‌تر شده است.»

پمپئو که ایران را عصیان‌گر خوانده بود، در توضیح علت اتخاذ چنین موضعی گفت: «هلال شیعی در شُرُف کامل شدن است و این به نفع آمریکا نیست.»

مجری برنامه پرسید: «برای مقابله با ایران چه برنامه‌ای دارید؟»

رییس سیا پاسخ داد: «اول باید مطمئن شویم که شرکای ما که دارایی‌های ارزشمند ایالات‌متحده هستند، به ما کمک می‌کنند. مثلاً اماراتی‌ها، اسرائیل یا دیگر دولت‌های خلیج (فارس)؛ این کشورها  برای دسترسی به مکان‌هایی که آمریکا همیشه به آنها دسترسی ندارد، ثروت و ظرفیت عظیمی دارند

پمپئو در انتها مدعی شد که اروپایی‌ها هم از جانب اقدامات ایران احساس خطر می‌کنند و برای مقابله با تهران، به آمریکا کمک خواهند کرد./847/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات